Rabbids 3D | Gamer.nl

Rabbids 3D | Gamer.nl

Vanaf het moment dat de schreeuwerige konijnen hun vreemde fratsen vertoonden in Rayman Raving Rabbids op de Wii, had Mario Party er een concurrent bij. De Rabbids bleken ondeugende lolbroeken die kinderen en volwa enen met ziekelijke humor een heel vermakelijke partygame met uiteenlopende minigames konden voorschotelen. In Rabbids 3D stappen de geinige knaagdieren van dat succesvolle concept af en bestuur je een Rabbid in een platformspel waarin je tijdreizen beleeft met behulp van een wasmachine. Je maakt een reis langs belangrijke perioden uit de wereldgeschiedenis, zoals de prehistorie, het oude Egypte en de middeleeuwen.

Weinig inspiratie

Het lijkt erop dat het ontwikkelteam de engine voor dit platformspel klaar had en ze een e-mail kregen dat het spel binnen twee weken af moest. Het sjabloon voor springen, rennen, slingeren, en kratjes tillen en breken lag klaar, maar er is verder weinig aandacht besteed aan het levelontwerp; de speelvelden ogen als testonderdelen waar de verschillende objecten en basi ituaties achter elkaar zijn gezet om de spelengine te testen, niet om de spelers te vermaken. Een springku en hier, een vijandje daar, en dat was weer een level.

Het is natuurlijk geen zonde om clichéonderdelen van bestaande platformkla iekers te lenen, maar waar andere spellen uitdagende, slim verzonnen en verra ende momenten creëren met rollende keien, breekbare kratjes en bewandelbare wolkjes, blijven het in Rabbids 3D gewoon bij rollende keien, breekbare kratjes en bewandelbare wolkjes. Je springt, rent en beukt met het grootste gemak door de talloze levels met namen als “level 1” en “level 2” terwijl je gedachten afdwalen naar wat je vanavond gaat eten of welke andere 3DS-game je voor dit geld had kunnen kopen.

Kleine grapjes

Er is af en toe wel geprobeerd om de humor van de maffe Rabbids-personages naar voren te schuiven, die door de platformspelopzet een beetje naar de achtergrond dreigt te verdwijnen. Er zijn korte scènes met andere personages, een insect dat over je scherm loopt en je Rabbid vliegt tegen je scherm aan als je doodgaat. Er zijn ook speciale krachten, zoals een onoverwinnelijkheid tatus en draaiende wieken op je pet om wat verder te springen. Daarnaast zijn er nog kleine grapjes in verwerkt, zoals de rubber eendjes die je naast de muntjes verzamelt. Een bijzondere vermelding verdient de muziek, die fris en vrolijk klinkt en gebaseerd is op de thema’s van de levels.

Naast de gewone levels, die overigens ontzettend makkelijk zijn uit te spelen, zijn er nog wat extra bezigheden bedacht. Zo kun je af en toe bonuslevels spelen waarin je een bepaald aantal muntjes moet pakken. Ook is er een kostuummodus, waarin je de Rabbids kunt aankleden met gekke outfits en hoedjes. Een wit konijn met een berenvelletje of een petje is natuurlijk al wat spannender dan een wit konijn in z’n blote bips. Je kunt ook nog eilandjes vrijspelen of tegen de klok spelen.

Weinig verra ingen

Voor de meeste spelers – of ze nou bloedfanatiek zijn of gewoon een vermakelijk spel willen spelen – zal Rabbids 3D te simpel en te ongeïspireerd zijn. De aardige 3D-beelden en de vrolijke muziek kunnen niet verhelpen dat de game weinig verra ingen kent. 3DS-bezitters leven natuurlijk niet op een onbewoond eiland – ook zij hebben talloze geweldige momenten kunnen beleven in bijvoorbeeld LittleBigPlanet 2, Donkey Kong Country Returns en Kirby’s Epic Yarn. Hoeveel gekke petjes de konijnen ook opzetten, met die toptitels kan Rabbids 3D zich in de verste verte niet meten.