Soms heb je van die titels die uit het niets komen en je volledig verrassen. Soms zijn er echter titels die je heel lang volgt en uiteindelijk een beetje teleurstellen. En dan zijn er nog de titels die volledig aan zijn verwachtingen voldoet, zij het goede of slechte. Sunage heeft van alles een klein beetje in zich. De eerste keer dat we een nieuwtje brachten over de game SunAge was in 2005. De game trok meteen onze aandacht omdat het tussen al dat 3D-geweld van tegenwoordig een volledige 2D-omgeving beloofde die ons terug zou voeren naar de good ol' days. Altijd goed natuurlijk, een game die iets nieuws (alhoewel, eigenlijk iets ouds) probeert en niet met de hype meeloopt. Om maar meteen alle twijfels weg te nemen: het pakt niet helemaal goed uit. SunAge speelt zich af op Aarde. Door een oorlog in de toekomst is de natuur verwoest en leven mensen in grote koepels, zoals we die kennen van de verschrikkelijke film Biodome. Door de oorlog zijn er buiten de koepels een aantal mutanten ontstaan, en die zijn nu nogal pissig op de mensen. Gooi er nog een sausje van buitenaardse wezens die de complete Aarde willen vernietigen overheen en je hebt het verhaal van SunAge in hapklare brokken. Geen origineel verhaal misschien, maar het doet zijn werk en staat garant voor een flinke dosis actie. SunAge brengt ons niet alleen de aparte graphics, maar ook de besturing vraagt behoorlijk wat gewenning. Vanaf het moment dat SunAge opgestart wordt is dan ook duidelijk dat, ondanks het redelijk generieke verhaal, de game op zich alles behalve standaard is. Ten eerste de grondstoffen die SunAge kent. Er zijn vier verschillende soorten grondstoffen die gedolven kunnen worden, waarbij elke soort zijn eigen unit kan produceren. De één staat voor de simpele unit (ook bekend als kanonnenvoer) en de ander zal alleen gebruikt worden om up te graden of de grotere units te bouwen. Natuurlijk heb je voor het bouwen van units ook plaatsen nodig waar je soldaatjes getraind worden. Ook hier doet SunAge iets anders dan anderen. Om er voor te zorgen dat je bouwwerken genoeg stroom hebben om te opereren, zullen ze met een soort virtuele stroomkabel aan elkaar gelinkt moeten worden. Klinkt simpel, maar dat is het niet. Wanneer de stroomkabels namelijk niet slim gelinkt zijn, kan de vijand met een paar welgemikte schoten je complete basis van zijn stroomvoorziening ontdoen. Nogal lastig om nieuwe soldaten te trainen zonder stroom. Het 'powerlinking' is zonder enige twijfel één van de pluspunten van SunAge aangezien er nog beter nagedacht moet worden over de plaatsing van je gebouwen. SunAge is sowieso een game die je niet even hersenloos op kan pakken en kan spelen. Er gaan flink wat uurtjes training inzitten voordat je het een beetje onder de knie krijgt. Natuurlijk geen slechte zaak, maar het komt de toegankelijkheid van de game niet echt ten goede. Een beginnende speler zal waarschijnlijk al redelijk snel afhaken door de hoge instapdrempel. Er is geen simpel 'klik-op-vijand-en-versla-hem' mogelijk in SunAge. Elke aanval moet zorgvuldig uitgedacht worden, vooral later in de game. Tactische en strategische beslissingen nemen dan ook de overhand, wederom vooral later in de game. Niet iets voor iemand die voor het eerst een RTS-game wilt proberen dus. Een andere reden waarom een beginner redelijk snel zal afhaken is het feit dat de game niet helemaal goed afwerkt is. Binnen twee dagen was de game al twee keer gepatcht. Dan is er nog bijvoorbeeld het feit dat elke keer wanneer je een unit een bevel geeft, hij heel even stopt en dan pas weer vertrekt richting zijn nieuwe doel. Wanneer je, zoals ik, enorm vaak klikt om een beetje de tijd te verdoen tussen die twee ver uit elkaar liggende punten, dan kost het heel wat tijd meer om het stuk te overbruggen.

Een ander minpunt is zonder enige twijfel de voice-acting die gewoon niet goed is. De stemmen komen gemaakt en geforceerd over, waardoor je je niet echt inleeft in de wereld van SunAge. Ook het gegeven dat je soldaten maar een stuk of drie verschillende regeltjes uit kunnen spreken wanneer ze een bevel krijgen, bevordert het gevoel van inleving niet. Een punt dat echter wel goed in orde is, is het uiterlijk van de game. Geen ronddraaiende camera waardoor je het overzicht verliest. Nee, SunAge kent één vast camerastandpunt en dat komt het spel alleen maar ten goede. Je hebt constant een goed overzicht en de units die over je scherm heen paraderen zien er allemaal erg verschillend, opvallend en duidelijk uit. Een dikke plus voor de graphics, die desondanks niet van de standaard zijn zoals we ze bij games als Command & Conquer of World in Conflict zien. SunAge is geen slechte game, laat dat duidelijk zijn. De game heeft echter een aantal haken en ogen die voor de beginnende speler te veel aanwezig zijn om de game te kunnen waarderen. Ben je echter een oude rot in het beheren van je legertjes en het bouwen van een basis, probeer SunAge eens, want het tactische en strategische gedeelte is zeker de moeite waard.