Het oorspronkelijke Section 8 is door veel mensen over het hoofd gezien, onszelf meegerekend. Het was een sciencefiction first-person shooter met de nadruk op online multiplayer die balanceerde op het randje van middelmatigheid. Het belangrijkste bij een multiplayer schietspel, de online gemeenschap, was klein en daardoor stierf het spel een vroege dood. Inmiddels zijn we bijna twee jaar verder en nu is daar een vervolg in de vorm van Section 8: Prejudice. Deze game wordt als downloadbare game aangeboden tegen een lage prijs, terwijl het eerste deel destijds voor het volle pond in de winkel lag.

Ondanks het lagere prijspunt is Prejudice geen uitgeklede versie van de oorspronkelijke game. Er is goed geluisterd naar de wensen en kritieken van spelers en het spel is waar nodig verbeterd. Om te beginnen kent de game nu een echte campagne met verhaal. Hoewel het achterliggende verhaal misschien flinterdun is, houdt de campagne je toch ongeveer vijf uur bezig. De kunstmatige intelligentie van je medespeler(s) is behoorlijk twijfelachtig, waardoor de missies soms vrij frustrerend kunnen zijn. Buiten dat is het een goede basis om de verschillende vaardigheden onder de knie te krijgen voordat je online de beest uit gaat hangen.

Zestien tegen zestien

De online multiplayer is namelijk waar het bij deze game allemaal om te doen is. De gameplay is duidelijk geïnspireerd door Starsiege: Tribes. De verschillende maps zijn uitgestrekt over een groot gebied en vergen teamwork om de bovenliggende partij te worden en te blijven. Er zijn buiten de campagne twee spelmodi die offline met computergestuurde medespelers te spelen zijn of online met andere mensen: Swarm en Conquest.

Swarm is vergelijkbaar met Firefight van Halo en Horde van Gears of War. Met maximaal vier spelers neem je het op tegen golven van vijanden. Het uiteindelijke doel is het voorkomen dat de vijandelijke troepen een controlepunt hackt en overneemt. De tegenstand is behoorlijk intens. Zelfs op de middelste moeilijkheidsgraad is het lastig om het volle kwartier stand te houden. De voetsoldaten in het begin zijn nog goed te doen, maar zodra de mechs zich in de strijd mengen, is het alle hens aan dek. Op de hoogste moeilijkheidsgraad kun je pas echt je borst natmaken.

Wanneer je liever tegen menselijke spelers speelt, voldoet Conquest uitstekend aan je wensen. Er zijn een aantal dedicated servers door de ontwikkelaar opgezet die het mogelijk maken om potjes van zestien tegen zestien spelers te spelen. Wanneer je zelf een server opzet is het spelersaantal beperkt tot acht tegen acht. In Conquest zijn er vier controlepunten verspreid over de map, die je als team moet zien te veroveren en behouden. De aanwezigheid van verschillende verdedigingswerken als luchtafweergeschut en turrets maken het veroveren lastig. Wanneer het punt is overgenomen door jouw team staan deze verdedigingswerken aan jouw kant en ondersteunen ze je in het verdedigen van de basis.

Dynamische gevechten

Een belangrijk onderdeel van het spel is het verdienen van geld. Dit doe je door vijanden te doden, verdedigingswerken te vernietigen, een vijandelijk controlepunt over te nemen en een van de zogeheten  Dynamic Combat Missions (DCM) te voltooien. Met het verdiende geld kun je de verschillende basissen versterken met turrets en raketinstallaties of ervoor kiezen om een mech, een zwevende motor of een tank aan te schaffen om midden in de actie te duiken. Omdat geld over het algemeen niet bijzonder snel wordt verdiend, moet je telkens een afweging maken of je het opspaart voor de dure, maar krachtige aanvalsmogelijkheden, of je het uitgeeft aan je verdediging.

Het uiteindelijke doel van Conquest is om als eerste team duizend punten te bereiken. Hierbij zijn de meeste punten te verdienen met het succesvol voltooien van een DCM. Deze opdrachten verschijnen op een willekeurig moment tijdens de strijd. Het is zaak om zo snel mogelijk naar de betreffende locatie te gaan zodra een opdracht in je scherm verschijnt. De missies variëren van het beschermen van een VIP en het verzamelen van informatie achter de vijandelijke linies tot het uitschakelen van een konvooi. Aangezien het andere team de tegenovergestelde opdracht krijgt, kun je je opmaken voor een heftige strijd. De DCM’s zorgen ervoor dat de gevechten dynamisch blijven en niet alleen maar neerkomen op het veroveren en verdedigen van een controlepunt. De actie verschuift continu en je hebt nauwelijks een moment om even rustig op adem te komen.

Al het goede komt van boven

Net als bij zijn voorganger kun je in deze game zelf je spawnpunt kiezen op de map. Hierdoor heb je altijd de keuze of je midden in de actie wilt vallen of dat je liever wat meer aan de rand van de map het strijdtoneel betreedt. Wanneer je een punt gekozen hebt, word je vanuit de ruimte naar beneden gelanceerd. Het leuke hiervan is dat je nadat je afgeremd hebt je de val bij kunt sturen en zo kunt proberen om bovenop het hoofd van een nietsvermoedende tegenstander te landen. Het enige waar je voor moet oppassen wanneer je een spawnpunt kiest, is dat het zich niet binnen bereik van afweergeschut bevind. Anders is de kans groot dat je uit de lucht geschoten wordt.

Het wapentuig is vrij standaard, maar wanneer je eenmaal een hoge rang hebt behaald, kun je de wapens upgraden met sterkere ammunitie. De mogelijkheden tot het maken van aanpassingen in de uitrusting is sowieso een uitgebreid onderdeel van het spel. Er zijn in totaal 85 rangen om te halen, waarmee veel nieuwe mogelijkheden worden vrijgespeeld. Zo kun je stukje bij beetje je favoriete uitrusting kiezen. Het is alleen wel zo dat bepaalde wapens in combinatie met specifieke verbeteringen erg sterk zijn, waardoor je als beginnende speler weinig kans maakt als je op eigen houtje gaat opereren. Blijf dus vooral in de buurt van je teamgenoten.

Keeps your friends close, and your enemies closer

Het grootste gemis is het ontbreken van de mogelijkheid om vrienden uit te nodigen voor een potje. Hierdoor kan het soms lastig zijn om in dezelfde server terecht te komen en moet je alles handmatig regelen. Daarnaast worden de teams na elke match gebalanceerd, waardoor het kan gebeuren dat je opeens tegen een vriend moet spelen. Voor een spel met de focus op teamwork is dat zonde en we hopen van harte dat de ontwikkelaar hier in een komende update werk van maakt.

Section 8: Prejudice is een totaalpakket van een relatief uitgebreide singleplayer met een sterke multiplayer. De game mag er dan misschien niet spectaculair uitzien en op sommige gebieden vrij onorigineel zijn, maar dat maakt het goed met de dynamische gevechten die je steeds met andere doelen opzadelen. Het spel is een heerlijke toevoeging aan de downloadbare catalogus.

De review van dit spel is gedaan op basis van de Xbox 360-versie. Het spel is verkrijgbaar via Xbox Live (1200 Microsoft Punten), via Steam (€ 12,99) en komt in de zomer uit op het PlayStation Network.