In september vorig jaar wist Lucasarts de liefhebbers van Battlefield te bekoren met een eigen Star Wars productie, gebaseerd op de populaire online shooter. Zowel de Xbox, PC en PS2 heetten de nieuwkomer welkom en ook het tweede deel is inmiddels beschikbaar voor deze platformen, plus de PSP. De eerste Battlefront bracht een nieuwe speelervaring voor de fans: grootschalige gevechten in het universum van de Force. We hebben de PS2 versie van Battlefront II getest om na te gaan of het de voorgaande game weet te overtreffen. Na het spelen van de Star Wars mod Galactic Conquest voor Battlefield 1942, konden de fans van grootschalige combat én Star Wars hun hart ophalen met de eerste Battlefront, welke september vorig jaar het licht zag. Met het oog op het evenwicht in de strijd, werden enkele zaken zoals de Jedi en hun Force krachten geschrapt. Wel kwamen bekende helden en bad guys in de missies zo nu en dan om de hoek kijken om je bij te staan. Een ander aspect wat nogal wat fans misten was een uitgebreide space combat. De snak naar een nieuwe X-Wing vs. TIE Fighter zit er bij veel liefhebbers nog in.

LucasArts heeft deze kritieken en wensen ter harte genomen en aan Pandemic doorgespeeld. In deze nieuwe game krijgt de speler daardoor tijdens sleutelmomenten de kans om met de zogeheten heroes aan de slag te gaan. Afhankelijk van de factie en planeet waarop wordt gestreden, zullen andere helden zich aandienen. Zo laat Luke Skywalker zijn neus op Tatooine zien en op Kamino komt premiejager Boba Fett bij de klonen een duit in het zakje doen. Geen zorgen, Jar Jar Binks lijkt verdwenen. Ook kent Battlefront II een uitgebreid space combat gedeelte, waarover verderop meer.

Battlefront II valt in te delen in verschillende singleplayer ervaringen. Allereerst is daar de campagne 'Rise of the Empire', waarin je de ontwikkelingen van de saga door de films heen op de voet volgt. Tijdens deze campagne loop je mee in het 501ste legioen van het klonenleger, beginnend onder de Republiek ten tijde van de eerste film. Langzaam doorloop je het verhaal in losstaande missies die je naar verschillende planeten voeren. Een overkoepelend verhaal is er wel, maar sommige missies lijken willekeurig gekozen om in ieder geval alle planeten maar aan te doen. Een voorbeeld is een onverwachte opstand van klonen op Kamino, waarbij je de opstand moet neerslaan en Boba Fett je 'toevallig' bij komt staan. Hier is overheen te komen daar de grote lijn van de campagne wel overeenkomt met het verhaal van de films; het klonenleger wat door de Republiek wordt ingezet tegen de Separatisten, de opkomst van de Keizer, decimering van de Jedi en de bouw van de Death Star. Afhankelijk van de periode, kun je kiezen uit een achttal verschillende typen soldaten om in de strijd te gebruiken. Deze zijn ook aan te schaffen in de zogenaamde Conquest Mode, die we later verder uit de doeken doen.

De missies uit de campagne worden aaneengeregen door originele cutscenes uit de films met commentaar van een klonenofficier. De opdrachten zijn vaak opgesplitst in meerdere subdoelen. Voor de missies op planeten bestaan deze meestal uit het verdedigen van een punt, het activeren van een bepaald systeem, een object ophalen of ergens naartoe brengen, of simpelweg iedereen uit de weg ruimen. Aanvankelijk zijn de missies niet lang en de doelen eenvoudig, maar eenmaal vergevorderd worden sommige doelen zeer pittig en kan het helemaal overnieuw moeten doen van een missie nogal frustrerend zijn. Wanneer je een van de subdoelen niet haalt, zal de gehele missie namelijk overnieuw gespeeld moeten worden. Hierbij moet je denken aan missies van soms wel drie kwartier non-stop actie. Jammer is soms de chaos: vooral tijdens Rise of the Empire missies willen de bots van beide partijen als kippen zonder koppen door het beeld elkaar najagen. In combinatie met het constante gespawn maakt dit de strijd soms erg onoverzichtelijk.Op het grafische vlak zijn uiteraard alle ontwerpen in overeenstemming met de films. Voor het spelen van Battlefront II heb ik om de sfeer te pakken te krijgen nog eens Republic Commando gespeeld en het is opvallend te noemen hoe getrouw de weergave van bijvoorbeeld de superdroids en droideka’s is overgenomen. Idem voor de omgevingen: Felucia voor de eerste keer zal menig speler doen watertanden, evenals het strakke interieur van de Death Star met zijn vele weerspiegelingen. De character modellen deden van dichtbij nog vrij grof en korrelig aan. Onvermijdelijk is de vergelijking met het pas verschenen Battlefield: Modern Combat. Op grafisch gebied doet laatstgenoemde het net wat beter, met zijn sfeervolle weerseffecten en knappe texturen.

Op audititief gebied is er vrijwel niets aan te merken, zoals onderhand bijna altijd bij Star Wars spellen het geval is. De geluiden zijn volledig getrouw en de sabers, lasers, inslagen en muziekstukken zullen dan ook bekend in de oren klinken. Een minpunt is het repetitieve commentaar tijdens Conquest matches: ‘We’ve gained a command post! We’ve lost a command post!’.

Al met al is Battlefront II goed te pruimen als losstaande titel. Tijdens het gebruik van de Heroes geeft het grootse voldoening om als de Keizer aan te komen zweven en alles in je pad met bliksem te verjagen, of als Luke met een welgemikte worp vier Stormtroopers aan je lightsaber te rijgen. Ook het space combat gedeelte mag er wezen: duik in je X-Wing, B-Wing, Y-Wing, Konijnenwing en haal de fregatten neer. De keerzijde van de medaille is echter dat bovenstaande kenmerken te weinig vernieuwing brengen om een vervolg voor de volle prijs goed te praten. Nu was Battlefront I de eerste met het Battlefield concept voor een Star Wars spel, maar de toevoeging van Heroes en space combat had ook, in ieder geval voor de PC, in een expansion gekund. Conquest modus en de meeste multiplayer typen zaten al in het eerste deel en zelfs een groot deel van de planeten is voor deeltje twee gerecycled.

Diehard Star Wars liefhebbers halen deze game zonder acht te slaan op deze review. Voor hun zal de aanwezigheid van nieuwe onderdelen als Jedi Knights en ruimtegevechten al voldoende zijn. Heb je het eerste deel en twijfel je echter nog, huur dan eerst dit tweede deel of trek een demo van het net. Battlefront II is best een vermakelijke shooter als je het eerste deel niet hebt en zal garant staan voor flink wat speeluren. Als opvolger is de meerwaarde eigenlijk te mager: zó had Battlefront I moeten zijn.