Review
Sonic Frontiers

Sonic Frontiers is een masterclass in middelmatigheid

Snel vergeten

Geschreven door Erik Nusselder op

Conclusie

Sonic Frontiers maakt op werkelijk geen enkel vlak indruk. Achter het technische drama, de simpele puzzels en saaie combat zit wel iets van een blauwdruk voor een goede driedimensionale Sonic-game, maar dan moet je wel heel erg goed zoeken.
5,5
Score
55
Score: 55
  • Pluspunten
  • - Gevoel van snelheid (als het werkt), bevredigende puzzels die je snel kunt oplossen
  • Minpunten
  • - Technisch drama, lelijke werelden, oersimpele gevechten, verbijsterend gamedesign
Je zou bijna willen dat Sonic Frontiers nóg slechter was. Dan zou je er tenminste nog iets van een emotie bij kunnen voelen. Haat is beter dan een teleurstellend gevoel van totale leegte. Dat is helaas de enige emotie die Sonic weet los te maken in zijn nieuwe driedimensionale avontuur. Frontiers blinkt alleen uit in absolute middelmatigheid.

Het begint al bij het verhaal, dat tegelijkertijd nietszeggend en onbegrijpelijk is. Sonic en zijn vrienden storten om de een of andere reden neer op een eiland, waar ze om de een of andere reden worden opgeslokt in Cyber Space. Om de een of andere reden ziet dat er precies uit als klassieke Sonic-levels, en om de een of andere reden is de blauwe egel de enige die hieruit kan ontsnappen.

Om de een of andere reden moet hij verschillende eindbazen op het eiland verslaan om zijn vrienden te redden, maar daar heeft hij ook een oneindige verzameling collectables voor nodig. Ondertussen probeert Dr. Robotnik vanuit de Cyber Space zijn invloed uit te oefenen via een zwevend meisje. Waarom? Tja, om de een of andere reden. Weet ik veel.

Sonic Frontier

 Gotta puzzel fast 

Gelukkig maakt dat allemaal niet zoveel uit, want het verhaal is maar een losse kapstok die vooral bedoeld is om je zo snel mogelijk in de open spelwereld rond te laten rennen. Hier komt Sonic Frontiers iets meer tot zijn recht. De game is verdeeld in meerdere gebieden, waar je op een razendsnelle ontdekkingstocht gaat om al die collectables op te sporen en zo de toegang tot de eindbazen en nieuwe gebieden vrij te spelen.

Het moment dat je in een nieuw gebied wordt losgelaten, is het hoogtepunt van Frontiers. Overal is wat te doen en je ramt daar in een moordend tempo doorheen. De open wereld lijkt losjes geïnspireerd door Breath of the Wild, maar dan een versie waarbij alle subtiliteit er met een sloophamer uit is gekegeld.

Sonic Frontiers

Puzzels en activiteiten schreeuwen je van alle kanten tegemoet. Grote wegwijzers trekken je naar oplichtende tegels op de vloer en overal zie je loopings en andere grindrails in de lucht hangen. Weet je erop te springen, dan word je beloond met ringen en eerder genoemde collectables, die nodig zijn om verder te komen in het verhaal.

Het is allemaal ontzettend laagdrempelig en het is heerlijk om als een wilde stier (of eigenlijk egel) door al die content heen te knallen. Over geen enkele puzzel hoef je meer dan vijf seconden na te denken, maar dat is niet erg. Sonic rent zoals het hoort bevredigend snel en met het verstand op nul is dat best prettig.

Zwevende loopings

Het ziet er alleen wel een beetje koddig uit allemaal. Aan de ene kant nemen de ontwikkelaars hun eigen game bloedserieus, met een Shadow of the Colossus-achtige omgeving vol ruïnes van een verloren beschaving. Dat strookt totaal niet met al die loopings die in het luchtledige hangen en springveren die je alle kanten op laten stuiteren.

Het helpt ook niet dat Frontiers een technisch drama is. De pop-in is pijnlijk: allerlei objecten springen vlakbij je plotseling in beeld, zelfs zo erg dat je die snelle Sonic er nauwelijks nog omheen kunt sturen. Dat terwijl de wereld toch niet heel mooi is, waardoor het technisch gezien niet zo veeleisend zou moeten zijn. De ongeïnspireerde graslandschappen en woestijnvlaktes zijn vooral herkenbaar aan hun groene en gele kleur, en niet aan een overdaad aan details.

Sonic Grontier

Classic Sonic

De klassieke Sonic-levels, die je bereikt via mysterieuze portalen in de open wereld, stellen eveneens teleur. De driedimensionale omgevingen zijn net zo krakkemikkig als altijd: Sonic heeft als achtbaanrit in deze vorm nooit echt goed gewerkt. Het is óf snel en spectaculair, maar saai omdat je zelf eigenlijk niks bestuurt; óf het is een wankelende ramp waarbij Sonic alle kanten op schiet en niet goed lijkt te luisteren.

De tweedimensionale omgevingen komen iets beter uit de verf. Er zijn zelfs een aantal levels die behoorlijk goed zijn ontworpen. Hoe vaker je zo’n level speelt, hoe beter je leert om er in volle vaart doorheen te rennen. Het grote nadeel is alleen dat deze levels in dezelfde driedimensionale engine zijn ontworpen als de rest van de game, waardoor de besturing nooit zo nauwkeurig is als in de klassieke games.

 Zo niks 

De gevechten zijn, net als de puzzels, extreem simpel. Sonic heeft een homing-aanval die eigenlijk altijd raakt. De enige manier waarop je aanval fout kan gaan, is als je op het verkeerde moment toeslaat en een vijand bijvoorbeeld een elektrocuterend schild heeft geactiveerd. In zo’n geval moet je even een rondje om de vijand tekenen met Sonics Cyloop-vaardigheid, en klaar is Kees.

Sonic Frontiers

Eindbaasgevechten lijken ontworpen te zijn om spelers tot wanhoop te drijven. Als Super Sonic vlieg je door de lucht, waar hij nog onbestuurbaarder is dan normaal. Het is vrijwel onmogelijk om Sonic nog de juiste kant op te manoeuvreren terwijl de raketten en lasers hem om de oren vliegen.

Gelukkig is pareren in deze game nog makkelijker dan aanvallen: je hoeft (op PlayStation) L1 en R1 alleen maar ingedrukt te houden. Er is geen precieze timing voor nodig. Echt bevredigend is dat niet, maar het komt wel goed van pas als je de luchtaanvallen helemaal niet aan ziet komen.

Voor je kinderen

Sonic Frontiers barst verder van de verbijsterende ontwerpkeuzes. Het spel kent bijvoorbeeld wel fast travel, wat goed van pas komt als je Sonic even wilt upgraden en snel naar een van de verkooppunten wilt transporteren. Maar je ontgrendelt fast travel-punten in elke wereld via een hersendodende minigame waarin je moet vissen, en de opbrengst willekeurig is. Een stel ringen, wat collectables, of ja, een perkament waarmee je dan eindelijk fast travel vrijspeelt. Het ontgrendelen duurt op deze manier uiteindelijk langer dan de tijd die je met dat snelle reizen bespaart, en is nog saaier ook.

Het is duidelijk dat deze game niet voor de gemiddelde Gamer.nl-bezoeker is bedoeld, maar voor je (hypothetische) kinderen. Een simpel wereldje om in rond te rennen, eenvoudige puzzels om op te lossen, af en toe een vijand om op z’n kop te springen, niks aan het handje. Ongetwijfeld zal een jongere speler er op die manier wat meer plezier aan beleven, maar ook onze jeugd verdient meer dan dit middelmatige product.

Sonic Frontiers is nu verkrijgbaar op PlayStation 4 en 5, Xbox One, Xbox Series X|S, Nintendo Switch en pc. Voor deze recensie is de game getest op een PlayStation 5.

Dit artikel delen:

Lees meer

Derde set Mario Kart 8 Deluxe-circuits verschijnt op 7 december Warzone 2.0-glitch zorgt voor onzichtbare spelers
9

Reacties op: Sonic Frontiers is een masterclass in middelmatigheid

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Deadspacer

    • 21 november 2022 15:58
    Mijn dochters vinden hem idd wel leuk om te spelen zelf vind ik het een stuk minder dus dat komt goed overeen met wat je beschrijft.

    Vind het een gemiste kans en met die commentaren dat dit een soort test moest voorstellen voor de hoofdprijs zie je dat de ontwikkelaar wss gewoon een snelle zak geld wil voor de feestdagen.

    Mooie review sluit me er bij aan!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dennis070

    • 21 november 2022 16:42
    Jammer! Deze laat ik dan toch links liggen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    mole28

    • 21 november 2022 18:38
    "De pop-in is pijnlijk: allerlei objecten springen vlakbij je plotseling in beeld, zelfs zo erg dat je die snelle Sonic er nauwelijks nog omheen kunt sturen."

    Hoewel de pop -in idd duidelijk is, heb ik geen moment gehad dat er iets plots voor mijn neus stond.

    Ik denk eigenlijk dat Sonic Team een originele IP wou creeren maar op een gegeven moment Sonic er aan toe hebben gevoegd. Zo voelt de game in ieder geval wel.
    Ik vermaak me er prima mee, zolang je het niet als een Sonic game ziet maar als een action-adventure waar Sonic toevallig de hoofdrol speelt.
    Maakt dit een slecht spel? Nee.
    Maar maakt dit een goed Sonic spel? Ook nee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ShadowKiller

    • 21 november 2022 18:50
    Dat de pop-in pijnlijk is ook erg overdreven. Zo storend is het allemaal niet. Het is aanwezig. Valt het op? Een beetje.
    Verder is het een prima Sonic game. Ik verwachtte er niets van. Maar de game is voor mij beter dan verwacht. Ik geef hem een zeven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 21 november 2022 20:44
    Zoals verwacht dus. Of het dan een 5,5 waard is of voor sommigen een wat hoger punt is een persoonlijke mening. Maar het blijkt dus dat het geen game is die boven de middenmoot uit komt en eigenlijk ook Sonic onwaardig is.
    Als snelle platform puzzler misschien wel ok maar dat had met elk ander personage gelukt. Elk personage wat snelheid uitstraalt zou in plaats van sonic hier dus hebben kunnen staan als ik deze en vele review interpreteer.
    Geen echte slechte game, geen geweldig game, maar vooral geen Sonic game.
    Denk dat ik deze passeer tenzij ooit een leuke deal of wat updates.
    Ik had altijd al het gevoel en dat wordt nu niet minder, dat sonic in 3D niet lukt. Snelheid heeft een grote wereld nodig, en als je dan toch de platform elementen uit de originele games als rustig benaderd dan werkt dat weer niet in 3D.

    Helaas denk ik dat Sega eens moet gaan erkennen dat Sonic nooit het 16 bit genre uitgegroeid is. En dat is niet erg. Maak gewoon goede games en ze worden wel gekocht.
    En dan graag eens uit de comfort zone stappen met omgevingen. Waarom altijd de green Hills achtige start zone.
    Daar heeft conculega Mario ook last van overigens, maar om de een of andere reden beseft Nintendo wel heel goed wat wel en vooral niet past bij Mario.
    Sega lukt zelfs na 30 jaar nog niet te beseffen wat Sonic leuk maakt.

    Simpel gezegd doet me dat vermoeden dat Sonic nooit echt een sterke mascotte was. Voor heel even wel ja, tot de magie weg was, men wilde vernieuwen en helaas niet de juiste formule vond.
    Dat is het nadeel van een unieke mix van snelheid en platformen. Het platformen voelde nooit zo goed van controls als Mario deed en de snelheid was geniaal.
    Maar dat werkt in die combi niet in 3D.
    In 2002 niet en nu nog niet.
    Tenminste dat is wat ik vind. Laat ik even extra benadrukken. Dit is geen feit. Maar mijn uitgesproken ( en als altijd lang omschreven) mening.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ShadowKiller

    • 22 november 2022 00:02
    @watashi wa maurice desu.
    De game verdient wel meer dan een 5,5. Meningen zijn verdeeld over de game. Sommige vinden dit de beste sonic game sinds jaren.
    Met een open wereld is Sega voor mij op het juiste spoor met 3d sonic games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • brushaway

    • 22 november 2022 08:02
    @watashi wa maurice desu. Fijn dat je je dagboekje hier kwijt kan, maar de game wordt door velen ook erg goed ontvangen. Volgens mij is Sega hier juist op de goede weg. Ik vind het juist knap dat ze het durven om met zo een grote IP zo proberen te innoveren. Wellicht nog geen wereldkwaliteit, maar dat zie ik wel komen.

    Tevens is de nieuwste sonic film de best scorende bioscoop release ooit qua gameverfilmingen, en is er een netflix serie op komst.

    Volgens mij is Sonic best een aardige mascotte ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ocima

    • 23 november 2022 08:15
    De zoveelste Sonic Flop… Dat ze nu ook eens stoppen met de blauwe egel zo te misbruiken!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Retrogamer89

    • 23 november 2022 20:44
    Respect voor ieders mening maar ik voel me verplicht om hierop te reageren. Open je hart en benader deze spel met liefde en je krijgt een ontzettend leuke gaming ervaring er voor terug. Dit is gewoon de beste 3D Sonic allertijden. Er zullen nu veel reacties komen voor Sonic Adventure 2 en ja dat is voor mij ook een favoriet.

    Terug naar de review. Ik krijg het vermoeden dat deze beste man het spel niet heeft gespeeld en zich waarschijnlijk heeft ingelezen of ingekeken op de standaard negatieve reacties op het internet van negatief ingestelde mensen die uit zijn op views likes reacties etc. Allereerst de story, wat verwacht je nou waar het over gaat? Dat Sonic zijn huis gaat renoveren en dat al zijn vrienden en Eggman komen helpen? Het is een Sonic spel tuurlijk gebeuren er onrealistische dingen om onrealistische redenen we hebben het over een blauwe egel waarmee je speelt. De Pop-In slaat werkelijk nergens op, klopt het is er maar je hebt er 0,0 last van dus die klacht is totale onzin. Het is een VideoGame geen Hollywood film. Vroeger zaten spellen vol met fouten bugs en toch genoten we ervan.

    Je hebt het over makkelijke puzzels en eindbazen. Ik geef je een voorbeeld: Mario Odessy, volgens velen het beste Mario game allertijden. Super Makkelijk Spel! Je komt er met 2 vingers in de neus door, en alles wat je doet slaat nergens op maar het is een super leuk spel en dat is Sonic Frontiers ook!

    Je hebt ook klachten over de besturing, de besturing van Sonic is nooit zo goed geweest ik wil het zelfs bijna perfect noemen. In de Cyberspace ga je supersnel en zelfs dan heb je alle controle…

    Laatste tip, verander je mindset het hoeft niet allemaal perfect te zijn dus doe dat en ik beloof je dat je veel vaker zal genieten van meerdere spellen en niet alleen 5x per jaar met spellen zoals God of War/ Last of Us etc. Dat zijn inderdaad perfecte spellen;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.