Afgelopen zaterdag was het weer raak bij het RTL-4 programma The X-Factor. Toondove mensen met een minimale uitstraling persen lucht uit hun strot voor een ‘vakkundige’ jury, teneinde afgekraakt te worden en de jury voor gek te verklaren. Deze mensen hadden zich dit leed kunnen besparen door Singstar aan te schaffen, de karaokegame van Sony die onpartijdig bepaalt dat je niet kunt zingen.Door Erwin Vogelaar en Erwin Bergervoet Inmiddels zijn er in de Singstar-reeks al vijf delen verschenen met elk een andere muziekcollectie. Onlangs is daar de zesde game bij gekomen: Singstar Legends. Het eerder verschenen Singstar Anthems tellen we niet mee, omdat deze in Nederland niet op de markt is verschenen. Maar om jullie van dienst te zijn, bekijken we ook even of Anthems misschien een importje waard is. Singstar Legends Singstar Legends is de eerste Singstar-game sinds het in april dit jaar verschenen Singstar Rocks, en legt zich volledig toe op ‘legendarische nummers’. Hieronder het prachtige Imagine van John Lennon, het rockende Smells Like Teen Spirit van Nirvana en U2 met Vertigo. Heerlijk om te zingen is ook de Unchained Symphony van de Righteous Brothers en met Reet Petite kunnen kakkers voor de verandering de R eens laten rollen zoals het hoort. Maar naast het handje vol zingbare en herkenbare nummers, stikt Singstar Legends van liedjes die je maar nauwelijks of vaag kent. Sony mikt weliswaar op een oudere doelgroep en daartoe behoor ik nog niet, maar het lijkt me toch ook niet de bedoeling dat de jongere gamers niet met hun ouders mee kunnen Singstarren. Daarnaast vraag ik me af hoeveel nummers bijvoorbeeld mijn moeder bekend voor zullen komen. Van de volledige tracklist van Singstar Legends staan vier nummers in de Top200 van de Top2000, niet bepaald wat je ‘Legends’ zou noemen. Het moet gezegd overigens, dat het merendeel van de nummers wel ergens in de Top2000 staat, maar dat zegt nog steeds weinig over het aantal kenners. Een reden waarom de liedjes toch redelijk onbekend zijn, is dat Sony de tracklist niet gelokaliseerd heeft voor de Nederlandse markt. Bij Singstar Rocks en Singstar 80s werden een aantal ‘typisch Engelse’ nummers eruit gehaald en vervangen door Nederlandstalige nummers, of nummers van Nederlandse artiesten. Dit heeft men dit keer laten afweten, waardoor we zijn opgescheept met Rocket Man van Elton John, This Charming Man van The Smiths. Dan hadden we liever André Hazes, Boudewijn de Groot, Normaal of The Golden Earring voor terug gehad, al was het maar omdat die liedjes een stuk ‘zingbaarder’ zijn dan Ar Ee Es Pee Ee Cie Tie van Aretha Franklin. Al met al draait het oordeel over een Singstar-titel tegenwoordig eigenlijk alleen nog om de tracklist. Aan de andere onderdelen van het spel is al een paar Singstarren lang nauwelijks iets veranderd en dit gaat ook voor Singstar Legends weer helemaal op. Dus mocht de tracklist je aanspreken en denk je het gros van de liedjes moeiteloos mee te kunnen zingen, dan is Singstar Legends een prima aanvulling op je collectie. Maar mijn bescheiden inschatting zegt me, dat de meerderheid van de mensen het bekendenummersgehalte te laag vindt. Singstar Anthems

Tussen Rocks en Legends is er nog een Singstar uitgekomen die in Nederland nooit het levenslicht heeft gezien. Singstar Anthems is de titel en nee, het spel laat je niet het Wilhelmus en andere boeiende volksliederen zingen. Anthems maakt de diva in je los! Sony heeft liedjes van artiesten als Bonnie Tyler, Cher, Gloria Gaynor en Whitney Houston bij elkaar geraapt voor een avondje ongestoord vals meeblèren. Het eerste wat opvalt is het gebrek aan een volledige tracklist. Elke Singstar biedt 30 nummers, maar met Anthems zul je het met enkel 20 liedjes moeten doen. Hoewel daartussen liedjes staan die relatief onbekend zijn in Nederland, bestaat het merendeel toch uit overbekende artiesten. Zeg een Queen, een Pussycat Dolls en een Gloria Gaynor en je weet wat we bedoelen. Nu lijken de hits die er op staan perfect te zijn voor Singstar, maar dit werkt in de praktijk toch anders. Zo zijn bekende liedjes als It’s Raining Men van The Weather Girls en Don’t Cha van de Pussycat Dolls bijzonder moeilijk mee te zingen. Radio Ga Ga van Queen, You Spin Me Round van Dead or Alive en vooral Total Eclipse Of The Heart van Bonnie Tyler maken dan wel weer veel goed. En iedereen kan toch stiekem Can’t Fight The Moonlight van LeAnn Rimes en Gloria Gaynor’s I will Survive wel meezingen. Voor de prijs van elke andere Singstar game krijg je deze keer dus maar twintig nummers en dan moet je het nog importeren uit Engeland ook. Voor je geld krijg je een aantal hele sterke nummers voorgeschoteld, maar het merendeel bestaat helaas toch uit of onbekende of erg lastig mee te zingen nummers. Geen wonder dat het spel nooit in Nederland is verschenen.