Soms heb je van die titels die uithet niets komen en je volledig verra en. Soms zijn er echter titelsdie je heel lang volgt en uiteindelijk een beetje teleurstellen. Endan zijn er nog de titels die volledig aan zijn verwachtingenvoldoet, zij het goede of slechte. Sunage heeft van alles een kleinbeetje in zich.De eerste keer dat we een nieuwtjebrachten over de game SunAge was in 2005.De game trok meteen onze aandacht omdat het tu en al dat 3D-geweldvan tegenwoordig een volledige 2D-omgeving beloofde die ons terug zouvoeren naar de good ol' days. Altijd goed natuurlijk, een game dieiets nieuws (alhoewel, eigenlijk iets ouds) probeert en niet met dehype meeloopt. Om maar meteen alle twijfels weg te nemen: het paktniet helemaal goed uit.SunAge speelt zich af op Aarde. Dooreen oorlog in de toekomst is de natuur verwoest en leven mensen ingrote koepels, zoals we die kennen van de verschrikkelijke filmBiodome. Door de oorlog zijn er buiten de koepels een aantal mutantenontstaan, en die zijn nu nogal pi ig op de mensen. Gooi er nog eensausje van buitenaardse wezens die de complete Aarde willenvernietigen overheen en je hebt het verhaal van SunAge in hapklarebrokken. Geen origineel verhaal mi chien, maar het doet zijn werk enstaat garant voor een flinke dosis actie. SunAge brengt ons niet alleen de apartegraphics, maar ook de besturing vraagt behoorlijk wat gewenning.Vanaf het moment dat SunAge opgestart wordt is dan ook duidelijk dat,ondanks het redelijk generieke verhaal, de game op zich alles behalvestandaard is. Ten eerste de grondstoffen die SunAge kent. Er zijnvier verschillende soorten grondstoffen die gedolven kunnen worden,waarbij elke soort zijn eigen unit kan produceren. De éénstaat voor de simpele unit (ook bekend als kanonnenvoer) en de anderzal alleen gebruikt worden om up te graden of de grotere units tebouwen. Natuurlijk heb je voor het bouwen van units ook plaatsennodig waar je soldaatjes getraind worden. Ook hier doet SunAge ietsanders dan anderen. Om er voor te zorgen dat je bouwwerkengenoeg stroom hebben om te opereren, zullen ze met een soort virtuelestroomkabel aan elkaar gelinkt moeten worden. Klinkt simpel, maar datis het niet. Wanneer de stroomkabels namelijk niet slim gelinkt zijn,kan de vijand met een paar welgemikte schoten je complete basis vanzijn stroomvoorziening ontdoen. Nogal lastig om nieuwe soldaten tetrainen zonder stroom. Het 'powerlinking' is zonder enige twijfeléén van de pluspunten van SunAge aangezien er nog beternagedacht moet worden over de plaatsing van je gebouwen.SunAge is sowieso een game die je nieteven hersenloos op kan pakken en kan spelen. Er gaan flink watuurtjes training inzitten voordat je het een beetje onder de kniekrijgt. Natuurlijk geen slechte zaak, maar het komt detoegankelijkheid van de game niet echt ten goede. Een beginnendespeler zal waarschijnlijk al redelijk snel afhaken door de hogeinstapdrempel. Er is geen simpel 'klik-op-vijand-en-versla-hem'mogelijk in SunAge. Elke aanval moet zorgvuldig uitgedacht worden,vooral later in de game. Tactische en strategische besli ingen nemendan ook de overhand, wederom vooral later in de game. Niet iets vooriemand die voor het eerst een RTS-game wilt proberen dus.Een andere reden waarom een beginnerredelijk snel zal afhaken is het feit dat de game niet helemaal goedafwerkt is. Binnen twee dagen was de game al twee keer gepatcht. Danis er nog bijvoorbeeld het feit dat elke keer wanneer je een unit eenbevel geeft, hij heel even stopt en dan pas weer vertrekt richtingzijn nieuwe doel. Wanneer je, zoals ik, enorm vaak klikt om eenbeetje de tijd te verdoen tu en die twee ver uit elkaar liggendepunten, dan kost het heel wat tijd meer om het stuk te overbruggen.

Een ander minpunt is zonder enigetwijfel de voice-acting die gewoon niet goed is. De stemmen komengemaakt en geforceerd over, waardoor je je niet echt inleeft in dewereld van SunAge. Ook het gegeven dat je soldaten maar een stuk ofdrie verschillende regeltjes uit kunnen spreken wanneer ze een bevelkrijgen, bevordert het gevoel van inleving niet. Een punt dat echter wel goed in ordeis, is het uiterlijk van de game. Geen ronddraaiende camera waardoorje het overzicht verliest. Nee, SunAge kent één vastcamerastandpunt en dat komt het spel alleen maar ten goede. Je hebtconstant een goed overzicht en de units die over je scherm heenparaderen zien er allemaal erg verschillend, opvallend en duidelijkuit. Een dikke plus voor de graphics, die desondanks niet van destandaard zijn zoals we ze bij games als Command & Conquer ofWorld in Conflict zien. SunAge is geen slechte game, laat datduidelijk zijn. De game heeft echter een aantal haken en ogen dievoor de beginnende speler te veel aanwezig zijn om de game te kunnenwaarderen. Ben je echter een oude rot in het beheren van je legertjesen het bouwen van een basis, probeer SunAge eens, want het tactischeen strategische gedeelte is zeker de moeite waard.