Root Beer Tapper (XBLA) | Gamer.nl

Lekker bier zuipen! Velen van jullie zullen die sport ongetwijfeld ieder weekend weer beoefenen in de plaatselijke kroeg, café of discotheek. Maar wordt er eigenlijk wel genoeg gedacht aan de man of vrouw áchter de bar? Degene die jou zo gastvrij dat goudgekleurde drankje met mooie, witte schuimkraag toeschuift. Een baan als barkeeper gaat heus niet altijd over rozen, hoe gezellig het ook kan zijn. Lang geleden was er een game waarin de verantwoordelijke taak van het bier tappen ‘gesimuleerd’ werd. Die game, Root Beer Tapper, is nu teruggekeerd op Xbox Live Arcade.

Smaken verschillen, zo ook met bier. De een zweert bij Grolsch, een ander drinkt liever Hertog Jan, je hebt ook genoeg mensen die liever Belgisch of Duits bier drinken. Of je nou wel of geen liefhebber bent van Root Beer, je zult het er mee moeten doen in deze game. Voor de gameplay maakt het niets uit, het gaat alleen maar om het plaatje. Mensen willen bier, veel en snel. Jij zult ze moeten voorzien, zonder dat er iets fout gaat.

Ieder level in de game bestaat uit een aantal bars waar je tu en wi elt door met de D-pad naar boven of beneden te drukken. In de lengte van de bar lopen allerhande klanten die bier eisen. Ze komen steeds dichterbij en het is de bedoeling dat je ze zoveel mogelijk op afstand houdt. Tap een goudbruin drankje uit het vat, schuif het literglas over de bar en de klant zal teruggedrongen worden. Hoe meer bier je in een glas getapt hebt, hoe verder je de klant terugschuift. Uiteindelijk moet je ze van de bar af zien te schuiven. Als je dit bij alle bars lukt, dan heb je het level gehaald. Wees echter wel snel, want de klanten willen zichzelf stuk voor stuk kapot zuipen. Ze zullen dus constant terugkomen wanneer je niet iedereen tijdig serveert.

De bediening van de game is doodsimpel en het concept heb je razendsnel door. Wat dat betreft past deze game perfect op Xbox Live Arcade. Je kunt de game zelfs in co-op spelen, of het tegen andere teams opnemen. Door de simpelheid zal het echter geen game zijn waar je erg lang mee bezig bent. Je doet ieder level in e entie hetzelfde, hoewel de moeilijkheidsgraad gestaag toeneemt. Feitelijk is het niet meer dan patronen herkennen en daarop inspelen. Als je dat eenmaal door hebt, dan wordt het uitspelen ansich steeds gemakkelijker. Het zal dan meer neerkomen op het halen van high scores. Daarvoor moet je juist klanten constant terug laten komen, in plaats van dat je ze allemaal afhandelt. Je speelt de game dan dus op een iets andere manier. Uiteindelijk wil je echter wel steeds verder naar een volgend level, omdat je daar nog meer punten kunt halen en ook vanwege de bonuspunten die er te halen zijn tu en levels door.

Iets waar je tijdens het serveren altijd rekening mee moet houden, zeker wanneer je klanten niet in één keer afhandelt, zijn de lege bierglazen die teruggeschoven worden. Deze moet je opvangen, anders verlies je een leven. De lege glazen leveren extra punten op, dus voor het behalen van een high score is het zeker de moeite om lege glazen terug te laten komen. Een probleem wat echter op kan treden, is dat over twee bars tegelijkertijd een glas teruggeschoven wordt. Het is dan onmogelijk om beide glazen tegelijk op te vangen. Hier kun je niets aan doen, wat wel eens als gevolg heeft dat je op een vrij lullige manier een leven verliest.

Het behalen van de achievements is bijzonder simpel. Geen ervan is echt uitdagend of moeilijk. Het vereist de nodige oefening en doorzettingsvermogen om alle levels te halen (iets waar je dus ook achievements voor ontvangt), maar als je daar overheen bent, dan heb je een groot deel van de punten al binnen. Ergens bekruipt je het gevoel dat ze met een game als deze veel meer hadden kunnen doen op gebied van achievements. Dat had de levensduur van de game ook zeker verlengd. Als je nu eenmaal alle levels een keer gehaald hebt, dan blijft alleen het behalen van high scores over. Hoewel dit leuk kan zijn, biedt XBLA hier veel betere alternatieven voor.