SOCOM U.S. Navy SEALs: Fireteam Bravo 2 is het tweede deel dat voor de PSP uitkomt en ook meteen het tweede deel dat in combinatie met Combined Assault wordt uitgegeven. Combined Assault zou gezien kunnen worden als een veredelde add-on met alleen nieuwe singleplayer missies en weinig verbeteringen, maar Fireteam Bravo 2 belooft net wat meer vernieuwing te bieden. Wij bekeken (wegens omstandigheden) enkel de singleplayer mode van het spel.

De verhaallijn van Fireteam Bravo verdient bijna geen vermelding in deze review. In fictioneel een land genaamd Adjikistan is een vijandige groepering bezig de boel op stelten te zetten. In verschillende, zich vertakkende missies moeten jij en je SEAL-buddy deze troepen bestrijden. De missiestructuur in Fireteam Bravo 2 is zeer gevarieerd. Natuurlijk bestaat het grootste deel van de actie uit het doden van de vijand, maar de verschillende doelstellingen maken de game interessant. Naast doelstellingen zoals het veiligstellen van speciale ladingen of het redden van gijzelaars, zijn er ook nog subdoelen te voltooien. Deze geven de speler punten die kunnen worden gebruikt om bonusitems te gebruiken tijdens het spelen. Zo kunnen hulpmiddelen als luchtaanvallen worden ingezet als je genoeg punten hebt verdiend.

Daarnaast zijn er ook nog eens zogenaamde local influence-punten die kunnen worden verdiend door burgers te bevrijden uit hun benarde situatie. Als dank daarvoor geven ze je team wapens en inlichtingen over de vijand. Het gaat hier dus niet om punten die na een missie zijn te gebruiken, maar waarvan meteen het gevolg is te zien tijdens de missie. Al met al geeft dit genoeg reden om naast de hoofddoelen te willen bereiken ook net wat beter om je heen te kijken voor extra subdoelen.

De besturing blijft een tweesnijdend zwaard. Aan de ene kant is de knoppen lay-out best goed gedaan als we het hebben over richten en schieten. Er wordt gebruik gemaakt van een lock-on systeem waarmee met de R-knop is te centreren op de tegenstander. Precisie aanvallen zijn hierdoor in de close-up gevechten niet mogelijk. Het voordeel is dat de wapens realistisch effect hebben, dus een vijand ligt sowieso snel op de grond. Het nadeel van de besturing van Fireteam Bravo 2 is echter dat er teveel functies zijn voor te weinig knoppen. Dit betekent in de praktijk dat er meerdere functies zijn ondergebracht onder één knop. Door deze langer of korter in te drukken zijn de verschillende functies te gebruiken. Ingewikkeld is dit wel, maar er is zeker aan te wennen. Toch blijven de meerdere functies ook later voor problemen zorgen als een knop net wat te lang of juist te kort wordt ingedrukt.

Een leuke toevoeging in Fireteam Bravo 2 is de mogelijkheid om deze met SOCOM Combined Assault voor de PS2 te synchroniseren via USB. Dit was al mogelijk in SOCOM 3 en Fireteam Bravo, maar ditmaal is de functie flink uitgebreid. Het is mogelijk om een groot deel van de maps uit Combined assault te spelen maar met een net wat andere missiestructuur. In feite speel je in hetzelfde universum en word je steeds gewezen op de acties van het andere team. Als je bijvoorbeeld vijanden hebt doodgeschoten in Combined Assault zullen deze ook al dood zijn in dezelfde map in Fireteam Bravo 2. Het is echter wel de vraag hoeveel mensen van deze optie gebruik kunnen maken. Je hebt immers wel twee games nodig en natuurlijk zowel een PSP als PS2. Het is daarom ook niet te zien als een noodzakelijke optie maar wel als een leuke extra voor degenen die ervan kunnen profiteren.

Grafisch is de game er niet bijster veel op vooruit gegaan ten opzichte van zijn voorganger. Dit is ook niet echt nodig, want deze zag er voor PSP-begrippen goed uit. Wel is de schaal van de levels iets groter geworden en komt het vaak voor dat je over grote afstanden kunt kijken. Het geluid is zelfs indrukwekkend te noemen. De wapens klinken goed, de stemacteurs hebben hun best gedaan en ook de theatrale muziek past bij de game.

En toen was het de beurt aan het multiplayer aspect van de game. En toen was het stil..... Tot m'n grote teleurstelling is het niet mogelijk geweest online te komen met Fireteam Bravo 2. De reden is onbekend, maar het was onmogelijk contact te zoeken met de servers online. Deze review moet dan ook als een SP-only review worden beschouwd.

Meer van hetzelfde is SOCOM U.S. Navy SEALs Fireteam Bravo 2 uiteindelijk wel een beetje te noemen. De gameplay is niet echt vernieuwend, ondanks het leuk gevonden real-time bonussysteem. Ook het verhaal geeft niet veel om in mee te gaan. De basis van de game is echter solide genoeg om van Fireteam Bravo 2 een leuk wegspelende game te maken. De missies zijn afwisselend en het nieuwe beloningssysteem laat je net iets meer uit de levels halen.