Sega Superstars | Gamer.nl

Sega Superstars is het eerste EyeToy product dat niet van Sony zelf afkomstig is. Net als EyeToy Play is ook Sega Superstars een compilatie van een aantal minigames, stuk voor stuk gebaseerd op bestaande spellen van Sega. Door deze herkenbare karakters en namen hoopt Sega mensen over de brug te halen voor wie de originele EyeToy mi chien te saai of te kinderachtig was. Wij sprongen in het rond om uit te zoeken of Sega daar gelijk in heeft.

Sega heeft twaalf spellen omgezet naar een EyeToy minigame. In enkele gevallen komt de gameplay van de EyeToy versie vrij goed overeen met het originele spel, soms heeft men enkel het thema en de karakters misbruikt en staat je een compleet andere spelervaring te wachten. De spellen die je tegen komt in Sega Superstars zijn Billy Hatcher, Chu Chu Rocket, Crazy Taxi, House of the Dead, Nights, Puyo Pop Fever, Samba de Amigo, Sonic, Space Channel 5, Super Monkey Ball, Virtua Fighter en Virtua Striker.

Sega heeft gekozen meer gebruik te maken van 3D omgevingen dan bij de EyeToy games van Sony het geval is. Zo dien je bij Super Monkey Ball een aapje naar de uitgang te manoeuvreren, terwijl je onderweg zoveel mogelijk bananen meepikt. De stand van je armen bepaalt de snelheid en de richting die het aapje op gaat. Je ziet je eigen afbeelding enkel in een klein venstertje boven in het scherm; je neemt dus niet meer altijd het volledige scherm in beslag. Een zelfde interactiestijl wordt gebruikt voor Sonic, waarbij je de blauwe egel door een tunnel vol ringetjes dient te bewegen. Hierbij neem je zelf echter wel het volledige scherm in beslag en kun je met je hand aanwijzen waar Sonic naartoe moet bewegen.

Een aantal spelletjes vertoont grote overeenkomst met hetgeen we al in EyeToy Play tegen kwamen. Zo speelt de House of the Dead minigame ongeveer hetzelfde als Kung Fu, waarbij je zombies in de verschillende hoeken van het scherm tijdig weg dient te slaan voordat ze je te pakken hebben. Ook de dan pelletjes Sambo de Amigo en Space Channel 5 bieden niet echt veel nieuws. Ook Virtua Fighter is niet veel anders dan de Boxing minigame en in Virtua Striker mag je opnieuw een bal proberen te koppen, al dien je nu met de bal ballontjes te raken.

De Puyo Pop en Crazy Taxi minigames hebben nog maar weinig met hun originele tegenhangers te maken. Bij Crazy Taxi krijg je de rol aangemeten van een klant die de aandacht van de taxi op zich moet vestigen door vooral veel te bewegen en gek te springen. Echt leuk en gevarieerd is dit niet. De Puyo Pop minigame daarentegen is een stuk leuker. De Puyo valt nog steeds boven uit het scherm, maar nu dien je de verschillende kleuren via je armen in de juiste bak te laten glijden. Je dient soms de raarste capriolen uit te halen om een hoge score te halen, wat dit spelletje erg leuk en grappig maakt.

Toch weet Sega Superstars niet ver uit te stijgen boven het originele EyeToy Play. Niet elk spelletje is even overtuigend en het aantal, twaalf, is mi chien wat aan de lage kant. Sommige spelletjes, zoals Nights en Super Monkey Ball, zien er leuk uit maar zijn erg lastig te spelen omdat je continu je handen moet strekken. Na een kwartiertje spelen begint een ongetrainde gamer dit aardig te voelen. Ook biedt Superstars niet de extraatjes die bijvoorbeeld EyeToy Play en Play 2 wel hebben, zoals speciale effecten om mee te experimenteren. Je hebt enkel een stom wezentje dat je kunt aaien, maar ons wist dit niet te intrigeren. De echte fans wachten dan ook beter op EyeToy Play 2 dat later deze maand komt en wel echte vernieuwing belooft ten opzichte van zijn voorloper. Maar wie daar niet op kan wachten, zal in Sega Superstars zeker leuk tijdverdrijf vinden.

Gameplay: 7,5Graphics: 8,0Geluid: 7,5Totaal: 7,8