Shrek laat zijn groene kop dit jaar niet in de bioscoop zien. Hoewel Shrek 3 wel in de planning staat, moeten we nog minstens tot volgend jaar wachten voordat we te weten komen wat er na de trouwerij van Shrek en Fiona gebeurt. Activision heeft de Shrek-licentie echter voor een flinke zak met pegels gekocht en laat geen kans onbenut om een game met de figuren uit de wereld uit te brengen. Geen film, maar wel een game dus, genaamd Shrek SuperSlam. Voor het concept van het spel speelde Activision leentjebuur bij Nintendo's Super Smash Brothers Melee. Wij stookten Gingerbreadman en Pinokkio tegen elkaar op en keken hoe het afliep.

Shrek SuperSlam begint met een vrij saai introfilmpje dat onder een weinig opzwiepend deuntje allerlei te verwachten gevechten laat zien. Het daarop volgende menu geeft twee opties: singleplayer of multiplayer. Shrek Superslam is in principe een multiplayer gerichte game, maar bevat voor de eenzame gamer ook enig singleplayer vertier. Allereerst is er een verhaalmode, waarin je een aantal memorabele gevechten die de spelfiguren meegemaakt hebben, na mag spelen. De gevechten worden verkapt onder het verhaal dat de drakenkindjes van Donkey een slaapverhaal willen en de helden grote verhalen ophangen om de kinderen knock-out te krijgen.

De verhaalmode is in ruim dertig minuten te doorlopen en dient hierdoor mee als opvullertje, dan als significante toevoeging aan het spel. Wil je dan toch tijd stoppen in de singleplayer, dan zijn de challenges een betere keuze. Op een groot speelbord zijn een heleboel punten gemarkeerd en als een waar bordspel doorloop je alle punten om uiteindelijk alle muntjes te verzamelen. De opdrachten bij de punten variƫren van het uitdelen van een aantal klappen binnen de aangegeven tijd, tot het winnen van een toernooitje van reguliere wedstrijden. Hoewel de modus niet enorm afwisselend en spannend is, vindt de singleplayer gefocusde gamer hier een aardig portie avontuur. Koop je Shrek Superslam hier enkel voor, dan ben je verkeerd bezig.

De gameplay in Shrek SuperSlam is grotendeels rechtstreeks van Super Smash Brothers Melee gekopieerd. Ieder personage, waaronder het baldadige trio Shrek, Donkey en Fiona, heeft zijn eigen sterke en zwakke punten. Zo kan Shrek enorm hard slaan, maar is hij hierdoor wel iets trager dan bijvoorbeeld Gingerbreadman. Heel ver zijn deze verschillen niet doorgetrokken, waardoor de gameplay redelijk oppervlakkig blijft. Per speelfiguur staat er een standaard arsenaal aan vechtmogelijkheden tot je beschikking. Je kunt slaan, blokken, tegenstanders weggooien, springen en ontwijken. Dit alles kan gecombineerd worden tot bruisende acties, die door het ingebouwde combosysteem in het juiste ritme ook weer tot nog krachtigere aanvallen kunnen leiden. Dit combosysteem is niet voor iedereen gelijk en wordt voordat het gevecht begint in het laadscherm getoond. Handig om nog even de laatste voorbereidingen te treffen.

Door het redelijk brede scala aan mogelijkheden, ontstaan er dynamische gevechten. Je deelt eens een klap uit, blokt wat aanvallen en springt van hot naar her opzoek naar de volgende aanvalsmogelijkheid. De omgeving speelt een grote rol binnen de gameplay van Shrek SuperSlam. Je kunt objecten oppakken en richting je tegenstander gooien, om deze zo bewusteloos te krijgen en daarna nog even lekker na te kunnen trappen. Het verschilt per level enorm hoeveel interactieve objecten er geplaatst zijn. De ene keer kun je met alle stoelen en banken smijten, terwijl je de andere keer moet wachten op door de computer geschonken cadeautjes, zoals pistolen en knuppelachtig materiaal.

De verschillende levels zijn een groot voor- en nadeel van de game. Het is duidelijk dat er in sommige arena's meer tijd gestoken is dan in de andere, wat zich ook in de kwaliteit van de speelgebieden uit. Hierbij komt dat de levels met vier personages in beeld wel heel erg chaotisch worden en het beeld wanneer de spelers wat verder uit elkaar staan, matig wordt. De camera zoomt uit en het overzicht gaat op zulke momenten verloren.

De visuele presentatie van Shrek SuperSlam is aardig. Voor een licentiegame ziet het spel er redelijk uit, al ontbreken grafische hoogstandjes die het spel misschien wat meer allure hadden kunnen geven. Een pluspunt is dat de levels ieder in een eigen thema gegoten zijn en hierdoor een uniek sfeertje uitademen. De personages zelf lijken daarentegen ietwat minder gedetailleerd, al herken je de helden wel duidelijk. Alle bekende figuren zijn van de partij en uiteindelijk zijn er twintig personages speelbaar. Voor het spel heeft Activision goed hun best gedaan op de muzikale kant. De echte stemacteurs hebben het (waarschijnlijk op financiƫle grond) af laten weten, maar het is Activision gelukt een aantal alleraardigste vervangers op te trommelen, die net als de echte acteurs klinken. Muzikaal is het spel verder wat eentonig, met wat enkele deuntjes her en der, maar geen bombastische gevechtstonen.

Shrek SuperSlam is een ideaal spel om je kleine neefje voor Sinterklaas te geven. Het combineert de geprezen Super Smash Brothers Melee gameplay in een afgeslankt jasje in de Shrek wereld en lijkt hiermee voor kinderen een ware oase. Als fanatiek gamer kun je Shrek SuperSlam beter aan je voorbij laten gaan, het spel biedt te weinig om echt lang te kunnen boeien. Geinige gameplay, redelijke graphics en voldoenend geluid, Activision slaagt in haar doel, maar scoort op de schaal tot tien niet ongelooflijk hoog.

Gameplay: 7,0 Graphics: 6,5 Geluid: 7,0 Totaal: 6,9