seinen en wissels, dat je zelf door de bomen het bos niet meer ziet. Railroads biedt geen campagne, maar alleen losstaande missies die je zelf naar wens in kunt stellen. Zo’n missie neemt een paar uurtjes in beslag, waarna je weer opnieuw mag beginnen met een uitdaging naar keuze. Sommige mensen zullen een gestructureerde campagne misschien missen, maar het is toch juist deze vrije opzet waarin Railroads het meest tot zijn recht komt. Wie het liefst rustig een spoorwegimperium begint zonder zich druk te maken om de concurrentie, kan rustig in zijn eentje spelen. Wil je een zware strijd tegen andere spoorwegbaronnen, dan kan dat ook. Je kunt eveneens het beginjaar kiezen en de map waarop je wil spelen.Ook al speel je op losse maps, er zijn nog steeds enkele missies voorhanden. Je kunt in totaal een negental doelen te behalen in drie verschillende tijdspannes, waarmee je extra geld en aanzien binnen kunt slepen. Wanneer je tegen andere spelers of de AI speelt, kunnen die je in de weg zitten bij het behalen van die doelen. Zo is er een opdracht om een aandeel van 70% in je eigen bedrijf te kopen, maar wanneer de tegenstander al 50% van je aandelen bezit, is die missie niet meer mogelijk.Railroads is standaard uitgerust met een ietwat beperkt aantal maps, die ook nog eens vrij beperkt zijn in omvang, maar het is gelukkig ook mogelijk een willekeurige map te genereren. De standaard maps situeren zich onder andere in de Verenigde Staten, Engeland, Duitsland en Frankrijk. De lay-out van de maps is niet natuurgetrouw, maar komt redelijk overeen met de werkelijkheid en dat heeft als voordeel dat je al weet waar de verschillende plaatsen zich ongeveer bevinden. Elk land heeft zo zijn eigen grafische stijl en eigen treinen en sommige steden hebben ook unieke gebouwen die kenmerkend zijn voor die stad, zoals het Vrijheidsbeeld in New York en de Eiffeltoren in Parijs. Willekeurige maps hebben overigens wel een groot nadeel. Ze zijn namelijk gebaseerd op bestaande maps qua plaatsnamen en missiedoelen. Doordat de plaatsen echter willekeurig door elkaar liggen, zijn sommige missiedoelen ineens heel onzinnig of schier onmogelijk. Zo is er in de Duitsland-map een speciaal doel om Hamburg met Berlijn te verbinden. In het echte Duitsland is dit een aardig stuk spoor en dus een leuke opdracht om voor 1880 gedaan te krijgen, maar in een willekeurige map kan het voorkomen dat beide plaatsen direct naast elkaar liggen. Leuker was het geweest als de missies net als de rest, ook willekeurig werden gegenereerd. Wat erg leuk is, is dat steden zullen groeien naarmate het economisch meer voor de wind gaat. Wanneer je besluit nieuwe industrie te bouwen in een klein stadje en er veel goederen langs te vervoeren, dan zal het stadje al snel uitgroeien tot een metropool. Wanneer een stad groeit, is er plaats voor meer industrie, en zal er meer vraag zijn naar reizigersvervoer en luxegoederen. Dit betekent weer dat er nog meer reden is om naar die stad te rijden, wat je weer meer geld in het laatje brengt. Je hoeft echter niet persé met al die extra goederen aan de haal. Wanneer je een stad bijvoorbeeld geen auto’s levert die wel tot de vraag behoren, zullen de inwoners je niet aan de kop zeuren en zal het je evenmin geld of aanzien kosten. Je beslist zelf waarin je handelt en de rest kun je laten voor wat het is. En juist dat maakt Railroads misschien wel een erg prettige tycoongame, waarbij de onverwachte en oncontroleerbare tegenslagen zoveel mogelijk achterwege blijven. Je succes hangt af van of je je spoor slim hebt aangelegd, de juiste goederen bent gaan vervoeren en of je op de juiste momenten, je tegenstanders voor wist te zijn.
Review

Sid Meier's Railroads!
subtitle
intro text
Met Railroad Tycoon
lanceerde Sid Meier in 1990 het tycoongenre. Het spel zou nog twee vervolgen
kennen, maar met die games had de grootmeester zelf niets van doen. Pas toen
Firaxis vorig jaar werd overgenomen door Take Two Interactive, werd Sid Meier
weer met zijn Railroad Tycoon herenigd. De kans bij uitstek om de reeks nieuw
leven in te blazen. Toch is ervoor gekozen om de nieuwste treinengame van Sid
Meier niet Railroad Tycoon 4 te noemen, maar Railroads! Dit om te benadrukken
dat Sid de reeks opnieuw heeft uitgevonden; het spel gaat terug naar de roots
en gooit de complexiteit van Railroad Tycoon 3 overboord.
In Sid Meier’s Railroads! is het de bedoeling een succesvol
spoorwegbaron te worden. Het spel overspant een periode van 1830 tot 1990.
Aanvankelijk begin je met één stationnetje en een klein stukje rails en van
daaruit dien je verder uit te breiden. Door goed te kijken naar de behoeftes en
de beschikbare grondstoffen, moet je een zo efficiënt en lucratief mogelijk
spoorwegnet maken.
Elke stad in de omgeving heeft behoefte aan en vraag naar
bepaalde goederen. Sommige steden kunnen grondstoffen omzetten in andere
goederen, bijvoorbeeld graan en koeien tot etenswaar, ijzer tot auto’s en
druiven tot wijn. Buiten de steden vind je mijnen en boerderijen, die zorgen
voor de aanvoer van nieuwe grondstoffen. Het is handig je aanvankelijk op
enkele industrieën te focussen, die bijvoorbeeld aansluiten bij de stad waarin
je begint. Je legt een spoortje naar een naburige boerderij voor de aanlevering
van graan, verwerkt dit tot voedsel en je verscheept het eten vervolgens naar
een stad in de omgeving. Voor je het weet stroomt het geld binnen en schiet je
imperium uit de grond.
Het aanleggen van spoor doe je in een handomdraai. Het spel
zorgt er namelijk automatisch voor dat het landschap zich aan je spoor aanpast.
Ligt er een berg in de weg, dan zorgt het spel automatisch voor een tunnel, bij
een rivier komt er automatisch een brug. Heuvels worden automatisch
platgewalst, bomen gaan voor je opzij en steden vormen zich netjes langs het
spoor op. Dit werkt vele malen fijner dan het gepriegel met kleine stukjes
spoor die je als een puzzel aan elkaar moet leggen, zoals dat vroeger nog het
geval was.
Het laten rijden van de treintjes is eveneens erg eenvoudig
gehouden. Je hoeft alleen de steden en de goederen te selecteren en de rest
gaat vanzelf. Het spel zorgt er zelfs voor dat je treintje na zijn rit
automatisch terug gaat naar de beginpositie van zijn route. Je zult er wel voor
moeten zorgen dat treintjes de mogelijkheid hebben elkaar te passeren, althans
wanneer je niet op het allerlaagste moeilijkheidsniveau speelt. Vervolgens
zullen de treinen automatisch van die mogelijkheid gebruik maken. Micromanagement
is nauwelijks aan de orde.
Dat nagenoeg alles automatisch gaat is meestal vooral erg
prettig, maar zo nu en dan zou je toch net wat meer controle hebben over hoe de
treintjes je spoor benutten, of een AI die nog beter begrijpt wat je
bedoelingen zijn. Zo kiest een kerende trein er niet per defenitie voor om op
een stuk doodlopend spoor bij het station te gaan staan, hij blokkeert meestal
gewoon het doorgaande stuk spoor. De enige oplossing is dan om alle sporen maar
aan elkaar te rijgen, zodat elke trein overal langsop kan, maar voor je het
weet heb je je sporen in de knoop zitten en staan er zoveel
Reacties op: Sid Meier's Railroads!
D4rky21
Mr.Demandred
Xodus
Verder een leuk, simpel en verslavend spel voor tussendoor, mede omdat er geen campange aanwezig is
jantjegoestobollywood
lord crazydude
DEVILSEYE
Erwie
worms_master
killa berckie
R.racer
Fred-Erik
Demo toch maar eens downloaden. Klinkt alsof het lijkt op Sid Meier's Pirates! qua opzet, en dat is een erg leuk spel.
mp40fan
Erwintjuh
speel hem dan ook lekker eenvoudig, zodat ik niet teveel moeite hoef te doen. :p
SethQT
TheChief
Wat heb ik dat spel vaak gespeeld. Een vraag daarover betreffende deze game: zijn er naast treinen in deze game ook boten, autos, bussen etc?
=HellFire=
Metal Gamer
@erwintjuh: je bent niet de enigste die er aan verslaaft is
Mesijs
Maar lijkt me leuk dit, goed ook dat ze de instapdrempel laag houden.
kravos
DinaDani