Story of Seasons: Trio of Towns | Gamer.nl

Story of Seasons: Trio of Towns is de tweede Story of Seasons-titel, de verzamelnaam van games die voorheen uitgebracht werden onder de naam Harvest Moon. Spelers krijgen – met een volledig naar eigen smaak aan te passen avatar - opnieuw de kans om het stedelijke leven achter zich te laten en een omschakeling te maken naar het boerenleven.

De Story of Seasons-spellen richten zich voornamelijk op het succesvol maken van een boerderij, het vinden van een man of vrouw en, in veel gevallen, het verbeteren van relaties onder de mensen in het dorp. Deze dingen hangen met elkaar samen, omdat de keuzes die je maakt vaak van invloed zijn op de gemoederen in de desbetreffende dorpen. Hoe meer gewa en en producten jij als boer of boerin verscheept of gebruikt om festivals te winnen, hoe beter de connectie met de mensen wordt. Dit is niet anders in Trio of Towns. Na het kiezen van een moeilijkheidsgraad – Seedling of Veteran - begint een nieuw avontuur.

Story of Seasons

Drie dorpen, drie stijlen

Je krijgt een stuk land toegewezen dat precies op het midden van een kruising ligt. Deze kruising heeft drie wegen en elk leidt naar een ander dorp: één naar het dorpje Westown, één naar het dorpje Tsuyukusa en één naar het dorpje Lulukoko. Deze dorpen verschillen niet alleen in stijl van elkaar, maar ook in wat ze de speler te bieden hebben. In het – de naam verklapt het al – westerse dorpje Westown vind je vooral materialen om dingen te bouwen en mijngebieden om juwelen en mineralen te verkrijgen. Vanuit het Aziatische Tsuyukusa ontstaat de mogelijkheid om naast traditionele gewa en ook rijstvelden aan te leggen en in het exotische Lulukoko staat vi erij hoog in het vaandel en worden groenten en fruit verkocht. Je wordt in elk dorp stapsgewijs geïntroduceerd aan alle inwoners en mogelijke trouwkandidaten en versterkt via het werk op de boerderij de relaties tu en de drie dorpen.

Story of Seasons

Dorp ranken

In Trio of Towns is het belangrijk om de Town Link Ranks in de gaten te houden. Deze ranken geven het relatielevel met de verschillende dorpen aan en worden beïnvloed door hoeveel gewa en er aan elk dorp worden verkocht of hoeveel dorpelingen in hun dagelijkse werk worden geholpen. Elke dag zijn er namelijk in elk dorp aparte bijbanen aan te nemen – hoe vaker je deze succesvol voltooit, hoe sneller de Town Link Rank van het dorp omhoog gaat. Het is niet verplicht om deze bijbanen aan te nemen, maar een hogere rank zorgt naast een goede connectie met de dorpelingen ook voor meer producten in de winkels van het desbetreffende dorp. Tevens leveren sommige bijbanen grappige extra’s op, zoals kostuums die je omtoveren tot Mario, Luigi, Prince Peach of Toad.

De Town Link Ranks blijven spelers uitdagen naarmate het spel vordert. Zodra een nieuwe rank wordt behaald, gaat de link van dat dorp tijdelijk op slot – letterlijk. Een gigantisch slot markeert dan het niveau van het dorpje in het menu van het spel en dit niveau kan niet worden verbeterd zolang dit slot erop zit. Om deze te verwijderen, moet je specifieke taken vervullen – verscheep bijvoorbeeld minimaal 20 fle en melk en spreek met de leider van het dorp, of help met het bouwen van een nieuwe brug. Het is een uitdagende factor die voor afwi eling zorgt en het komt het spel daarom ook ten goede.

Story of Seasons

Extreme Farm Makeover

Bekende elementen uit eerdere titels, zoals het upgraden van dagelijks te gebruiken tools, de stallen en de boerderij maken zoals verwacht een terugkeer. Het grootste gedeelte hiervan gaat binnen deze titel door middel van Farm Circles – met de juiste materialen krijg je toegang tot grotere stallen of extra stukken land om op te werken. Vervolgens is het mogelijk om de gehele boerderij naar eigen smaak aan te pa en door complete stukken land te verplaatsen of in te richten.

Dit blijft helaas wel beperkt tot bepaalde afgebakende vlakken waarin dit kan gebeuren, waardoor het idee achter de vrijheid van het customizen niet geheel van de grond komt. Nieuw in deze game is dat de boerderij kan worden aangepast naar een van de stijlen uit de dorpen, wat voor ontwerpenthousiastelingen betekent dat ze verschillende stijlen met elkaar kunnen combineren en een volledig unieke boerderij kunnen creëren.

Story of Seasons

Meer van hetzelfde

Andere spelelementen uit eerdere titels, zoals het winnen van festivals en het daten van beschikbare singles, vullen de rest van de game. Elk seizoen heeft eigen festivals en gebeurteni en die ontgrendelen, waardoor doelloos rondstruinen geen vaak voorkomen is. De relaties met liefdesintere es worden verder uitgebreid door middel van Friend en Love Events, die meer informatie geven over de persoon in kwestie en zijn of haar familie. Omdat deze willekeurig zijn en de speler dus niet van tevoren weet wanneer de tu enfilmpjes plaatsvinden, zijn de scenes een leuke manier om de flow van het spel te bevorderen en de personages wat meer diepgang te geven.

Op deze gebieden houdt Trio of Towns wel vast aan de bekende formule en dit zijn dan ook niet de onderdelen waar spelers veel vernieuwing hoeven te verwachten. De game is in de basis niet anders dan elke andere Story of Seasons-titel en moet het echt hebben van de uitgebreide setting waarin het verhaal zich afspeelt wil het zich differentiëren van de eerder uitgebrachte games. Desondanks is Trio of Towns met de nieuwe setting en goed werkende spelmechanieken voor zowel doorgewinterde fans als nieuwe spelers een aanwinst binnen de line-up waarin je jezelf uren kunt verliezen.

Story of Seasons: Trio of Towns is vanaf 13 oktober verkrijgbaar voor de Nintendo 3DS.