“Hee, zo close zijn we ook weer niet. Wow, let op dude! Opgepast met mijn wielen. Tot later dude! Ik zie je aan de finishlijn. Yeah-heah. Hohoho, verdraaide sprong . Ah kom op, let op de omheining. Hou daar eens mee op! Ha ik leef nog! Dat is niet cool dude! Elfde. Ik heb het verpest.” Dit is wat je zult horen voordat je in Pure het optiemenu induikt om het schuifje 'stemvolume personage' omlaag te draaien. De kinderachtige Nederlandse vertaling is een smet op een verder heerlijke arcade racegame. We zullen het er verder maar niet meer over hebben.

Pure brengt het arcade racegenre terug tot de essentie. Waar de concurrentie zijn pijlen richt op een free roaming spelwereld, een achtergrondverhaaltje of een groot scala aan verschillende soorten voertuigen, houdt Pure het ogenschijnlijk simpel. Je hebt één type voertuig, de quad, een klassiek opgezette carrièremode en grofweg twee speltypes: racen en stunten. Maar die zijn dan ook tot in de puntjes uitgewerkt. Pure is razendsnel, bestuurt heerlijk en wanneer je van een gigantische heuvel afspringt, geeft het een enorm machtig gevoel. De eigenlijke raceactie wordt nauwelijks onderbroken. Na een bezoekje in het ravijn sta je binnen luttele tellen weer op de baan en ben je direct op snelheid. Het maken van stunts en verdienen van boost is een centraal aspect in Pure en is bijzonder goed uitgewerkt. Aanvankelijk kun je alleen simpele stunts uitvoeren, waarvoor je een klein beetje boost verdient. Deze stunts vergen geen ingewikkelde knoppencombinaties, maar kunnen met een druk op de knop uitgevoerd worden. Wanneer je wat boost bij elkaar gesprokkeld hebt, komen nieuwe stuntmogelijkheden beschikbaar. Die stunts duren langer, maar je krijgt er ook meer boost voor. Wanneer je tussentijds boost gebruikt, raak je de nieuw aangewonnen stuntmogelijkheden kwijt. Het zoeken van de juiste balans tussen boost opsparen en gebruiken, vormt een belangrijk tactisch element in Pure. Wanneer je immers nog wat boost overhoudt, verdien je ook makkelijker nieuwe boost bij omdat je betere stunts kunt uitvoeren. Wanneer je erin slaagt je boostmeter helemaal te vullen, dan krijg je nog een speciale superstunt beschikbaar die je boostmeter meteen weer volmaakt. Het stuntsysteem komt uiteraard van pas tijdens de races, maar word pas echt interessant in de Freestyle-spelmode, waarbij je punten kunt verdienen met het maken van stunts. Door meerdere stunts kort na elkaar uit te voeren, maak je combo's, die de score nog verder doen oplopen. Het gaat erom zoveel mogelijk punten te verdienen met één volle tank benzine. Verspreid over het parcours liggen bonussen, waarmee je bijvoorbeeld direct een superstunt beschikbaar krijgt of waarmee je benzine aangevuld wordt. Pure is bij mijn weten het eerste spel sinds A2 Racer dat de kreet 'Extra Benzine' weer durft te introduceren.  Het is blijkbaar nog niet zo'n slecht voorteken.  De Race- als de Freestyle-modus vinden plaats op dezelfde parcoursen, die werkelijk briljant zijn ontworpen. In de eerste plaats ziet alles er prachtig uit. De steile hellingen, prachtige diepe afgronden, vergezichten, diepe blubberplassen en realistische vegetatie brengen de bergachtige landschappen van Pure tot leven. Daarnaast zitten ze heel slim in elkaar. Er zijn veel verschillende routes van uiteenlopende moeilijkheidsgraden, sommigen vrijwel vlak, anderen met gigantische sprongen. Op een wonderlijke manier leidt het spel je altijd de juiste kant op. Wanneer er een sprong is in een ietwat afwijkende richting, dan zorgt het spel dat je daar weer opgevangen wordt door een nieuw stukje parcours dat je via een andere route naar de hoofdader lijdt. Het zorgt ervoor dat je minder dan in vergelijkbare games plotseling van de weg af zit en teruggeplaatst moet worden. Het gebeurt wel eens, maar meestal zit je dan in een situatie waarbij teruggeplaatst worden alleen maar voordelen oplevert.

Pure kent nog een derde spelmode, Sprint genaamd, maar dat is eigenlijk niets anders dan een Race op een kort, vrijwel vlak en lineair parcours. Hierdoor valt er nauwelijks te stunten en komt het aan op stuurmanskunsten. Deze spelmode is duidelijk de minste van de drie en is gelukkig ook het minst aanwezig in het spel.  De carrièremodus bestaat uit telkens een setje vooraf bepaalde Race-, Freestyle- en Sprint-evenementen die je in willekeurige volgorde kunt doen. Je dient een bepaald aantal punten te halen verspreid over deze evenementen, om het volgende setje vrij te spelen. Deze beperkte opzet zorgt er weliswaar voor dat Pure lekker toegankelijk is, maar wordt op den duur wel wat eentonig. Je mist hierdoor de drang om verder te blijven spelen. Buiten de carrière kun je nog deelnemen aan opzichzelfstaande races of een multiplayerspel, maar helaas ontbreekt een splitscreenoptie.

Gedurende de carrièremodus verdien je onderdelen waarmee je van de grond af een eigen quad kunt bouwen. Dit klinkt indrukwekkend en er is veel werk in deze optie gestopt, maar heel veel voegt het niet toe. Quads zien er sowieso allemaal vrijwel hetzelfde uit, dus voor het esthetische hoef je het niet te doen. Qua prestaties werkt de snelbouwoptie uitstekend. Je kiest of je een Stunt- of een Race-voertuig wilt, houdt de knop ingedrukt en klaar is je quad. De bouwoptie zit dus ook zeker niet vervelend in de weg, maar het is ook niet het speerpunt zoals het gepresenteerd werd.  Pure is een leuke, spectaculaire racegame waarbij echt is nagedacht over de spelmechanieken tijdens de races. Die zijn daardoor eerlijk, uitdagend en zelden frustrerend. Hoge snelheden, spectaculaire stunts, briljante vergezichten en verder weinig pretenties, dat is Pure. Die geringe pretenties zorgen er echter wel voor dat Pure geen rasklassieker zal worden. De carrièreopzet is iets te ouderwets en het aantal spelmodes blijft eigenlijk beperkt tot twee noemenswaardige. Maar wat Pure wel doet, doet het uitstekend. Voor wie op zoek is naar een ontspannende no-nonsense racegame is bij Pure aan het goede adres.