Sid Meier's Pirates (PSP) | Gamer.nl

Voordat Sid Meier’s Pirates! naar de PSP isgekomen heeft het piratenspel een heel traject afgelegd. Voor het eerstverscheen Pirates! namelijk op de PC en werd het spel terecht voorzien van allerleilovende recenties en positieve reacties. Zo’n half jaar later kregen ook deXbox-bezitters de kans om hun ooglapje onder het stof vandaan te halen en werdhet spel van gamelegende Sid Meier voor de tweede keer een hit. Ondertu en ishet alweer anderhalf jaar geleden sinds Pirates! op de Xbox verscheen en heeftmen besloten om het spel in een draagbare vorm uit te geven, meerbepaald voorde PSP.

Tenopzichte van de twee voorgaande versies van Sid Meier’s Pirates! is er aan het verhaalhelemaal niets veranderd. Nog steeds is het zo dat een boosaardige markies al je familieleden heeftontvoerd en jij moet deze zien terug te vinden. Het enige probleem is dat Pirates!zich in het Caribische gebied afspeelt en dat we bovendien zijn teruggekatapulteerdnaar de 17de eeuw, een tijd waarin speedboten nog als magischevaartuigen gezien zouden worden en GPS een uitvinding van de duivel zouzijn. Bereid je dus maar voor op een lading authentieke schepen, vergeelde landkaartenen knappe gouverneursdochters, alle clichés komen rijkelijk aan bod in SidMeier’s Pirates! Clichéstroef, maar de manier waarop ze in Pirates! aan bod komen is hartverwarmend enuitermate grappig. Net zoals enkele jaren geleden op de PC en Xbox ademt hetspel nog steeds een warme sfeer uit waarvan zelfs de grootste piratenhater zoukunnen genieten. Een voorbeeld is de manier waarop alle personages binnenPirates! uitgewerkt zijn. De gouverneur van de stad beeld men bijvoorbeeldaltijd als een stijve hark met een plechtige, maar belachelijke, pruik op zo’nhoofd uit, terwijl zijn dochter dan weer ten tonele komst met een diepingesneden décolleté en een gewillig karakter. De PSP-versie van Pirates! speelje net zoals vroeger nog steeds met een grote glimlach op je smoel, wat zekerleuk is na al die serieuze games die we tegenwoordig de revue zien pa eren opde handheld van Sony.

Niet alleende humor is intact gebleven, ook qua gameplay doet Sid Meier’s Pirates! nietonder voor de twee andere versies. Het varen op zee met je schip werkt verra endvlot en de aanwezige minigames zijn zelfs beter uit te voeren op de PSP dan opde andere platformen. Ook is een handheld meer geschikt voor een spel alsPirates!, omdat de gameplay eigenlijk bestaat uit allemaal kleine stukjes dienet zo lang zijn als je zelf wilt. Je krijgt bijvoorbeeld de opdracht om van deene haven naar de andere te varen en er een babbeltje te maken met eenmysterieuze vreemdeling. Deze trip zou, als je maar eventjes tijd hebt om tespelen, maximaal zo’n vijf minuutjes van je tijd in beslag nemen. Zit je echterwat langer op de bus met je PSP, dan hang je onderweg nog even de piraat uit enkaap je wat schepen of breng je een bezoekje aan de lokale indianenstam. Metandere woorden, de gameplay maakt het voor de speler mogelijk om Pirates!slechts twintig minuutjes per dag te spelen zonder dat je uit het oog verliestwat je nu precies aan het doen bent. En dat is nou precies het soort games datop een handheld past.TerwijlPirates! nog steeds een vermakelijk spel is begint de tand des tijds wat teknagen aan de graphics van dit piratenavontuur. Alles ziet er wel in orde uit,maar tegenwoordig hebben we al mooiere games op de PSP gezien en voelt SidMeier’s Pirates! een beetje als een stapje terug aan. Het is zelfs zo datbepaalde minigames, zoals het zoeken naar begraven schatten, er erg lelijkuitzien en bovendien te kampen hebben met vervelende framedrops. Daartegenoverstaat echter dat Pirates! qua schaal ongetwijfeld een van de grootste games isdie tot nu toe op de PSP verschenen zijn: het Caribische gebied is preciesnagemaakt en omvat nogal wat kilometertjes. Toch ademt het spel over hetalgemeen een toffe sfeer uit, waardoor de mindere grafische kantjes niet zozeerzullen opvallen, mede dankzij kleine details als leuke achtergrondmuziekjes ofgrappige kreten die je zo nu en dan over de zee hoort galmen. Naast eendegelijke singleplayer mode is Sid Meier’s Pirates!, net zoals zijn tweevoorgangers, ook uitgerust met een multiplayer mode waarin je via Ad-Hoc metmaximaal vier spelers de zee op kunt gaan om het daar tegen elkaar op te nemen.Het is de bedoeling om gebruik te maken van de aanwezige kanonnen op je schipom zo snel mogelijk je tegenstanders naar de zeebodem te bombarderen. Geendiepgaande bezigheid en langer dan een kwartiertje blijf je zeker niet bezigmet deze meerspelersfunctie. Beetje spijtige zaak, maar aan hetsingleplayer-gedeelte van Sid Meier’s Pirates! is eigenlijk genoeg te belevenom je een hele tijd zoet te houden.