Puzzelen is tegenwoordig mateloos populair. Elk zelfrespecterend dag- of weekblad drukt één of meerdere Sudoku’s af. Wanneer je ’s avonds in de trein nog een Spits of Metro wil zoeken met een oningevulde Sudoku, dan kom je van een koude kermis thuis. Nintendo speelt handig in op de puzzelhype door het met zijn Brain Training-games het puzzelen tot een tak van fitness te verheffen. Op de pc zijn puzzelgames echter nooit echt weggeweest. Al sinds er pc-games zijn, wordt er gepuzzeld. Myst, The 7th Guest, Riven, Clandestiny, noem ze maar op. Opvallend is juist dat nu het puzzelen weer helemaal hip is, de puzzelgames op de pc wat schaarser lijken te worden. Safecracker van The Adventure Company doorbreekt de stilte. In Safecracker draait het, zoals de naam al doet vermoeden, om het kraken van kluizen. Je dient in een oud en statig huis op zoek te gaan naar het testament van de overleden oliemagnaat Duncan Walter Adams. Deze goede man houdt er een rare hobby op na, namelijk het maken van complexe en inventieve kluizen. Het komt dan ook niet als een verrassing dat zijn testament goed ligt opgeborgen in een kluis, waarvan de sleutel weer in een andere kluis ligt, en dat met een droste-effect van een veertigtal kluizen. Flink wat werk aan de winkel voor de ‘kluizenaar’ die dit klusje moet gaan klaren.

Het statige pand waarin de veertig kluizen op je staan te wachten.

Elke kluis in Safecracker kent zijn eigen vergrendelingsmechanisme. Sommige kun je openen door een soort schuifpuzzel op te lossen of door een elektrisch circuit te herstellen. Er is ook een groot aantal puzzels waarbij je een code dient te ontcijferen, bijvoorbeeld door de letters van het alfabet een aantal plaatsen te verschuiven. De meeste puzzels staan vrijwel op zich en hebben weinig relatie met de omgeving. De meeste puzzels zitten goed in elkaar en zijn op zich goed te doen. Vaak dien je zelf een mechanisme te achterhalen en wanneer je dat eenmaal door hebt, wijst de puzzel zich vanzelf. Notities maken met pen en papier helpt vaak om de puzzels sneller te doorgronden, maar écht onmogelijke hersenkrakers zitten er niet bij. Helaas gebeurt het nog wel eens dat je vast komt te zitten; niet zozeer omdat de puzzel zo moeilijk is, maar omdat het onduidelijk is wat nu precies de bedoeling is. Het spel zal je echter geen extra hints geven wanneer je langdurig vast zit, je krijgt per puzzel hoogstens één korte tip die je later ook niet meer opnieuw kunt beluisteren.

Twee typische puzzels uit Safecracker.

Het huis waarin je mag puzzelen bestaat uit grofweg drie verdiepingen en met sleutels die je in de kluizen vindt, kun je steeds weer nieuwe kamers openen met daarin nieuwe puzzels. Andere personages zul je niet tegenkomen in het huis, bewegende objecten zijn zeer schaars. Het is een dode en statische bedoening, waardoor het heen en weer lopen door het huis op den duur saai wordt. Safecracker maakt gebruik van vaste punten waarop je vrij om je heen kunt kijken. Door met de cursor op een deur te wijzen, kun je een ander vertrek binnen lopen. Loopanimaties tussen twee locaties zijn niet aanwezig, wat het statische uiterlijk van het spel versterkt. Buiten dat er weinig beweging te bespeuren is, zijn de graphics echter wel strak en is er veel oog voor detail.

Sfeer is er zeker, maar helaas beweegt deze .jpg net zoveel als het spel zelf.

Vaak vind je sleutels of codes niet bepaald in de buurt van waar je ze moet gebruiken, waardoor je veel heen en weer zult moeten lopen op zoek naar die ene dichte deur waarop de zojuist gevonden sleutel past. Vooral in die gevallen begint het rondlopen enigszins te irriteren. Mogelijk heeft men voor deze aanpak gekozen om de levensduur van het spel nog enigszins te redden, want de veertig kluizen die het spel bevat, zijn in een middagje te kraken. Mits je nergens vast komt te zitten tenminste, want het spel is soms wat onduidelijk in zijn doelen. Zo weet je vooral bij puzzels waarbij je een code in moet vullen, niet of je deze code nu uit het apparaat zelf moet zien te herleiden, of elders in de omgeving kunt vinden. Wat Safecracker ook mist, is een verhaal om de boel interessant te houden. Buiten het gegeven dat je een testament zoekt, is er eigenlijk totaal geen achtergrondverhaal aanwezig. In brieven die je in het huis vindt, wordt enige achtergrond geschept over Duncan Walter Adams, maar van een verhaal is geen sprake. Bij spellen als The 7th Guest en 11th Hour was juist dit verhaal de drijvende kracht achter de puzzels en wilde je juist daarom, de puzzels zo snel mogelijk oplossen. Nu werk je doelloos de puzzels af, tot je uiteindelijk bij het testament aankomt en de aftiteling op het scherm ziet.