Persoonlijk heb ik altijd al een zwak gehad voor het spel Startopia. Deze manage-je-ruimtestation game opende met een prachtige parodie op 2001: A Space Odyssey en wist deze humoristische boventoon gedurende het hele spel te behouden. Daarnaast had het spel ook nog ouderwets verslavende tycoon-gameplay aan boord. Helaas sloeg het spel niet aan bij de massa, mede doordat Eidos de marketing vergat en doordat het woord Tycoon uit de titel van het spel ontbrak. Een vervolg op Startopia zit er dan voorlopig ook niet in. Ontwikkelaar Mucky Foot houdt zich liever bezig met het maken van matige games op filmlicenties als Blade II. Maar gelukkig is daar FireFly Studios, bekend van Stronghold, dat met Space Colony op de proppen komt. Een humoristische tycoongame in de ruimte!

In Space Colony is het de bedoeling om een ruimtebasis met maximaal 20 verschillende kolonisten te managen. Hierbij spelen de persoonlijke behoeftes van deze kolonisten een grote rol, vergelijkbaar met The Sims. Je hebt echter geen directe controle over de bewoners, maar dient ze middels het bouwen van de juiste faciliteiten op hun gemakt te stellen. Natuurlijk zijn de drie hoofdbehoeften van groot belang: zuurstof, eten en energie. Maar alleen daarmee krijg je je eigenwijze onderdanen niet tevreden. Meer dan 100 verschillende objecten staan tot je beschikking, variërend van sauna's, bubbelbaden en bars tot zero-gravity zones en zelfs een heuse robot-psychotherapeut welke je depressieve kolonisten er weer bovenop moet helpen.

Terwijl je je onderdanen op hun gemak moet stellen zet je robots in om het vuile werk voor je op te knappen. Deze zullen onder andere je fabrieken runnen, waarmee het nodige geld in je laatje belandt. Ook kan je middels deze fabrieken nieuwe technieken ontwikkelen welke door de kolonisten zeker op prijs worden gesteld. Zo kan je onderzoek doen naar plantengroei op planeten zodat het er buiten allemaal wat minder grauw en depressief uitziet.

Zero-gravity zones (rechts) zorgen voor het nodige vertier

Vervolgens kan je in deze groene vlaktes een golfbaan aanleggen alwaar je onderdanen hun tijd door kunnen brengen. Of wat dacht je van het allereerste tiensterrenhotel in het godganse universum? Dit is natuurlijk ook de plaats bij uitstek voor toeristen. Dit is namelijk een andere, zeer handige manier geld binnen te krijgen. Wanneer er genoeg te beleven is in je kolonie zal dit schorem vanzelf je planeet bezoeken. Naast het hotel en een golfbaan staan er nog vele andere dingen voor je klaar om neer te zetten voor deze mensen. Zo kan je ervoor kiezen om een dierentuin te bouwen voorzien van de meest unieke alien-soorten.