South Park

South Park: The Fractured but Whole

Een retegoed vervolg

Geschreven door Jacco Stoete op

• South Park: The Fractured but Whole is exact hoe een vervolg hoort te zijn. Het spel is er technisch gezien enorm op vooruit gegaan terwijl alle bekende elementen uit het eerste spel behouden worden. Er zit meer diepgang in de rpg-elementen, de gevechten zijn dynamischer en het crafting-systeem geeft je meer reden om de wondere wereld van South Park te ontdekken. Het verhaal is oprecht grappig, hoewel sommige scènes misschien niet voor iedereen zijn weggelegd. Tijdens het spelen is het overduidelijk dat South Park: The Fractured but Whole met veel liefde is gemaakt en kan daarom misschien wel de allerbeste South Park-aflevering tot nu toe genoemd worden.
    Score: 90 Fantastisch
    • Enorm gedetailleerde wereld vol geheimen, dynamischer gevechtssysteem, meer diepgang in rpg-elementen, typische South Park-humor, nieuwe scheetkrachten, actuele onderwerpen worden scherp aangesneden
    • Veel laadschermen, sommige scènes gaan net iets te ver, niet erg uitdagend
South Park: The Stick of Truth verraste veel gamers door zowaar een goed en uitgedacht spel te zijn. Het was dan ook te verwachten dat de game een vervolg zou krijgen. Obsidian Entertainment heeft afscheid van de franchise genomen en het stokje der waarheid aan Ubisoft doorgegeven. Het was nu aan hen om een waardig vervolg te maken en daar zijn ze buitengewoon goed in geslaagd.

South Park: The Fractured but Whole is een direct vervolg op The Stick of Truth. Het verhaal draait volledig om het vinden van een kat genaamd Scrambles. The Coon (Cartman’s alter-ego) vindt dit belangrijk genoeg om de oorlog uit het eerste spel plotseling stop te zetten en zijn supervrienden bijeen te roepen. Wat volgt is een avontuur dat zich op een natuurlijke wijze in hoog tempo ontvouwt. Hoofdmissies lopen vaak over in zijmissies en van deze kortere tussentaken kun je later in het verhaal een vervolg verwachten. Scènes lopen vloeiend in elkaar over en eindigen regelmatig niet hoe je had verwacht dat ze zouden eindigen. Ondanks dit hoge tempo zit de game boordevol content. Verwacht er meer tijd in te steken dan in The Stick of Truth.

South Park

Volg me op Coonstagram

Hoe verder je in het verhaal komt, hoe meer je over jezelf leert. Persoonlijke identificatie is tegenwoordig een veelbesproken onderwerp en de schrijvers van de game hebben er alles aan gedaan om je geslacht, seksuele voorkeur, ras en etniciteit een belangrijke rol in het verhaal te geven. Je mag zelf bepalen waarmee jij je identificeert. Er bestaat dus een kans dat je straks als een gendervloeibare, panseksuele, blanke Mexicaan in de game rondloopt.

Ook sociale media spelen een belangrijke rol. Jouw superheldenstatus is gebaseerd op het aantal volgers op ‘Coonstagram’. Je vergroot dit aantal volgers door een selfie met andere personages te nemen. Sommigen willen echter pas met je op de foto wanneer je een bepaald aantal volgers hebt bereikt, waar anderen dit alleen doen wanneer je ze met iets geholpen hebt. Een afgewezen selfie is daarmee dan ook vaak de start van een nieuwe zijmissie.

South Park

Bestrijd misdaad met je supervrienden

Als lid van superheldenteam ‘Coon & Friends’ sta je er gelukkig nooit alleen voor. Hoe verder je komt in het spel, hoe meer teamgenoten je vrijspeelt. Dit gebeurt door middel van knotsgekke missies die over het algemeen gebaseerd zijn op clichés uit bekende superheldenfilms. Het gevechtssysteem is volledig omgegooid. Alles is nog steeds turn-based, maar het is nu ook mogelijk je over het gevechtsveld te bewegen. Dit zorgt ervoor dat iedere strijd dynamischer aanvoelt en je meer tactiek kunt toepassen. Gevechten worden vrijwel nooit saai omdat je er bijna altijd voor kunt kiezen andere teamgenoten in te zetten of je eigen krachten aan te passen.

Je moet namelijk aan het begin van de game een bepaalde klasse kiezen. Wanneer je er een hebt gekozen die je niet bevalt, kun je gelukkig altijd switchen. Naarmate het verhaal vordert krijg je de mogelijkheid een extra klasse toe te voegen en krachten te combineren. Dit houdt de gameplay gedurende het hele spel vers. Of je nu liever iedereen in het gezicht mept, van een afstand aanvalt met vuurballen of je teamgenoten sterker maakt; er is altijd wel een speelstijl die bij jou past. Er zit verrassend veel diepgang in de rpg-elementen. Je hebt keuze uit verschillende klassen en krijgt zelfs enige controle over je statistieken en vaardigheden in de vorm van Artifacts en Hero DNA. Het is een simpele, maar verstandige toevoeging. Iedere Artifact is uniek en vermomd als hilarisch voorwerp. Je kunt ze overal in de wereld vinden of zelf maken met het nieuwe Crafting-systeem. Dit systeem gebruik je ook om nieuwe outfits en medicijnen te creëren.

South Park

Ontdek een wereld vol geheimen

Het kleine stadje South Park is opnieuw tot in detail nagemaakt. Trouwe fans van de televisieserie kunnen ongetwijfeld in iedere ruimte wel een paar easter eggs vinden. Alle inwoners gedragen zich ook exact zoals het zou moeten. Het is Ubisoft, net als Obsidian Entertainment voorheen met The Stick of Truth, gelukt een authentieke wereld op te bouwen. Deze wereld is ook nog eens gevuld met geheimen. Overal zijn kastjes, lades en tassen gevuld met bijzondere voorwerpen en kostuums te vinden. Soms moet je zelfs volledige puzzels oplossen met behulp van een van je supervrienden om bij een bepaalde kist te kunnen komen. Je arsenaal aan scheetkrachten is ook uitgebreid. Met de hulp van Morgan Freeman leer je jouw flatulentie bijvoorbeeld te gebruik om de tijd te manipuleren.

Toch is niet alles perfect aan de speelwereld. Zo kijk je regelmatig enkele seconden naar een laadscherm wanneer je van omgeving naar omgeving reist. Het is iets kleins en het heeft geen direct gevolg op je speelervaring, maar het voelt toch onnodig. Het is immers niet zo dat er iedere keer een enorm gebied geladen moet worden. Veel van de puzzels en gevechten zijn vaak ook net iets te simpel. Om sommige raadsels op te lossen heb je hulp van een van je supervrienden nodig, maar welke je nodig hebt staat altijd duidelijk aangegeven. Je zult dus nooit vast komen te zitten in The Fractured but Whole. Gelukkig heb je altijd iets aan alle voorwerpen die verstopt zitten. Met tientallen outfits om te verzamelen en een uitgebreid crafting-systeem heb je genoeg reden om ieder hoekje van South Park te ontdekken, zelfs als je daarvoor regelmatig naar een laadscherm moet staren.

Het is Ubisoft gelukt om de formule van South Park: The Stick of Truth te nemen en te verbeteren waar het nodig was. Het gevechtssysteem is minder statisch en je hebt eindelijk meer aan de vele voorwerpen die je in de wereld kunt vinden. South Park: The Fractured but Whole biedt net dat kleine beetje extra diepgang in vrijwel alle aspecten van de game, verpakt in een bizar maar ontzettend grappig verhaal. Het is simpel gezegd gewoon een retegoede game die de vele vertragingen meer dan waard was.

South Park: The Fractured but Whole is vanaf 17 oktober beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Call of Duty: WW2 is nu te preloaden op Xbox One Releasedata voor Mario + Rabbids: Kingdom Battle-dlc onthuld
14