R.C. Cars | Gamer.nl

Bij racegames denken de meeste gamers vaak aan snelle Formule 1 auto's of stoere rally wagens. Er zijn echter gamers die het niet hebben op grootgeschapen voertuigen en het liever met kleine radiografisch bestuurbare autootjes doen. Op de PC hebben we de kla ieker Re-Volt gehad en onlangs kwam het Nederlandse BumbleBeast met het meer realistische Big Scale Racing. Dit keer hebben we weer een Nederlandse mini-racer in onze handen. Met R.C. Cars probeert Project Three Interactive de tijden van de oude arcade RC racers te doen herleven.

De opties in R.C. Cars zijn vrij standaard. Je kunt een Championship rijden, kiezen voor een Quick Race of een Ghost Race rijden als je je ronde tijden wilt verbeteren. Zit je op een LAN of heb je de beschikking over Internet, dan is er ook nog een multiplayer optie.

Tijdens het Championship kun je door races te winnen punten en geld verdienen, waardoor je weer aan races mee kunt doen waar je nog meer geld en punten kunt binnenhalen. Met dit geld kun je andere onderdelen kopen, zoals een turbo, motor of banden en als dat nog niet genoeg is kun je ook andere auto's aanschaffen. Voor het zover is moet er nog wel gereden worden. De "feel" die ik bij R.C. Cars had deed me veel denken aan Re-Volt. Het sturen gaat vrij eenvoudig en is zeer arcade. Verder heb je tijdens het rijden de opties om te springen en de turbo te gebruiken. De banen, tien in totaal, zien er aardig uit en bevinden zich op zeer grappige locaties, zoals het strand en een militaire basis.

Om het geheel wat spannender te maken zijn er allerlei objecten die je tijdens het racen kunnen hinderen, zoals een krab die over het land loopt, een man die je probeert te pakken om je daarna weg te gooien of een soldaat die op je schiet. Probleem is echter dat als je van de baan wordt geduwd of in het water verdwijnt, je bij een checkpoint moet beginnen. Er zijn echter niet zoveel checkpoints in het veld. Een klein foutje kan er dan ook voor zorgen dat je helemaal achteraan komt te liggen, zonder dat je nog enige kans hebt om de leiding te pakken. De AI is zeer degelijk en maakt weinig foutjes. Het is dan ook zeer frusterend om steeds weer achteraan plaats te nemen als je een fout maakt. Wat ook irritant is, is dat je tijdens de quick race minimaal 3 rondjes moet rijden. Zo duurt een "quickie" langer dan gedacht.

De sound

Het geluid van R.C. Cars is net zoals het hele spel aardig, maar niet bijzonder. De auto's maken een electrisch geluidje en soms hoor je wat in de omgeving, verwacht echter geen heftige geluidseffecten. Voor het bevredigen van de oren heeft men verschillende techno en rock nummers toegevoegd.

Multiplayer

Zoals eerder gezegd beschikt het spel over een multiplayer optie voor lokale netwerken en het Internet. R.C. Cars biedt plaats aan zes spelers, ik kon echter niemand online vinden die een game aan het hosten was. R.C. Cars is hierdoor vooral een lokale aangelegenheid.

R.C. Cars is met een prijs van 20 euro een budget racer en dat zie je ook wel aan de inhoud van het spel. Het is allemaal wel aardig, doet regelmatig aan de kla ieker Re-Volt denken, maar wordt eigenlijk geen enkel moment echt intere ant. Het wachten is dan nog steeds op een RC racer die deze ubertitel doet vergeten.

Gameplay: 7,0Graphics: 7,0Geluid: 6,5Totaal: 6,7