Sniper: Ghost Warrior 3 | Gamer.nl

Sniper: Ghost Warrior 3 | Gamer.nl

In slowmotion verlaat de kogel de loop van onze Barrett M82 om honderden meters verderop in het voorhoofd van een nietsvermoedende separatistenleider te verdwijnen. Pats. De Georgische rebellen zijn wéér een kopstuk armer. Tja, als je eenmaal op een kale bergtop ligt om een belangrijk doelwit uit te schakelen, kan Sniper: Ghost Warrior 3 best wel leuk zijn. Helaas zijn de leuke momenten schaars.

Niets in Sniper: Ghost Warrior 3 gaat vlekkeloos. Ook het snipen niet. Soms geeft het vizier de foute afstand van je doelwit weer, terwijl je die afstand kundig moet instellen wil je zeker trefzeker zijn. En in de bevredigende bullet cam kan het verkeren dat de kogel overduidelijk het beoogde doelwit mist, maar je toch je slachtoffer ter aarde ziet storten. Geperforeerde hoofden zien er in dat Max Payne-esque cameraperspectief sowieso raar uit. Soms omdat de textures van het uitspattende bloed vierkant zijn, soms omdat de kaaklijn van je slachtoffers plots is verdwenen.

Media has no description

Het kan technisch beter, maar het snipen in Sniper: Ghost Warrior 3 is verder top. Met name het proces dat eraan vooraf gaat is vermakelijk. Het bestuderen van de omgeving met een drone, het zoeken naar het beoogde doelwit, het klimmen en klauteren naar de ideale locatie: de stappen die een volleerd sluipschutter moet doorlopen blijven mi ie na mi ie bevredigend. En dat is een goede ontwikkeling voor de serie, want deel twee werd geplaagd door lineair leveldesign.

Werk

Sniper: Ghost Warrior 3 telt vier redelijk grote maps – verweven met de verschillende hoofdstukken - waarin je kunt gaan en staan waar je wilt. Soms werkt dat: het is oprecht leuk om je doelwit op te zoeken met een drone en vervolgens een gunstig gelegen plekje in de bergen te zoeken, hoewel vooral hoger gelegen gebieden vaak niet daadwerkelijk te bereiken zijn. Helaas komt een open wereld tegelijkertijd met de verantwoordelijkheid om ‘m te vullen. Daarin faalt Sniper: Ghost Warrior 3 gigantisch.

Sniper Ghost Warrior 3

De game telt genoeg zijmi ies, maar die zijn zelden de moeite waard omdat ze enkel sporadisch in structuur verschillen. De bewoners die her en der rondlopen lijken te dom om te poepen. Ze kijken nauwelijks op als je iemand voor hun ogen vermoordt en leveren geen enkele bijdrage aan de spelwereld. De omgevingen, die an sich best afwi elend zijn, zijn kaal en lelijk. Er lopen af en toe dieren rond, bijvoorbeeld wolven, maar die zijn zo slecht geanimeerd dat je je best moet doen om niet in de lach te schieten als ze geschrokken wegrennen (of je aanvallen).

Als je Sniper: Ghost Warrior 3 speelt als een gewone openwereldgame voelt het spel al snel aan als werk. Buiten de verhaalmi ies om is vrijwel alles in Sniper: Ghost Warrior 3 niet zo boeiend. Dat die verhalende mi ies wél enigszins de moeite waard zijn komt door het eerder aangehaalde sluipschutterswerk, niet door het domme, ongeloofwaardige verhaal. Wanneer een oude vlam zich mengt in de zoektocht naar je broer terwijl ze je ook door Georgië loodst omdat ze een uitstekende moordenaar is, is het narratieve drama compleet. En dat gebeurt al na ongeveer een uurtje spelen.

Sniper Ghost Warrior 3

Alle personages zijn naast over-the-top clichématig ook bijster ongeloofwaardig. Het dieptepunt is de rondborstige insider van wie de grote pluspunten bijna letterlijk in je gezicht worden gedrukt tijdens een van de matige filmpjes die mi ies aan elkaar moeten knopen (filmpjes die op lagere resolutie draaien dan de game zelf maar wel zijn gerenderd in de engine van de game). Het is bijna aandoenlijk wanneer de personages emotioneel voor de dag willen komen. Hun plastic gelaat en geveinsde gebroken stem dragen dan enkel bij door af te leiden van de matige animaties.

Bugs

Soms vereist een situatie dat je moet grijpen naar een automatisch wapen, bijvoorbeeld een AK47, en dan verandert Sniper: Ghost Warrior 3 naar een vrij matige knalgame. Vijanden zijn niet al te slim en de levels zijn zelden niet toegespitst op zulke snelle actie. Het is overigens wel leuk om in je safehouse verdiende valuta uit te geven aan een beter wapen en je eigen uitrusting samen te stellen. De guns zijn zorgvuldig vormgegeven en naar smaak aan te pa en. Bovendien merk je dat je door het uitgeven van je skill points uiteindelijk ook een veel effectievere sluipschutter wordt.

En dat is het crux: de kern van Sniper: Ghost Warrior 3, het snipen, is top, maar de rest is zo slecht dat het de game onmogelijk aan te raden maakt. Het is alsof het spel alles op alles heeft gezet om aan de kenmerken van de gemiddelde Westerse AAA-game te willen voldoen, maar ontwikkelaar City Interactive totaal niet de knowhow of tijd heeft gehad om die pretenties waar te maken. Een kla iek gevalletje som der delen.

Sniper Ghost Warrior 3

Bovendien kampt de game met hevige bugs. De gehele singleplayer hadden we last van een pop-up-scherm dat voor het eerst opduikt in de tutorial, maar vervolgens niet weg wilde gaan. Soms verdwijnen vijanden, wier pathfinding sowieso al heel erg ondermaats is. Oh, en in de tweede Act van de game konden we een benodigd item vanwege een animatiebug niet oppakken waardoor we de gehele verhaallijn opnieuw moesten doorlopen. We waren toen al acht uur aan het spelen, incluis de laadtijden van bijna vier minuten lang – en we overdrijven niet.

Sniper: Ghost Warrior is gerecenseerd op een PlayStation 4 Pro. De game is nu beschikbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.