Ratchet and Clank | Gamer.nl

Ratchet and Clank | Gamer.nl

Het is veertien jaar geleden dat de originele Ratchet & Clank PlayStation 2-bezitters voorzag van een van de meest onwaarschijnlijke vriendschappen ooit. Een alien van een bijna uitgestorven ras en een robot, een combinatie even ongewoon als ongeëvenaard. Anno 2016 herleeft het avontuur met deze remake, die hard zijn best doet om het origineel naar de kroon te steken.

Na de release van hun eerste avontuur heeft het duo niet stil gezeten. De game kende vele vervolgen in vele vormen, die helaas niet altijd even succesvol bleken. De formule achter Ratchet & Clank is door de jaren heen echter grotendeels hetzelfde gebleven: met een flinke dosis humor en een nóg groter arsenaal aan wapens trekken de Lombax en zijn robotvriend ten strijde tegen kwade machten, die vaak gelijke delen gevaarlijk en grappig zijn. Het origineel is een bijna perfecte mix van vermakelijk verhaal, goed getimede grappen en serieuze actie. Deze remake streeft ernaar diezelfde chemie te bereiken en houdt daarom sterk vast aan het oorspronkelijke verhaal.

Ratchet and Clank

In dit verhaal is de geniale monteur Ratchet zijn mechanische talenten aan het verkwisten in een garage voor ruimteschepen, terwijl het heelal gebukt gaat onder de mysterieuze verdwijningen van een aantal planeten. Een galactische vredesmacht onder de naam ‘Galactic Rangers’ rekruteert nieuwe leden om deze dreiging het hoofd te bieden. De avontuurlijk aangelegde Ratchet meldt zich aan, maar wordt prompt afgewezen. Ondertu en ligt het ruimteschip van fabricatiefoutje Clank op ramkoers met dat van Ratchet, nadat hij uit de robotfabriek van de kwaadwillende Drek ontsnapt is. Clank hoopt de Galactic Rangers te informeren en zo Drek te stoppen, maar vindt enkel de vers afgewezen Ratchet. Vanaf hier is het duidelijk: deze twee zullen de kwade bedoelingen van Drek zelf moeten stoppen. Een relatief simpel verhaal, dat tot dit punt slechts kleine afwijkingen van het origineel vertoont.

Meer en minder

Dat het verhaal niet radicaal veranderd is wil niet zeggen dat deze remake identiek is aan het eerste deel. Om het meest duidelijke verschil maar meteen te benoemen: deze geüpdatete versie ziet er waanzinnig uit. Van de haren van Ratchets vacht tot het vuil op Clanks half aangedraaide moeren: er zijn weinig Playstation 4-games die dit niveau aan schoonheid weten te brengen. Dat is grotendeels te danken aan het feit dat de game niet op de oude broncode en ontwikkeltechnieken leunt, maar compleet opnieuw opgebouwd is. Een visueel spektakel is het gevolg.

Ratchet and Clank
Ratchet and Clank
Ratchet and Clank

De vernieuwing houdt gelukkig niet op bij het opgepoetste plaatje. Ratchets beruchte gadgets geven opnieuw acte de présence en zijn zelfs voorzien van een aantal nieuwe toevoegingen. Naast bekende gereedschappen als de OmniWrench heb je ditmaal ook de beschikking over nieuwe gadgets, zoals de Jetpack. Deze extra toevoegingen voegen gameplay-elementen toe die een fijne afwi eling op de bekende materie zijn en daadwerkelijk bijdragen aan het speelplezier.

Ook het wapenarsenaal heeft een make-over gehad. Hoewel de Gadgetron-wapenkast minder goed gevuld is dan in het origineel, is de aanwezige selectie zorgvuldig geselecteerd. Daarbij doen een aantal nieuwe wapens hun intrede, maar zien we ook wapens terug uit andere delen uit de reeks. Hierdoor zijn er genoeg nieuwe manieren om de vele tegenstanders naar de galactische jachtvelden te sturen, maar kunnen fans van de serie ook weer bouwen op de hilarische, vertrouwde wapens. Vooral de minder serieuze wapens zoals de Sheepinator (verandert tegenstanders in schapen) en de Groovitron (doet vijanden spontaan in dansen uitbarsten) blijken de tand des tijds goed te hebben doorstaan.

Ratchet and Clank

Een kleine wanClank

Op het eerste gezicht laat Ratchet en Clank dus een zeer positieve indruk achter, al slaat het de plank op een aantal plekken mis. Het gros van de gameplay draait om Ratchet, die met minimale a istentie van Clank de levels doorloopt. Soms moet Clank er alleen op uit. Deze ondernemingen draaien vaak om het oplo en van kleine puzzels, die niet allemaal even goed in elkaar zitten. Dat leidt in sommige gevallen tot flinke frustraties, daar deze onderdelen niet zomaar over te slaan zijn. Daar komt bij dat de weinige confrontaties die Clank alleen aan gaat uitgevochten worden met een matig werkend hand-tot-hand-gevecht ysteem. Gezamenlijk zorgen deze zaken ervoor dat de eenzame escapades van Clank een deel van de vaart én het plezier uit het spel halen.

De frustrerende Clank-mi ies zijn echter niet de grootste mi tap die dit deel begaat. In het opnieuw opbouwen van de spelwereld, mechanismen en verhaal is er iets verloren gegaan wat het origineel wel bezit: chemie tu en de hoofdpersonages. De interactie tu en Ratchet en Clank voelt niet geforceerd, maar de onderlinge ‘klik’ in het origineel is hier niet te bekennen. Dit gemis zagen we ook al terug in de gelijknamige film die onlangs in de bioscoop verscheen. Een vreemde gewaarwording, want het was mede de chemie die het eerste deel op de PlayStation 2 zo’n succes maakte.

Ratchet and Clank
Ratchet and Clank
Ratchet and Clank

Het ontbreken van dit element is gelukkig minder voelbaar dan in de filmvariant. De licht vernieuwde gameplay, uitgebreid met een aantal toevoegingen op het verhaal, blaast nieuw leven in een van de beste exclusieve games die de PlayStation ooit heeft gekend. De remake is een fijne mix tu en platformer en shooter, die soms uitdagend is zonder echt moeilijk te worden. Belangrijker nog: er kan naar hartenlust gelachen, gesprongen en geknald worden, waarmee deze remake eer doet aan het origineel.

Ratchet & Clank is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4