Rogue Trooper: Quartzs Zone Massacre (Wii) | Gamer.nl

Denk je aan blauwe mannetjes, dan denk je aan de Smurfen. Wie is er immers niet bekend met de kleine, blauwe stripfiguurtjes met een beperkte woordenschat. Toch blijken de Smurfen niet de enigen te zijn die met hun blauwe koppen in stripboeken verschijnen. Een stel Britten leek het namelijk een geweldig idee om supersoldaten blauw te kleuren. Met stemmen in hun hoofd. Als dat geen excuus is om er een game van te maken, dan weten wij het ook niet meer.

Rogue Trooper: Quartzs Zone Ma acre is een remake van de game Rogue Trooper, die enkele jaren geleden verscheen op de PC, PlayStation 2 en Xbox. Zoals we in die periode wel gewend waren, bleef een uitgave op een Nintendo-console uit. En zoals we tegenwoordig wel gewend zijn, wordt de Wii gezien als een goed excuus om dat alsnog goed te maken.  Of Wii-bezitters blij moeten worden van een titel die destijds matig tot redelijk werd ontvangen, is een tweede.

Het verhaal van Rogue Trooper is gebaseerd op de gelijknamige Britse comic, waarin er op de planeet Nu-Earth een oorlog wordt gevoerd tu en de Norts en Southers. Door chemische oorlogsvoering is de hele planeet praktisch onleefbaar geworden, waardoor de Southers zich genoodzaakt zien om genetisch gemanipuleerde supersoldaten in te zetten. Rogue is zo'n blauwe supersoldaat, en wel de enige die een aanslag van de Norths weet te overleven. Vanwege de wat absurde toon van het verhaal, laat het ieder die onbekend is met de comic ongetwijfeld koud. En eerlijk gezegd kon het ook ons weinig schelen waarom we er nu wel of niet blauw uit zagen.

In e entie is Rogue Trooper een third-person shooter met enkele twists. Zo kan Rogue de persoonlijkheden van enkele van zijn gevallen kameraden in zijn uitrusting stoppen, waardoor deze speciale mogelijkheden krijgen. Denk hierbij aan tijdelijk onzichtbaar worden of het verbeteren van wapens. Door de speciale mogelijkheden kun je verschillende tactieken uitvoeren en valt de game niet snel in herhaling. De in je uitrusting voortlevende kameraden zullen, naast dat ze hun krachten aan je geven, overigens de hele game commentaar geven op wat er om je heen gebeurt. Op deze manier krijgt het verhaal op een vermakelijke manier toch iets meer diepgang.

Ook maakt Rogue Trooper gebruik van een dekking ysteem, wat opvallend is aangezien de oorspronkelijke game ruim voor Gears of War is verschenen. Helaas komt het dekking ysteem daardoor wel verouderd over, en gaat alles net wat stroever dan het zou moeten. Zo mis je vaak je doel als je vanuit dekking schiet en is het niet mogelijk om voorbij een hoekje te schieten. Dekking zoeken brengt daardoor niet de handige, tactische laag die we van huidige shooters met dit systeem gewend zijn.

De besturing van Rogue Trooper is aangepast naar de bewegingsmogelijkheden van de Wii. Door te wijzen kun je zo vijanden neerschieten, terwijl een gooiende beweging maken met de Nunchuck er voor zorgt dat Rogue een granaat gooit. Hoewel de besturing op zich wel werkt, voelt alles toch een beetje onwennig aan. Met de Wiimote is de camera een stuk moeilijker te bedienen dan met een analoog pookje, simpelweg omdat je veel sneller een onbedoelde beweging maakt. Dat wil niet zeggen dat Rogue Trooper slecht gebruik maakt van de mogelijkheden van de Wiimote, want dat doet de game zeker. Het bewijst echter wel dat shooters op de Wii nog steeds in de kinderschoenen staan.

Rogue Trooper is een erg lichte shooter. Vijanden lijken dood te vallen als je er alleen maar naar wijst en wapens krijgen hierdoor een nogal slappe impact. De game weet te vermaken, maar is zelden echt een uitdaging en shooterfans mi en dan ook niets aan de game. Fans van de Rogue Trooper comic die het origineel nog niet gespeeld hebben en Wii-bezitters die op zoek zijn naar een lichtgewicht actie game, kunnen zich echter prima vermaken met de game. Helaas komt het spel verder wel echt over als een verjaarde port.