Hardcore racesims zijn lang niet voor iedereen weggelegd. Er is voor de PC wel een relatief grote schare aan simulatiefreaks, maar de verkoopcijfers komen niet eens in de buurt bij die van minder realistische games als Burnout en GRID. En dan hebben we het alleen nog maar over autoracesimulaties. Motoren zijn in het algemeen nog iets minder populair dan vierwielers, dus het succes van motorracesimulaties zal ongetwijfeld nog wat lager liggen. Toch blijven ze met enige regelmaat verschijnen.

Vond je het racen op motoren in games als Project Gotham Racing 4 en MotoGP wel leuk om te doen? Dan is SBK 08 misschien een goede game om een stapje verder te gaan in de liefhebberij van motorracegames. Een waarschuwing: deze game is niet makkelijk onder de knie te krijgen. Normaal zou ik aanbeleven eerst wat tijd door te brengen in de tutorial, maar deze is niet echt behulpzaam. De vijf lessen waaruit de tutorial bestaat geven namelijk niet veel informatie over hoe je bepaalde dingen moet doen. Er wordt alleen een einddoel neergezet en het is aan jou om dat te halen. Na veel proberen wordt het uiteindelijk wel duidelijk hoe het motorrijden in SBK 08 in zijn werk gaat, maar er had wel wat meer moeite gedaan kunnen worden om de ontluikende simulatiegemeenschap op de consoles op weg te helpen. Gelukkig is er wel aan de optie gedacht om een virtuele racelijn weer te geven op het circuit, die de optimale lijn en rempunten laat zien. Ideaal om een nieuw circuit te leren kennen.

SBK 08 is opgebouwd als traditionele racegame. Dit houdt in dat we uit de verplichte spelmodi kunnen kiezen, zoals de quick race en de time trial. De Championship Mode laat je het volledige Superbike 2008-seizoen uitspelen, inclusief de oefen- en kwalificatiesessies van elk raceweekend. Bovendien is je motor volledig af te stellen dankzij de gedetailleerde afstelopties en het gebruik van telemetrie. Als je door de bomen het bos echter niet meer dreigt te kunnen zien, is er altijd nog de engineer. Deze techneut legt je haarfijn uit wat de voordelen zijn van alle opties en geeft je zelfs een aantal voorkeursopties om je motor in te stellen. Een nadeel van deze engineer is dat hij zijn tips niet in het instellingenmenu geeft, waardoor je steeds moet switchen tussen de engineer en de instellingen. Ook is er nog de Challenge Mode: een spelmodus waarin je een aantal doelstellingen wordt voorgelegd waaraan je moet voldoen. Deze variëren van het voltooien van een rondje binnen een bepaalde tijd tot het maken wheelies en stoppies. Ook wordt getest hoe je je onder moeilijke omstandigheden houdt als je rijdt met alle hulpmiddelen uitgeschakeld. De variatie in de uitdagingen zorgt voor een goede afwisseling in deze anderzijds droge game. Enige minpunt hieraan is dat het er wel wat meer uitdagingen hadden mogen zijn dan de huidige twintig.

Om het racen makkelijker te maken zijn allerlei opties uit te schakelen die het realisme juist moeten verhogen. Het uitschakelen van deze opties zorgt er inderdaad voor dat de motor beter in de hand is te houden, maar heeft vanzelfsprekend als nadeel dat je dingen kunt uithalen die een echte motorrijder niet kan doen. Zet je alle hulpmiddelen uit, dan kun je er zeker van zijn verschillende keren een race opnieuw te moeten starten. Het is dus aan jezelf om te bepalen waar de grens ligt die comfortabel aanvoelt. Het rijden op je krachtige tweewieler voelt zowel met of zonder hulpmiddelen niet geheel natuurlijk aan. Met name het weggedrag voelt wat zweverig. Het is niet mogelijk een vinger te leggen op de exacte oorzaak, maar een gebrek aan feedback door middel van rumble en het geluid zorgen ervoor dat het lijkt alsof de motor vaak over een glad soort asfalt rijdt. De AI van de tegenstander weet niet te imponeren. Er is enige menselijkheid aan de computergestuurde tegenstanders meegegeven door ze zo nu en dan te laten crashen, maar veelal blijven ze in een grote groep bij elkaar rijden. Gelukkig is er altijd nog de online multiplayermodus, die momenteel redelijk gevuld is met andere SBK 08-spelers.

SBK 08 maakt ook reclame voor Realdoll

De afwerking van SBK 08 voelt niet verzorgd aan. Dit begint meteen al te dagen bij het korrelige introfilmpje. Grafisch weet de game duidelijk niet mee te komen met andere racegames op de consoles. Natuurlijk moet er een compleet veld van 22 rijders worden weergegeven, maar dit neemt niet weg dat vooral de omgevingen er flets en kaal uitzien. Daarnaast weten motoren die een paar centimeters boven de grond lijken te zweven en amateuristische uitziende botsingen het gevoel van realisme verder omlaag te trekken. Ook gebeurt het soms dat de rijder een fractie van een seconde van houding leek te wisselen. Het is zo kortstondig dat het bijna niet opvalt, maar na een aantal keren is het wel duidelijk dat het hier om een bug gaat. Een positief punt: op de rijders en motoren is verder niets aan te merken, want die zien er prima uit. Beide zijn gedetailleerd vormgegeven en het licht reflecteert realistisch op gladde oppervlakten. Het geluid van de motoren doet een beetje zwakjes aan, maar weten goed de verschillen weer te geven tussen de zwaar klinkende tweecilinder- en de feller klinkende viercilindermotoren.