Er zijn vanaf moment één twee dingen die in het voordeel én het nadeel lijken te werken voor de boksgame Rocky Balboa. Het voordeel: de game is geen port van een consolegame en is specifiek ontwikkeld voor de PSP. Het nadeel: de game heeft zoals zovele games de twijfelachtige eer een vergaming te zijn van een film. Dit is iets wat de kwaliteit bijna traditiegetrouw geen goed doet. Met deze twee vooroordelen begin ik aan de game. De vraag is of ze gerechtvaardigd zijn. Als vergaming kan ik zeggen dat de game best geslaagd is. Officieel is de game gebaseerd op de laatste film uit de Rocky reeks, maar in de praktijk blijkt de game meer een vergaming te zijn van alle films in de reeks. Dit komt vooral naar voren in het aanbod van gevechten. Onder de optie Historical Fights kun je als Rocky praktisch in alle gevechten boksen die in de gehele franchise zijn langsgekomen. Gevechten met legendes als Apollo Creed, Clubber Lang en Ivan Drago zijn allemaal weer na te spelen. Bovendien is ook met deze vechters te spelen in de Exhibition mode. Hierin kun je zelf gevechten samenstellen met vechters en arena's naar keuze. De keuzevrijheid wordt compleet gemaakt door de Rocky's uit alle films beschikbaar te maken. Het is dus zelfs mogelijk om Rocky uit film één te laten vechten tegen Rocky uit film vier. Een extra mode genaamd Fastlane moet samen met de multiplayer mode de game compleet maken. Het laatste is niet getest, dus een impressie is er niet over te geven. Fastlane is niets anders dan een aantal uitdagingen waarbij aan een aantal specifieke voorwaarden moet worden voldaan om een gevecht te winnen. Hoewel je meer afwisseling zou verwachten, bestaan de meeste uitdagingen uit het knock-out slaan van de tegenstander. En dit zijn de belangrijkste modes uit de game. Opvallend is dat er geen mogelijkheid is om een carrière op te bouwen. Dit is iets wat in bijna alle moderne vechtgames mogelijk is. Zelfs de mogelijkheid om te vechten tegen een sterke eindbaas (bijvoorbeeld de eindscène van één van de Rocky films) nadat een reeks andere gevechten is afgewerkt, is niet inbegrepen in de game. Het spelen van losse gevechten is alles wat je te wachten staat. Het tegen en met de verschillende legendes spelen is ook nog eens een minder leuke bedoening dan je zo op het eerste gezicht zou verwachten. Elke vechter heeft merkbaar verschillende stijlen en zelfs zijn signature-aanvallen. Een groot aantal vleeswonden, uppercuts en haymakers is te maken, maar de uitvoering ervan gaat zo traag als dikke poep. Vooral het maken van combo's wordt op deze manier moeilijk gemaakt. Het maken van combo's wordt bovendien niet echt geholpen door de diepgaande (lees: ingewikkelde) besturing.

Naast simpele slagen die gemaakt kunnen worden met de vier functietoetsen, kunnen door de richting van de analoge stick te combineren met deze functietoetsen hardere slagen worden uitgedeeld. Het combineren van twee toetsen, zoals de X- en de O-knop resulteren wederom in hardere slagen. Ditmaal ook weer af te wisselen door de analoge stick te gebruiken. En dan is vanuit de ontwijkfunctie, die door de schouderknop in gedrukt te houden is uit te voeren, ook nog eens een nieuw scala aan slagen te maken. Het aantal bewegingen is op zich zeer compleet te noemen, maar door de relatief ingewikkelde uitvoering ervan wordt het maken van combo's lastig. Bovendien is het zaak om per knoppencombinatie te wachten tot de bokser zijn voorgaande animatie heeft afgemaakt. En aangezien deze zeer traag kan zijn, wordt het moeilijk om de ingewikkelde combinaties op tijd uit te voeren. Samengevat is te stellen dat het besturingsysteem diepgaand is, maar zeker niet intuïtief. Een interessante toevoeging zijn de stemmingen die je bokser tijdens een gevecht kan hebben. De stemming wordt door de loop van het gevecht bepaald. Deze verschillen ook nog eens sterk per bokser. Zo kan Apollo Creed met het maken van goede punten heel makkelijk in een ‘Dancer Mood’ terecht komen, waardoor hij sneller voetenwerk gaat vertonen. De meer vooraanstaande vechters hebben allemaal hun kenmerkende stemmingen, maar de wat mindere vechters moeten het doen met de basis toestanden zoals 'Tired Mood' of 'Power Mood'. Er zijn meerdere beschikbaar en ze zijn in werking te stellen door op een aangegeven moment een knoppencombinatie in te drukken. Afhankelijk van de kracht van de stemming wordt de tijd dat de combinatie kan worden gebruikt korter of langer gemaakt. Erg handig is trouwens de 'Power Mood Reversal'. Deze geeft je de mogelijkheid om tijdens een afranseling het gevecht te doen omdraaien in jouw voordeel. Zo blijven gevechten interessant, zelfs al lijkt er geen manier meer te zijn om te winnen.

Zoals de meeste vergamingen van films, mag Rocky Balboa ook beschikken over een flinke portie gelicenceerd materiaal. Het typische Rocky-sfeertje wordt bij het opstarten van de game meteen opgewekt door de bekende Rocky tunes. Ook wordt de game opgesierd met filmpjes van bekende scènes uit alle films. Deze zijn zowel aan het begin van gevechten als in de menu's te zien. Dit alles is een welkome toevoeging aan de game, hoewel de zich herhalende tunes op een gegeven moment wel op je zenuwen gaan werken. Ditzelfde geldt overigens ook voor het commentaar tijdens de gevechten: herhalend en saai. Bovendien leidt het commentaar vaak af omdat het geregeld niet overeen komt met de actie op het scherm. Grafisch is de game een middenmoter. De boksers zien er goed gemodelleerd uit en tijdens close-ups zijn de gezichtskenmerken goed te zien. Leuk is om de verschillende Rocky's te vergelijken die de game rijk is. De achtergronden zien er redelijk uit, hoewel de herhalende modellen van de toeschouwers met steeds dezelfde animatie slordig aandoen. Och, Rocky Balboa springt er om één belangrijke reden tussenuit. En dat is de licentie die ervoor zorgt dat je kunt spelen met alle bekende boksers uit de Rocky filmreeks. De filmpjes die de gevechten ondersteunen zijn een welkome toevoeging die de Rocky-sfeer weer naar boven haalt. Doordat de ontwikkelaar de game niet heeft hoeven porten, zou je verwachten dat de besturing en het aantal aanwezige speelmodi in orde zijn. Dit is echter niet waar. Mijn vooroordeel over dat deze game een slechte vergaming zou worden, is echter bevestigd.