Sebastien Loeb Rally Evo

Sébastien Loeb Rally EVO

Hard werken in de modder

Geschreven door Joe van Burik op

• Sébastien Loeb Rally EVO biedt voor een rallygame een substantiële hoeveelheid uitdagende content. Jammer genoeg laat het spel je daar nooit echt van genieten door een gebrek aan gepast beeld en geluid.
    Score: 75 Goed
    • Uitdagende carrièremodus, waarheidsgetrouwe rallyproeven, onderscheidend rijgedrag
    • Karige en zielloze audiovisuele presentatie

We zijn best benieuwd of de naam Sébastien Loeb je eigenlijk wat zegt. Voor wie het niet weet: deze Fransman werd negen keer op rij wereldkampioen rallyrijden en won bijna de helft van de 169 WK-rally's waar hij aan deelnam. Veel indrukwekkendere cijfers dan die van de befaamde enkelvoudig wereldkampioen rally Colin McRae. De fanatieke Schot geldt bijna negen jaar na zijn onfortuinlijke dood echter nog steeds een absoluut icoon voor de rallysport, mede dankzij de Colin McRae Rally-games van Codemasters.

Het is dan ook vrij logisch dat de Italiaanse gameontwikkelaar Milestone een deal sloot met Loeb om anno 2016 iets vergelijkbaars te doen. Er zijn echter twee cruciale verschillen ten opzichte van de situatie rond Codemasters en McRae. Milestone heeft ondanks vele pogingen nooit een racegame gemaakt die écht indruk wist te maken. Bovendien heeft Sébastien Loeb het charisma van een lekke band.

Sebastien Loeb Rally Evo

Steengroeve

Toegegeven, met Sébastien Loeb Rally EVO heeft Milestone wat gameplay betreft zichzelf overtroffen. In de tutorial krijg je gelijk de kans om te oefenen op de thuisbasis van je eigen rallyteam, waar de achtertuin handig genoeg gevormd wordt door een verlaten steengroeve. Vervolgens kun je een losse rally(proef) rijden, rallycrossen (direct racen tegen anderen op een deels verhard, deels onverhard circuit) of de genadeloze Pikes Peak-heuvelklim bedwingen. Elk model uit de indrukwekkende selectie rallyauto's is uniek in zijn verrassend waarheidsgetrouwe besturing, waarbij snellere exemplaren daadwerkelijk een stuk moeilijker in het gareel te houden zijn dan de starterauto's. Zelfs ervaren stuurlui zullen wellicht niet gelijk alle hulpmidellen uit willen schakelen.

Dat heeft overigens ook te maken met de rallyproeven. De meeste routes zijn nauw, lastig te overzien en bevatten verraderlijke stukken – precies de uitdaging waar rallyliefhebbers van houden, maar waar in veel genregenoten niet echt invulling aan wordt gegeven. Dat maakt de carrièremodus van deze game ook echt uitdagend: in het begin worstel je echt met een 'instapmodelletje' op wegen die je nog nooit gezien hebt, later kun je jezelf dankzij je zuurverdiende centen beter materiaal veroorloven en strijd je om de overwinning. Op zulke momenten voelt Sébastien Loeb Rally EVO zelfs een beetje als de Gran Turismo onder de rallygames. Ook in de degelijke online speelstand geldt dat je alleen met zelf verdiende auto's het verschil kunt maken.

Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo
Sebastien Loeb Rally Evo

Pratend hoofd

Naast je eigen carrière kun je ook die van Loeb zelf herbeleven in een speciale speelstand. Feitelijk doe je hierin weinig anders dan losse geselecteerde proefjes rijden in een vooraf bepaalde auto, vaak met als enige echte doelstelling om de snelste te zijn. De verschillende hoofdstukken worden aan elkaar gepraat door de Fransman zelf. Hoewel, je ziet z'n hoofd voor de camera praten, maar hij wordt telkens overstemd in vreselijk generiek Engels, terwijl er af en toe een archieffoto in beeld komt. Deze 'Sébastien Loeb Experience' is een gemiste kans door een gebrek aan authenticiteit, afwisseling en spannende videobeelden.

Sebastien Loeb Rally Evo

Tegelijkertijd is deze modus een toonbeeld voor de algehele presentatie van het spel. Alles oogt plastisch en klinkt hol – de game komt nog net weg met gedempte uitlaatgeluiden, maar het gebrek aan geluidseffecten bij crashes is vrij absurd. Het contrast met de (Colin McRae-)rallygames van Codemasters kan daardoor haast niet groter zijn: daarin voelt het virtueel beoefenen van deze tak van autosport als een feestelijke sensatie. Sébastien Loeb Rally EVO voelt tijdens het spelen aan als een soort arbeid, alsof je niet mag genieten van de beleving. En we kunnen ons echt niet voorstellen dat Loeb zelf geen plezier beleefde tijdens zijn negen wereldkampioenschappen.

Sébastien Loeb Rally EVO is nu te koop voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

'Helft Nederlandse gamebedrijven is minder dan vier jaar oud' Live om 16:00 uur: Gamer.nl speelt Xcom 2
5