SBK 08: World Superbike Championship (X360) | Gamer.nl

Hardcore racesims zijn lang nietvoor iedereen weggelegd. Er is voor de PC wel een relatief groteschare aan simulatiefreaks, maar de verkoopcijfers komen niet eens inde buurt bij die van minder realistische games als Burnout en GRID.En dan hebben we het alleen nog maar over autoracesimulaties. Motorenzijn in het algemeen nog iets minder populair dan vierwielers, dushet succes van motorracesimulaties zal ongetwijfeld nog wat lagerliggen. Toch blijven ze met enige regelmaat verschijnen.

Vondje het racen op motoren in games als Project Gotham Racing 4 enMotoGP wel leuk om te doen? Dan is SBK 08 mi chien een goede game omeen stapje verder te gaan in de liefhebberij van motorracegames. Eenwaarschuwing: deze game is niet makkelijk onder de knie te krijgen.Normaal zou ik aanbeleven eerst wat tijd door te brengen in detutorial, maar deze is niet echt behulpzaam. De vijf le enwaaruit de tutorial bestaat geven namelijk niet veel informatie overhoe je bepaalde dingen moet doen. Er wordt alleen een einddoelneergezet en het is aan jou om dat te halen. Na veel proberen wordthet uiteindelijk wel duidelijk hoe het motorrijden in SBK 08 in zijnwerk gaat, maar er had wel wat meer moeite gedaan kunnen worden om deontluikende simulatiegemeenschap op de consoles op weg te helpen.Gelukkig is er wel aan de optie gedacht om een virtuele racelijn weerte geven op het circuit, die de optimale lijn en rempunten laat zien.Ideaal om een nieuw circuit te leren kennen.

SBK 08 isopgebouwd als traditionele racegame. Dit houdt in dat we uit deverplichte spelmodi kunnen kiezen, zoals de quick race en detime trial. De Championship Mode laat je het volledigeSuperbike 2008-seizoen uitspelen, inclusief de oefen- enkwalificatiese ies van elk raceweekend. Bovendien is je motorvolledig af te stellen dankzij de gedetailleerde afstelopties en hetgebruik van telemetrie. Als je door de bomen het bos echter niet meerdreigt te kunnen zien, is er altijd nog de engineer. Dezetechneut legt je haarfijn uit wat de voordelen zijn van alle optiesen geeft je zelfs een aantal voorkeursopties om je motor in testellen. Een nadeel van deze engineeris dat hij zijn tips niet in het instellingenmenu geeft, waardoor jesteeds moet switchen tu en de engineer en de instellingen. Ook is er nog de Challenge Mode:een spelmodus waarin je een aantal doelstellingen wordt voorgelegdwaaraan je moet voldoen. Deze variëren van het voltooien van eenrondje binnen een bepaalde tijd tot het maken wheelies enstoppies. Ook wordt getest hoe je je onder moeilijkeomstandigheden houdt als je rijdt met alle hulpmiddelenuitgeschakeld. De variatie in de uitdagingen zorgt voor een goedeafwi eling in deze anderzijds droge game. Enige minpunt hieraan isdat het er wel wat meer uitdagingen hadden mogen zijn dan de huidigetwintig.

Om het racen makkelijker te maken zijn allerleiopties uit te schakelen die het realisme juist moeten verhogen. Hetuitschakelen van deze opties zorgt er inderdaad voor dat de motorbeter in de hand is te houden, maar heeft vanzelfsprekend als nadeeldat je dingen kunt uithalen die een echte motorrijder niet kan doen.Zet je alle hulpmiddelen uit, dan kun je er zeker van zijnverschillende keren een race opnieuw te moeten starten. Het is dusaan jezelf om te bepalen waar de grens ligt die comfortabel aanvoelt.Het rijden op je krachtige tweewieler voelt zowel met of zonderhulpmiddelen niet geheel natuurlijk aan. Met name het weggedrag voeltwat zweverig. Het is niet mogelijk een vinger te leggen op de exacteoorzaak, maar een gebrek aan feedback door middel van rumble en hetgeluid zorgen ervoor dat het lijkt alsof de motor vaak over een gladsoort asfalt rijdt. De AI van de tegenstander weet niet te imponeren.Er is enige menselijkheid aan de computergestuurde tegenstandersmeegegeven door ze zo nu en dan te laten crashen, maar veelal blijvenze in een grote groep bij elkaar rijden. Gelukkig is er altijd nog deonline multiplayermodus, die momenteel redelijk gevuld is met andereSBK 08-spelers.

SBK 08 maakt ook reclame voor Realdoll

De afwerking van SBK 08 voelt niet verzorgdaan. Dit begint meteen al te dagen bij het korrelige introfilmpje.Grafisch weet de game duidelijk niet mee te komen met andereracegames op de consoles. Natuurlijk moet er een compleet veld van 22rijders worden weergegeven, maar dit neemt niet weg dat vooral deomgevingen er flets en kaal uitzien. Daarnaast weten motoren die eenpaar centimeters boven de grond lijken te zweven en amateuristischeuitziende botsingen het gevoel van realisme verder omlaag te trekken.Ook gebeurt het soms dat de rijder een fractie van een seconde vanhouding leek te wi elen. Het is zo kortstondig dat het bijna nietopvalt, maar na een aantal keren is het wel duidelijk dat het hier omeen bug gaat. Een positief punt: op de rijders en motoren is verderniets aan te merken, want die zien er prima uit. Beide zijngedetailleerd vormgegeven en het licht reflecteert realistisch opgladde oppervlakten. Het geluid van de motoren doet een beetjezwakjes aan, maar weten goed de verschillen weer te geven tu en dezwaar klinkende tweecilinder- en de feller klinkendeviercilindermotoren.