Shrek 2: Team Action | Gamer.nl

Shrek 2 is alweer een tijdje uit op DVD en Dreamworks is alweer druk bezig met een derde deel in de filmreeks. Om ons in de tu entijd bezig te houden heeft Activision weer een nieuwe Shrek 2 game op de markt gebracht. Het spel draagt als titel Shrek 2: Team Action en biedt een nieuwe kans om de rijke Shrek-wereld in te gaan. Nu dus als team, maar kan een Shrek-team ons nog verra en?

Shrek 2: Team Action is niet de eerste Shrek game en zal hoogstwaarschijnlijk ook niet de laatste zijn. Of dat spijtig is? Tot nu toe hebben de Shrek games weinig indruk gemaakt. Vooral van de movie tie-in op de eerste film is modder gemaakt, de games gebaseerd op de tweede film zijn iets beter. Met nadruk op iets. Shrek 2: Team Action is dan ook al het tweede spel gebaseerd op de film Shrek 2. En dan vraag ik me af, hoe krijg je het voor elkaar om twee volledige spellen te baseren op een film met een speelduur van slechts 92 minuten? Nou, door nu meer de nadruk te leggen op de verschillende karakters en het spel niet in zijn geheel te baseren op de film.

Shrek 2 is voorzien van een flink aantal karakters, die allemaal bekend zijn uit de film. Naast Shrek, Donkey en Fiona, mogen we ook spelen met Gingerbread man, Big Bad Wolf, Lil'red (roodkapje), Pu in Boots, de Fairy en natuurlijk de Dragon. Alle karakters hebben hun eigen unieke vaardigheden en je hebt ze allemaal nodig om het spel door te komen. Het doet nog het meest denken aan de aloude game Vikings, waarin ieder karakter een unieke functionaliteit heeft. Door ze te combineren kom je verder in het spel. Shrek is ijzersterk, en tilt met gemak kratten, terwijl Fiona met haar tijdsvertraging langs vijanden kan sluipen.

De titel Team Action doet het al vermoeden, het spel is vooral geschikt voor een team. En bij teams denk ik aan multiplayer. Normaal gesproken loop je met vier karakters door het spel, waarvan de AI er drie bestuurt. Op ieder willekeurig moment kun je switchen van karakter. Het mooiste is natuurlijk om met drie vrienden het spel te spelen, al zit hier een addertje onder het gras. Extra spelers kunnen alleen meespelen via een USB gamepad. Nu heb ik wel één gamepad, maar drie gamepads, nee. Door deze vreemde eis aan de multiplayer komt er weinig terecht van Team Action, temeer omdat internet multiplayer ontbreekt. Je kunt Team Action dus het best lezen als speler-in-team-met-AI in plaats van speler-en-vrienden-in-team.