Sherlock Holmes: Mystery of the Mummy | Gamer.nl

Sherlock Holmes staat symbool voor de perfecte detective. Met zijn hoge intelligentie en zijn vermogen om uit de kleinste aanwijzingen juiste conclusies te trekken, is het fictieve personage van Sir Arthur Conan Doyle de blauwdruk geworden voor praktisch elke hedendaagse detective. Het nieuwste avontuur van de wijze speurneus leidt hem naar het landhuis van een vermiste archeoloog.

Lord Montcalfe is op mysterieuze wijze verdwenen en zijn dochter roept de hulp in van Sherlock Holmes om de zaak tot op de bodem uit te zoeken. Het verhaal speelt zich af in het statige landhuis van Lord Montcalfe, dat tevens dienst doet als privémuseum. Montcalfe is namelijk een fervente verzamelaar van spullen uit het oude Egypte. Eén van zijn bezittingen is een mummie die, hoe kan het ook anders, vervloekt is.

Een groot mysterie

Mystery of the Mummy is een uitgeklede versie van het gelijknamige spel voor de PC uit 2002. Waarom de makers er zeven jaar over gedaan hebben om de game naar de Nintendo DS over te zetten is nog het grootste mysterie rondom deze game. De Nintendo DS leent zich namelijk uitermate goed voor het point-and-click genre. De stylus vervangt in dit geval de muis en met de twee schermen houd je altijd het overzicht over de belangrijkste informatie.

Het Egyptische thema is goed door de verhaallijn verweven en goed uitgewerkt in de puzzels en inrichting van het landhuis. Je speurtocht brengt je onder andere langs expositieruimtes vol sarcofagen en oude Egyptische relikwieën. Helaas zijn de graphics niet scherp, waardoor de details verloren gaan in een brij van pixels. Jammer, maar niet onoverkoombaar in een spel die je voor uitdagende puzzels speelt.

Helaas weet Mystery of the Mummy ook hierin niet uit te blinken. De puzzels zijn geen echte breinbrekers, wat je wel zou verwachten in een goede point-and-click game en zeker van een spel met Sherlock Holmes als hoofdpersoon. Het spel weet je op geen enkel moment te verra en, te verbazen of te verzuchten over een moeilijke puzzel. Zo is bijvoorbeeld een nachtkastje beveiligd met een puzzel. Waar de meeste spellen ervoor zouden kiezen om het in de vorm van een schuifpuzzel te gieten of een intrigerend cijferslot, kiest deze game ervoor om je simpel een vierkant, een driehoek en een rechthoek op de lege plekken te laten plaatsen. Puzzel opgelost. In de latere fase van het spel worden de puzzels wel iets lastiger, maar je zult nooit op het punt staan om de haren uit je hoofd te trekken van radeloosheid.

Verklappen

Niet alleen ontbreken de intere ante puzzels die wel in de PC-versie zaten, ook is de game nog verder versimpeld, vermoedelijk om een groter publiek aan te spreken. Het is namelijk mogelijk om op ieder moment een gids op te roepen die je door elke situatie heen loodst. Onder het kopje 'Clues' in het menu vind je namelijk voor elk deel van het spel een uitgebreide uitleg over welke voorwerpen je moet vinden en waar ze precies liggen. Tevens wordt vaak al verklapt hoe je een puzzel op moet lo en. Hier hoef je uiteraard niet naar te kijken, maar zie je maar eens in te houden wanneer je iets langer na moet denken over een puzzel of een ontbrekend object niet kunt vinden. De game doorloop je met gemak binnen een uur of vier, wat toch echt aan de korte kant is.

Met zijn lage instapdrempel is dit spel voor de beginnende avonturier een redelijke introductie tot het point-and-click genre. Tijdens het spelen verandert de aanwijzer op het scherm op het moment dat je een andere handeling kunt verrichten. Zo worden verborgen objecten en puzzels onthuld en kun je gemakkelijk door de omgeving navigeren. Naast een inventaris om alle gevonden voorwerpen in op te slaan, heb je ook de beschikking over een notitieblokje waar je met de stylus aantekeningen in kunt maken. Uitermate handig als je een code moet onthouden.

Al met al is Sherlock Holmes: Mystery of the Mummy niet voor iedereen weggelegd. Grafisch is de game niet aantrekkelijk genoeg om nieuwkomers binnen het genre aan te trekken en op het gebied van puzzels is het spel niet uitdagend genoeg voor de ervaren speurneuzen. Dit spel lijkt dan ook tu en wal en schip te vallen en zal waarschijnlijk maar een klein publiek aanspreken. Mijn vergrootglas en pijp zijn in ieder geval weer opgeborgen tot een beter mysterie zich voordoet.