Soldier Of Fortune 2 playtest | Gamer.nl

Herinner je nog de computergames waarvan veel mensen (waaronder ouders) vonden dat ze te geweldadig waren? Van die spellen zoals de orginele Wolfenstein waarbij de 10 rode pixels op het scherm en het onherkenbare gekraak uit je pc-speaker zorgde voor veel protest bij de ma a non-gamers. Nu, Soldier Of Fortune 2 is uit en geeft een nieuwe betekenis aan het begrip 'computer-geweld'. We bekeken Raven Software's nieuwste paradepaardje en zagen dat het goed was.De kleine hoekjes..

In tegenstelling tot Ian Flemming's James Bond gaat de hoofdpersonage van Soldier of Fortune 2, John Mullins een stuk hardhandiger te werk. Mullins is een geharde Vietnam veteraan die werkt voor The Shop. Deze commerciele organisatie voert mi ies uit die voor de Amerikaanse overheid politiek te gevoelig liggen.

John wordt gevraagd om op onderzoek te gaan naar een eigenaardig virus dat op verschillende plaatsen ter wereld is gesignaleerd. Tijdens deze mi ie komt hij achter het bestaan van 'Prometheus', een organisatie gespecialiseerd in de manipulatie van genen voor militaire doeleinden. Hoog tijd dus om naar de kleine hoekjes van deze wereld te reizen om orde op zaken te stellen.

Deze hoekjes varieeren van de diepe jungle van Columbia (met veel vegetatie) tot en met geheime installaties diep ondergrond. Vooral de levels in Praag zijn erg goed uitgewerkt en bevatten enkele scenes die zo uit een goede James Bond film kunnen komen. Van achtervolgingen in trucks tot het opblazen van volledige gebouwen, ze zijn ook in SOF2 van de partij.

Grafisch laten de Columbiaanse jungle-levels veel van de power zien die in de aangepaste Quake3-engine aanwezig is. Zo spant SOF2 de kroon als het gaat om rijke vegetatie met tropische bomen, beplanting, bergen en kabbelende stroompjes. Een nadeel hieraan is dat jij dankzij de beplanting je tegenstanders niet kan zien vanwege de camouflage. Dat visuele nadeel heeft de computer niet, waardoor je regelmatig door een onzichtbare kracht wordt beschoten.

Morbide humor

Behalve dat Soldier Of Fortune 2 heel wat morbide humor bevat, valt het op dat John in tegenstelling tot de real-life Mullins niet bepaald een comic-relief is. De humor zit vooral in het punt dat je tegenstanders op een aantal erg grappige en gevarieerde manieren om kan leggen.

Met het nieuwe Quake3 Ghoul2-systeem kan het grunt dit keer namelijk letterlijk in stukjes worden ontleed met wat creatief schietwerk. Armen, benen, handjes zijn allemaal met chirurgische precisie te ontleden. Kwabjes hersenen zijn de extra treat als je een welgemikte headshot maakt.

Naast het slagerswerk valt er ook in de tientallen levels genoeg kapot te maken. Glas dat breekt valt in tientallen kleine stukjes uit elkaar. Over de hoeveelheid aan ontploffende voertuigen, gebouwen en objecten hoef je je ook geen zorgen te maken.