Rogue Galaxy | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

We bevinden ons op dit moment in het tijdperkvan de nieuwe generatie consoles. De Xbox 360 is al geruime tijd beschikbaar, de Wii is een regelrecht schot in de roos voor Nintendo en de PlayStation 3krijgt zo stilaan de titels waar fans op zitten te wachten. Het is dan ookwonderbaarlijk dat de PlayStation 2, een machine die stamt uit de vorigegeneratie, vandaag de dag nog steeds vlotjes meedraait tu en al dat next-gengeweld. Bovendien mag de console nog regelmatig toptitels huisvesten waar deconcurrentie enkel van mag dromen. Ook ontwikkelaar Level 5 laat met RogueGalaxy duidelijk zien dat er nog leven zit in die ondertu en zeven jaar ouderoestbak.Het verhaalvan Rogue Galaxy is er eentje vol met avontuur. De speler gaat op pad met ruimtepiratendie door het heelal rondvaren in de hoop allerlei verborgen schatten teontdekken, zeg maar de droom van elke achtjarige jongen. Bekijk het als StarWars meets Pirates of the Caribbean,een mix die opvallend intere ant blijkt te zijn en zich op een verbluffendemanier heeft weten te vertalen naar een spelconcept. Schatten zoeken istrouwens niet het enige waarmee je bezig zal zijn, zoals in elke Japanse RPG iser uiteraard nog het eeuwige kwade dat je moet zien te overwinnen om in ditgeval niet de wereld, maar het universum te redden van de ondergang. Dieper gaik niet op de verhaallijn van Rogue Galaxy in, simpelweg om bepaalde dingenniet te verklappen. Wat ik wel kan laten glippen is dat Level 5 de spelerconstant aan het beeld zal kluisteren door slechts met mondjesmaat allefuncties van het spel vrij te geven. Zo ontmoet je bijvoorbeeld pas na een uurof tien spelen het laatste lid van je piratenbende. Het effect is dat jetijdens Rogue Galaxy voortdurend verrast zult worden met nieuwe dingen dietelkens weer een verlangen in je opwekken waardoor je weer een uurtje of tweegaat doorspelen.Let wel,Level 5 heeft ervoor gekozen om van haar game een verhalend stuk te maken.Hiermee bedoel ik dat bepaalde dialogen erg breed worden uitgesmeerd en je dus vaaklange tijd naar het beeldscherm zit te staren. In het verleden is reeds geblekendat de meerderheid van de gamende bevolking niet te porren is voor deze filmischeaanpak, vooral dan omdat hetgeen je te zien krijgt saai is, en soms zelfs onlogischblijkt te zijn door een povere vertaling. Gelukkig heeft Rogue Galaxy niet tekampen met dat soort problemen, Level 5 heeft duidelijk moeite gedaan om ook westersespelers op hun wenken te bedienen.

Ten eerstevalt onmiddellijk op dat de dialogen knap geschreven zijn en voor deverandering eens niet vol zitten met tenenkrommende taalfouten. Ook de acteursdie de stemmen hebben ingesproken zijn van een hoog niveau, een verademing alsje soms hoort wat voor amateuristische rommel andere ontwikkelaars in hun game toppen. Daarentegen bevat Rogue Galaxy nog genoeg vreemde, typisch Japansepuberhumor zoals we dat ondertu en al kennen uit het Japanse RPG-genre, allaat Level 5 gelukkig nooit toe dat de flauwe grapjes de overhand krijgen. Naast hetontdekken van een immens heelal met je ruimteschip dient er ook gevochten teworden. Verwacht echter geen statische turn-based gevechten, Level 5 heeft eeneerder actief vechtsysteem gebruikt, vergelijkbaar met dat uit Final FantasyXII en de Kingdom Hearts-reeks. Wat wel opnieuw zijn intrede doet zijn derandom encounters: tijdens je zoektocht duiken er voortdurend vijanden uit hetniets op. Een bejaard systeem, maar het leuke is dat er helemaal geenlaadschermen optreden eens je de monsters tegen het lijf loopt, het speltransformeert naadloos van verken- naar gevechtsfase. Dat geldt trouwens voorheel Rogue Galaxy, zelden loop je tegen een laadscherm aan dat langer dan tweeseconden op je beeld blijft hangen. Indrukwekkend! Tijdens eengevecht heb je als speler een paar mogelijkheden. Je kunt monsters van dichtbijaanvallen met je wapen of ze van een afstand schade berokkenen doorbijvoorbeeld met een geweer te schieten. Daarnaast is het ook mogelijk omspeciale aanvallen uit te voeren, gaande van het lanceren van elektrischeschokken tot een beschermend schild oproepen. Ook het gebruiken van voorwerpenen het wi elen van je uitrusting is mogelijk tijdens een gevecht. Personagesdie naast je zijde vechten bestuur je het merendeel van de tijd niet zelf, zedoen hun eigen ding naargelang de strategie die jij voor ze kiest. Zo kun je zebijvoorbeeld allemaal op één vijand laten inhakken of geef je ze het bevel huneigen tegenstander uit te kiezen.Deze manier van vechtenkan perfect werken, zoals we al eerder gezien hebben tijdens Final Fantasy XII,waarin een gelijkaardige mechaniek zat. Rogue Galaxy heeft echter te kampen metwat A.I.-problemen, waardoor je teamgenoten soms als een kip zonder kop dingendoen die je kans op het winnen van een gevecht drastisch verlagen. Het is welmogelijk om elk teamlid afzonderlijk commando's  te geven, maar dat is zo'n omslachtigebezigheid dat het eigenlijk niet als een optie gezien mag worden. Vooral demanier waarop ze roekeloos tegen de vijand te keer gaan zonder enig oog voor hun eigen gezondheid kan de nodige kopzorgen tegeweeg brengen.

Wat welleuk is zijn de kleine hinderni en waarmee je tijdens een gevecht zo nu en danrekening mee moet houden. Zo zijn er bepaalde vijanden die zich beschermen enhun zwakke plek enkel vrijgeven als je eerst op hun kop hebt gesprongen. Eenander voorbeeld zijn de confrontaties met eindbazen. Deze meestal gigantischgrote monsters vereisen een bepaalde strategie om ze tegen de vlakte tekrijgen, gaande van het gebruiken van het juiste wapen tot het vinden van eenfout in hun verdediging. Je denkvermogen zal echter nooit op de proef wordengesteld, de dingen die je moet doen zijn vaak overduidelijk. Waar je jehersenen wel voor moet pijnigen is het zelf vervaardigen van voorwerpen, wapensen andere soorten uitrusting. Door gebruik te maken van een paarse,metaaletende kikker (die ook in het PSP-spel Jeanne d'Arc opduikt, tevens vanLevel 5) is het mogelijk om wapens met elkaar te laten samensmelten in de hoopeen sterker wapen als resultaat te krijgen. Voordat je echter twee dingen metelkaar mag combineren moet je eerst de nodige ervaring met het desbetreffende voorwerphebben opgedaan op het slagveld. Gewoon twee zwaarden in de winkel kopen en zevoederen aan je paarse kikker is dus geen optie, een keuze die Level 5 bewustheeft gemaakt. Zeg nu zelf, je haalt toch veel meer voldoening uit hetvervaardigen van een nieuw voorwerp door dingen te gebruiken waar je eerst heelwat tijd mee hebt doorgebracht? Het zelf makenvan items gaat echter nog veel verder. Zo krijg je op een bepaald moment eenvolledige fabriek ter beschikking waarmee je door allerlei ruwe materialen tecombineren, zeldzame voorwerpen kunt creëren. Het maken van die dingen istrouwens een volwaardig spel op zich, zo moet je metalen bijvoorbeeld eerstsmelten voordat je er wat mee kunt maken. De items die je maakt zijn meer dan gewoonleuk, je hebt ze ook nodig om je speciale aanvallen te ontgrendelen. Even geenzin om dingen uit te vinden, dan ga je toch gewoon insecten vangen op deverschillende planeten in het heelal die je daarna á la Pokemon tegen elkaar kunt laten vechten. Genoeg minigamesen randopdrachten dus die samen met het doorlopen van de verhaallijn ervoorzorgen dat je minstens een dikke veertig uur bezig bent voordat je deeindgeneriek te zien krijgt. Als laatstemoet benadrukt worden dat Rogue Galaxy er verbluffend mooi uitziet. Elkeplaneet is totaal anders en kent haar eigen architectuur, thema's enkleurenpallet. Het is dan ook zonde dat, eens je wat meer tijd op een planeetdoorbrengt, alles er wel knap blijft uitzien, maar na een tijdje ga je tochsnakken naar een nieuwe, verse planeet. Vooral tijdens het uitkammen vankerkers kan de omgeving wat repetitief overkomen. Wat de soundtrack betreft,deze is dik in orde met onder andere een magistraal mooi openingsnummer ensfeervolle achtergronddeuntjes die in je hoofd blijven rondspoken.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou