Safecracker: The Ultimate Puzzle Adventure | Gamer.nl

Puzzelen is tegenwoordig mateloos populair. Elkzelfrespecterend dag- of weekblad drukt één of meerdere Sudoku’s af. Wanneer je’s avonds in de trein nog een Spits of Metro wil zoeken met een oningevuldeSudoku, dan kom je van een koude kermis thuis. Nintendo speelt handig in op depuzzelhype door het met zijn Brain Training-games het puzzelen tot een tak vanfitne te verheffen. Op de pc zijn puzzelgames echter nooit echt weggeweest.Al sinds er pc-games zijn, wordt er gepuzzeld. Myst, The 7th Guest, Riven,Clandestiny, noem ze maar op. Opvallend is juist dat nu het puzzelen weerhelemaal hip is, de puzzelgames op de pc wat schaarser lijken te worden.Safecracker van The Adventure Company doorbreekt de stilte.In Safecracker draait het, zoals de naam al doet vermoeden,om het kraken van kluizen. Je dient in een oud en statig huis op zoek te gaannaar het testament van de overleden oliemagnaat Duncan Walter Adams. Deze goedeman houdt er een rare hobby op na, namelijk het maken van complexe eninventieve kluizen. Het komt dan ook niet als een verra ing dat zijn testamentgoed ligt opgeborgen in een kluis, waarvan de sleutel weer in een andere kluisligt, en dat met een droste-effect van een veertigtal kluizen. Flink wat werkaan de winkel voor de ‘kluizenaar’ die dit klusje moet gaan klaren.

Het statige pand waarin de veertig kluizen op je staan te wachten.

Elke kluis in Safecracker kent zijn eigenvergrendelingsmechanisme. Sommige kun je openen door een soort schuifpuzzel opte lo en of door een elektrisch circuit te herstellen. Er is ook een grootaantal puzzels waarbij je een code dient te ontcijferen, bijvoorbeeld door deletters van het alfabet een aantal plaatsen te verschuiven. De meeste puzzel taan vrijwel op zich en hebben weinig relatie met de omgeving. De meeste puzzels zitten goed in elkaar en zijn op zich goedte doen. Vaak dien je zelf een mechanisme te achterhalen en wanneer je dateenmaal door hebt, wijst de puzzel zich vanzelf. Notities maken met pen enpapier helpt vaak om de puzzels sneller te doorgronden, maar écht onmogelijkehersenkrakers zitten er niet bij. Helaas gebeurt het nog wel eens dat je vastkomt te zitten; niet zozeer omdat de puzzel zo moeilijk is, maar omdat hetonduidelijk is wat nu precies de bedoeling is. Het spel zal je echter geenextra hints geven wanneer je langdurig vast zit, je krijgt per puzzel hoogstenséén korte tip die je later ook niet meer opnieuw kunt beluisteren.

Twee typische puzzels uit Safecracker.

Het huis waarin je mag puzzelen bestaat uit grofweg drieverdiepingen en met sleutels die je in de kluizen vindt, kun je steeds weernieuwe kamers openen met daarin nieuwe puzzels. Andere personages zul je niettegenkomen in het huis, bewegende objecten zijn zeer schaars. Het is een dodeen statische bedoening, waardoor het heen en weer lopen door het huis op denduur saai wordt. Safecracker maakt gebruik van vaste punten waarop je vrij omje heen kunt kijken. Door met de cursor op een deur te wijzen, kun je een andervertrek binnen lopen. Loopanimaties tu en twee locaties zijn niet aanwezig,wat het statische uiterlijk van het spel versterkt. Buiten dat er weinigbeweging te bespeuren is, zijn de graphics echter wel strak en is er veel oogvoor detail.

Sfeer is er zeker, maar helaas beweegt deze .jpg net zoveel als het spel zelf.

Vaak vind je sleutels of codes niet bepaald in de buurt vanwaar je ze moet gebruiken, waardoor je veel heen en weer zult moeten lopen opzoek naar die ene dichte deur waarop de zojuist gevonden sleutel past. Vooralin die gevallen begint het rondlopen enigszins te irriteren. Mogelijk heeft menvoor deze aanpak gekozen om de levensduur van het spel nog enigszins te redden,want de veertig kluizen die het spel bevat, zijn in een middagje te kraken.Mits je nergens vast komt te zitten tenminste, want het spel is soms watonduidelijk in zijn doelen. Zo weet je vooral bij puzzels waarbij je een codein moet vullen, niet of je deze code nu uit het apparaat zelf moet zien teherleiden, of elders in de omgeving kunt vinden. Wat Safecracker ook mist, is een verhaal om de boelintere ant te houden. Buiten het gegeven dat je een testament zoekt, is ereigenlijk totaal geen achtergrondverhaal aanwezig. In brieven die je in hethuis vindt, wordt enige achtergrond geschept over Duncan Walter Adams, maar vaneen verhaal is geen sprake. Bij spellen als The 7th Guest en 11th Hour wasjuist dit verhaal de drijvende kracht achter de puzzels en wilde je juistdaarom, de puzzels zo snel mogelijk oplo en. Nu werk je doelloos de puzzelsaf, tot je uiteindelijk bij het testament aankomt en de aftiteling op hetscherm ziet.