Steelseries Arctis-headsets: Diverse luisterervaringen met uitstekend comfort

Het Deense bedrijf Steelseries richt zich maar op één type consument: gamers. Hun lichtgevende keyboards, controllers en het scala aan andere accessoires doet menig gamerhart sneller kloppen. Met de Arctis-serie heeft Steelseries ook nog een indrukwekkende lijn gameheadsets in huis.

Dit artikel is onderdeel van de grote Gamer.nl Gaming Headsets Round-Up. We testen daarin 20 gaming headsets, in november zullen we de beste producten in verschillende prijsklasses bespreken. Mocht je geïnteresseerd zijn in de reeds geteste gaming headsets, klik dan hier voor een overzicht van alle besproken producten.

De Arctis-serie bestaat in totaal uit zeven verschillende modellen in verschillende prijsklassen. De meeste headsets uit de serie zijn compatible met pc, Mac, PlayStation 4, een reeks draagbare apparaten en van één model is er ook een Xbox-variant. Esthetisch zijn er overlappingen tussen de verschillende modellen. Zo hebben de duurdere exemplaren allemaal een uitschuifbare microfoon verstopt in de linker oorschelp, maar de nodige verschillen zijn er uiteraard ook.

Om een beeld te schetsen van wat de Arctis-serie allemaal te bieden heeft, hebben we een gevarieerde greep genomen uit het assortiment. De Arctis 1, 7 en Pro Wireless - respectievelijk 59,99, 179,99 en 349,99 euro - komen in deze hands-on allemaal aan bod.

SteelSeries Arctis 1

Te beginnen met de Steelseries Arctis 1. Zoals de naam en prijs al doen vermoeden is deze headset het eenvoudigste model uit de serie. De met staal versterkte hoofdband maakt dat deze headset ideaal is om mee te nemen. Bij dit goedkoopste model zit de microfoon niet verstopt in de linker schelp, maar is deze eenvoudig los te koppelen. Daarmee zijn direct zo’n beetje alle bewegende delen wel benoemd.

Eenvoud is troef als het aankomt op de Arctis 1. De headset is licht en het draagcomfort is uitstekend. Net als alle modellen binnen de Arctis-serie, zijn ook de oorschelpen van de Arctis 1 bekleed met stof. Dat zorgt voor weinig warmteopbouw en een headset die comfortabel blijft zitten bij lange sessies. Als het aankomt op de drivers van deze headset zijn er in ieder geval geen concessies gedaan om de prijs te drukken: dit zijn dezelfde namelijk dezelfde drivers als die in de Arctis 7.

arctis

Strak en troebel

Dat betekent echter niet dat deze headsets vergelijkbaar zijn in klank. Het is interessant om te horen hoe twee verschillende hoofdtelefoons met dezelfde drivers zo anders kunnen klinken. Dit doet eens te meer realiseren dat het ontwerpen van een hoofdtelefoon meer is dan het bij elkaar zoeken van de beste individuele onderdelen en technieken: het gaat om de optelsom.

De klankbalans van de Arctis 1 is redelijk, alleen ontbreekt het aan warmte. Dat maakt dat in sommige gevallen de klank wat schel vertaalt. Dit terwijl - zeker bij spraak - wat meer definitie in het hoog wenselijk zou zijn. Het laag van deze headset is daarentegen verbazingwekkend goed: het klinkt puntig en vol, maar niet overdreven. Dit resulteert in een klankbalans die prima in verhouding is tot de prijs van deze headset. Waar de Arctis 1 het wel echt laat liggen is in de lokalisatie. De stereo-ervaring voelt niet breed genoeg en de plaatsing is troebel.

De klankbalans van de Arctis 1 is redelijk, alleen ontbreekt het aan warmte.

-

SteelSeries Arctis 7

Zoals gezegd is de Arctis 7 gebouwd met dezelfde drivers als de Arctis 1, maar in de praktijk zijn er meer verschillen dan overeenkomsten tussen deze modellen. Het belangrijkste verschil is waarschijnlijk het ontbreken van de kabel en de aanwezigheid van de eerdergenoemde, uitschuifbare microfoon in de linker schelp. De Arctis 7 werkt, in tegenstelling tot de bekabelde 1, via een 2.4Ghz draadloze verbinding. Steelseries heeft bewust niet voor bluetooth gekozen. De reden is dat deze 2.4Ghz-verbinding niet alleen een lagere - vrijwel niet bestaande - latency heeft, maar ook nog eens over een hogere geluidskwaliteit beschikt dan het oude, vertrouwde bluetooth.

Om je pc, Mac of Playstation 4 via de 2.4Ghz-verbinding te laten communiceren met de Arctis 7, wordt er een usb-dongle meegeleverd. De dongle heeft een bereik van twaalf meter en de headset houdt het op deze afstand tot wel vierentwintig uur vol op een batterijlading. De Arctis 7 is middels meegeleverde bekabeling echter ook bedraad te gebruiken. Zowel opladen tijdens het gebruik van de draadloze verbinding als aansluiten via minijackkabel behoort tot de mogelijkheden. Daarnaast kun je in combinatie met deze draadloze headset gebruik maken van de Steelseries Engine 3.

arctis

Het gemak van de software

De Steelseries Engine 3 dient als hub voor al je Steelseries-producten. Voor een handvol games is er zelfs de optie om de ledverlichting van Steelseries-producten te laten reageren op in-game situaties. De Arctis 7 heeft geen kekke belichting en pc-gebruikers krijgen hier dan ook alleen beschikking over een equalizer en surround sound in de vorm van de welbekende Dts Headphone:X 2.0 codec. Ook is het mogelijk om equalizerinstellingen in gamespecifieke klankprofielen op te slaan, zodat je eenvoudig je favoriete klankbalans per game kunt bewaren.

Ondanks dat de Arctis 7 beduidend zwaarder is dan de Arctis 1, is het met het comfort goed gesteld. Ook hier vind je oorschelpen bekleed met velours die niet te stevig klemmen, maar wel uitstekend afsluiten. De erg stevige hoofdband wordt in het geval van de Arctis 7 bedekt met een stoffen elastiek. Dit elastiek zorgt ervoor dat de headset als het ware op je hooft veert en dat vergroot het draaggemak aanzienlijk. Het is ook mogelijk dit elastiek van de headset af te halen en te vervangen door een ander model. Zo kun je de uitstraling van deze headset toch nog een beetje naar je hand zetten.

Dezelfde drivers, een ander resultaat

Een van de grootste verschillen in klankbalans tussen de Arctis 7 en 1 is de laagrespons. Waar de laagrespons van de 1 puntig en strak is, klinkt het laag van de

Arctis 7 een stuk meer uit. Dat zorgt ervoor dat de Arctis 7 een stuk minder definitie en balans in laagfrequente informatie weet te leggen. Hoewel dit hier en daar resulteert in een indrukwekkende impact, zorgt het in veel gevallen voor een luisterervaring die iets trager aanvoelt.

Desalniettemin is de gehele klankbalans van de Arctis 7 wel een stuk completer dan die van de Arctis 1. Niet in de laatste plaats omdat de definitie in de hogere frequentieregionen een stuk beter op orde is. Dit zorgt niet alleen voor meer helderheid in de klank, maar ook de stereolokalisatie wordt hiermee geholpen. Wat daarnaast zeker benoemd mag worden, is de uitstekende dynamische respons die de Arctis 7 weet te overleggen. Dit zorgt, samen met het iets minder getemde laag, voor indrukwekkende ontploffingen en extra beleving bij spectaculaire tussenfilmpjes.

De Arctis 7 heeft geen kekke belichting en pc-gebruikers krijgen hier dan ook alleen beschikking over een equalizer en surround sound in de vorm van de welbekende Dts Headphone:X 2.0 codec

-

SteelSeries Arctis Pro Wireless

De Arctis Pro Wireless werkt - net als de Arctis 7 - via een 2.4Ghz draadloze verbinding en wordt geleverd met een gamedac: game digital to audio converter, oftewel een externe geluidskaart. Dit kleine kastje is middels usb of optical kabel te verbinden met een pc, Mac of Playstation 4. De gamedac dient ook als oplader voor de batterijen van de headset. Binnen een uur laadt de dac een van de twee meegeleverde batterijen vol, waarna de headset ze vervolgens binnen ongeveer tien uur weer opmaakt.

De communicatie tussen de dac en de headset vindt plaats op een 2.4Ghz draadloze verbinding, maar de Arctis Pro is ook met bluetooth 4.1 aan andere apparaten te verbinden. Hoewel de geluidkwaliteit van een deze bluetoothverbindingen lager is, voegt dit wel een behoorlijke hoeveelheid extra gebruiksopties toe. Los van de uitstekende, soepel werkende draadloze connectie, levert SteelSeries ook een verscheidenheid aan bekabeling mee. Zo is het ook mogelijk om de Arctis Wireless middels een kabel aan je handheld device te verbinden - net als de Arctis 7 niet helemaal draadloos dus.

De gamedac heeft ook verscheidene aansluitopties naast de draadloze verbinding. Er zijn line-in en uitgangen voor het aansluiten van een telefoon of luidsprekers en er is een dc-stroominput ter compensatie van het gebrek aan buspower van de Playstation 4 Slim. Je vindt zelfs een optical-in en -out achterop het kastje. Door een Playstation 4 gelijktijdig via de usb-poort en de optical-in aan te sluiten, is de Arctis Pro Wireless een van de weinige gameheadsets die surround sound ook beschikbaar maakt voor Playstation 4-gebruikers.

arctis