SOCOM: US Navy SEALs Tactical Strike | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Weer een SOCOM-game, hoor ik je alzeggen. Nou, niet helemaal. SOCOM: US Navy SEALs Tactical Strike isnamelijk net wat anders dan je zou verwachten. In plaats van eenthird-person shooter te maken, heeft ontwikkelaar Slant Six Gameservoor gekozen om te proberen de ervaring nog tactischer te maken. Degenen die ooit Full Spectrum Warriorop de Xbox of PlayStation 2 hebben gespeeld, zullen snel gewend rakenaan de gameplay van Tactical Strike. Beide games lijken in datopzicht namelijk sterk op elkaar. Net als in Full Spectrum Warriorkrijg je in Tactical Strike de controle over een tweetal teams dieniet real-time zijn te verplaatsen. Hierin ligt namelijk het verschilmet de rest van de SOCOM-franchise. Opdrachten worden gegeven aan deteams door een cursor te plaatsen op een plek ergens in het level. Deteamleden zorgen er op hun beurt voor dat ze op de aangegeven plekkomen en gebruiken de omgeving zoals het hun goeddunkt. Aan de teams,die elke uit twee leden bestaan, zijn gezamenlijk, onafhankelijk ofper teamlid opdrachten te geven. Het kan nu alvast gezegd worden, ditsysteem werkt tot op een bepaalde hoogte goed. Er zitten echter ookeen paar haken en ogen aan. Daarover later meer. Wat Tactical Strike zo tactisch maakt,is dat veel van de levels meerdere routes kennen. Hoewel het nietnodig is, kan het heel praktisch zijn om de twee teams op te splitsenen gebruik te laten maken van de routes. Een mi ie waarin iemandmoet worden geëscorteerd heeft bijvoorbeeld een veel groterekans van slagen als je deze door één team stiekemachter de vijandelijke laat glippen, terwijl het andere team vanuiteen tegenover gestelde richting de aandacht afleidt. In het geval vanTactical Strike is dit systeem flexibel genoeg om verschillendestrategieën uit te proberen om een level te voltooien. Iets datdeze flexibiliteit vergroot, is de mogelijkheid om elk teamlid apartopdrachten te kunnen geven. Op deze manier is direct gebruik te makenvan de individuele capaciteiten van één van jesoldaten. Het voordeel van het onafhankelijk kunnen 'besturen' vaneen sniper hoeft natuurlijk niet te worden uitgelegd.

Om tevoorkomen dat de speler te langzaam is met het geven van opdrachtenaan de onafhankelijke teams heeft Slant Six Games een e entiëleoptie toegevoegd aan de game. Het is namelijk mogelijk om elkeopdracht vast te leggen alvorens deze wordt uitgevoerd. Met dezogenaamde 'op mijn teken'-opdracht is het daarna mogelijk om in eenkeer alle opdrachten te laten uitvoeren. Deze optie is zeer welkom,omdat vooraf uitgedachte plannen makkelijker kunnen wordenuitgevoerd. Om maar weer even de te escorteren persoon erbij tehalen: op het moment dat van een bepaalde kant het vuur wordtgeopend, kan aan het andere team op precies hetzelfde moment opdrachtworden gegeven om met de persoon achter de linies langs te lopen. Aanelk teamlid een onafhankelijk doelwit toe te wijzen voordat deopdracht wordt gegeven het vuur te openen, is tevens een handigetactiek om snel en efficiënt de vijand te neutraliseren.Praktisch alle opdrachten kunnen in de wachtrij worden gezet, vansimpelweg het vuur openen tot het binnenvallen en uitruimen van eenkamer. Een plan dat succesvol ten uitvoer is gebracht, geeft een hogemate van voldoening.

De gameplay is dus diep. Maar het kannog dieper. Elk teamlid is namelijk compleet aan te pa en aan deeigen voorkeur. Dit betekent dat het mogelijk is elk van de vierSEALs uit te rusten met verschillende wapens, zelfs wapens uit WOII.In het trainingsmenu is het bovendien mogelijk om de specifiekevaardigheden van elk teamlid te verbeteren. Door vaardigheidspunten,die kunnen worden verdiend tijdens het spelen van mi ies, toe tewijzen aan bijvoorbeeld gehardheid en sluipen zijn deze teverbeteren. Vaardigheden die gerelateerd zijn aan de verschillendewapenkla en zijn ook te verbeteren. De mogelijkheid tot hetaanpa en van je manschappen zorgt er uiteindelijk voor dat je demi ies nog tactischer aan kunt pakken. En, in tegenstelling totandere op teams gebaseerde gameplay, krijg je ook echt het gevoel datde aangepaste vaardigheden werken.Het concept werkt dus. Maar niet zondermankementen. Zo is het gebruik van de cursor om je manschappen teverplaatsen niet bijster goed uitgewerkt. Het besturen van een cursorkan namelijk alleen maar worden gedaan vanuit het perspectief van hetop dat moment geselecteerde teamlid. Als gevolg hiervan is hetmoeilijk om te bepalen waar de cursor precies is als deze zich verweg bevindt. Bijkomend nadeel is dat de cursor vastgeplakt is aan degrond en niet zomaar naar plekken is te verplaatsen die zich op eenandere hoogte bevinden. Het afdalen van een trap naar een lagergelegen gebied is alleen mogelijk als de cursor via de trap naarbeneden wordt verplaatst. Combineer dit met het feit dat dit allemaalgebeurt vanuit het perspectief van een van de teamleden, en je hebteen systeem dat je vaak meer tegenwerkt dan helpt.

Deuitdaging van de game wordt mede bepaald door de AI van zowel jeteamleden als de vijand. In Tactical Strike weet de AI te overtuigen,maar wordt op sommige momenten wel wat apart gereageerd. Vooral devijand maakt nogal eens domme besli ingen als er geschoten wordt.Een neergeschoten handlanger is in het algemeen toch reden totpaniek? Nou, dit is lang niet altijd het geval in Tactical Strike.Dit en andere kleine imperfecties zorgen soms voor enigeverwondering, maar nooit echt voor frustratie.

 Grafischziet de game er nog niet eens zo slecht uit. Het detail van de gameis hoog en ook de variatie in levels zorgt voor een uitgebreid palletaan kleuren dat langskomt. Voor een oorlogsgame is Tactical Strike inieder geval opvallend kleurrijk. Het audio-aspect van Tactical Strikeverdient wat extra aandacht. Oplettende lezers zullen al wel gemerkthebben dat ik Nederlandse termen heb gebruikt voor een aantal ingameopties. Dit is zeker geen toeval, want de gehele game isgelokaliseerd naar het Nederlands. En dit geldt niet alleen voor demenu's, maar ook nog eens voor de stemmen van de personages. Tochverwacht ik dat de meeste mensen de game gewoon in het Engels willenspelen. De reden hiervoor is dat de wel-gearticuleerde Nederlandsestemacteurs gewoonweg niet goed klinken. Bijkomend voordeel van delokalisatie is wel dat je Nederlandse camouflage krijgt en speelt meteen team van het Corps commando's. Het is een goed bedoeld idee, maardoor de slechte stemacteurs niet geslaagd te noemen.

SOCOM: USNavy SEALs Tactical Strike (wat worden de namen lang tegenwoordig) iseen game geworden met een verfri end concept. Het zal de hardcoreSOCOM-fan met oogkleppen op mi chien niet aanspreken, maar debesli ing om deze game een tactische inslag te geven, is een goedegeweest. Het is daarom jammer dat de slechte implementatie van decamera en cursor zoveel verpesten. Deze twee aspecten zijn eenintegraal onderdeel van de gameplay en halen de score omlaag. Toch ishet zeker aan te bevelen om deze game uit te proberen als je eensiets anders wilt dan de andere games uit de SOCOM-reeks.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou