Red Alert 3: Uprising | Gamer.nl

Welkom terug commandant, gelukkig bent u er weer. Helaas heeft de wereld terwijl u lekker genoot van uw welverdiende vakantie na het overwinnen van de Ru en en de Japanners, niet stil gestaan. Beide landen hebben met hun laatste krachten wederom een aanval op onze en elkaars gebieden uitgevoerd. En alsof dat nog niet genoegs is, is de Japanse vrouw bekend als Yuriko Omega uit onze gevangenis ontsnapt. Commandant, we zitten midden in Red Alert 3: Uprising.

Nadat vorig jaar Red Alert 3 verscheen is het inmiddels alweer tijd voor de te verwachten uitbreiding, zoals we die bij iedere Command & Conquer-game gewend zijn. Ontwikkelaar EA heeft enkele verandering doorgevoerd die Command & Conquer Red Alert 3: Uprising een fris smaakje geven. Zo draait Red Uprising enkel en alleen om de singleplayer-ervaring, is de uitbreiding voorlopig alleen nog maar via het internet beschikbaar en is het niet nodig om Red Alert 3 in bezit te hebben om deze game te kunnen spelen.

Dat Red Alert 3: Uprising alleen om de singleplayer draait, valt onmiddellijk op door het gebrek aan een online multiplayer. Hoewel het nog steeds mogelijk is om via een skirmish tegen computer gestuurde tegenstanders te vechten, is het onmogelijk om het tegen een menselijke opponent op te nemen. Dat geeft Red Alert 3: Uprising echter wel de mogelijkheid om enkele dingen te doen die met een online multiplayer oneerlijk waren geweest. Uprising draait namelijk om een aantal nieuwe eenheden, waarvan sommigen te sterk zijn om een eerlijk gevecht op te kunnen leveren.

Ondanks het gebrek aan een multiplayer weet Uprising gelukkig wel zijn relatief lage prijs te rechtvaardigen. Zo zijn er maar liefst vier nieuwe campagnes van in totaal dertien nieuwe mi ies en is de geheel nieuwe Commander's Challenge toegevoegd. Van de vier nieuwe campagnes draaien er drie om de verschillende partijen uit Red Alert 3, de Geallieerden, Sovjets en The Empire of the Rising Sun, terwijl de laatste draait om Yuriko Omega, de heldin van het Japanse keizerrijk.

De mi ies van de normale campagnes zijn, net als die in Red Alert 3, ijzersterk opgebouwd en introduceren ieder enkele van de nieuwe eenheden. Uiteraard zijn de mi ies ook nu weer voorzien van filmpjes, waarin zowel acteurs die we al kennen van Red Alert 3 als nieuwe gezichten hun opwachting maken. Hoewel Red Alert 3: Uprising gespeeld kan worden zonder het origineel in bezit te hebben, gaan de mi ies er vanuit dat de speler bekend is met het verhaal uit Red Alert 3. Opvallend in de nieuwe mi ies is overigens het weglaten van een medecommandant. Waar de mi ies in Red Alert 3 door twee commandanten werden uitgevoerd, sta je er in Uprising in je eentje voor.

De opzet van de vierde campagne, die draait om de paranormaal begaafde Yuriko, verschilt totaal van de andere mi ies. In deze mi ies heb je enkel de besturing over Yuriko en daardoor lijken deze vaak meer op het spelen van een Diablo-achtige game, dan op een Command & Conquer-game. De mi ies worden intere ant gehouden doordat Yuriko verschillende krachten tot haar beschikking heeft. Zo kunnen objecten in de levels opgepakt en weggegooid worden, kunnen infanterie-eenheden gehersenspoeld worden en kan een sterke psychische aanval alle infanterie in een grote straal vernietigen. De Yuriko-campagne is een erg vermakelijke afwi eling en weet positief te verra en.

Tot slot is er nog de Commander's Challenge. Hierin dien je voor het bedrijf FutureTech verschillende commandanten van alle drie de partijen te verslaan. Aan het begin zijn nog maar een paar verschillende eenheden beschikbaar, maar naarmate meer uitdagingen gewonnen worden, breidt je arsenaal langzaam uit. Daarnaast hebben alle uitdagingen hun eigen twist, waardoor bijvoorbeeld verschillende eenheden niet beschikbaar zijn of de vijandige commandant juist extra krachten heeft. De Commander's Challanges zijn in willekeurige volgorde te spelen en vragen soms behoorlijk wat moeite. En met maar liefst vijftig uitdagingen in totaal weten ze de levensduur van Uprising goed te rekken zonder eentonig te worden.

Uprising zou echter geen uitbreiding zijn als er niet enkele nieuwe eenheden zouden zijn, en dus maken maar liefst elf nieuwe speeltjes hun opwachting. Zo krijgen we onder andere infanterie die eenheden kunnen bevriezen, tanks die vijanden in stukjes kunnen hakken en een gigantisch zwevend hoofd. Daarmee blijven de eenheden keurig in de over-the-top stijl zoals we die gewend waren uit Red Alert 3. Een nadeel van de nieuwe eenheden is echter wel dat een aantal hiervan onredelijk sterk zijn en het is dan ook terecht dat deze niet gebruikt kunnen worden voor de multiplayer.