Bij iedere generatie Pokémon-games hoort een generatie (jong)volwassenen die ervan is overtuigd dat dit de ‘echte’ Pokémon-beleving is. Over één ding lijken alle generaties het eens te zijn: vroeger was alles beter. Heel verrassend is het dus niet dat Nintendo met enige regelmaat herziene versies uitbrengt. De voorgaande remakes bewezen stuk voor stuk dat nostalgie verkoopt. Deze impact kan echter verschillen. Daar waar SoulSilver en HeartGold nog altijd een vast plekje in ons gamekast hebben, belanden Brilliant Diamond en Shining Pearl na het uitspelen snel in de verhuisdoos.
Oud en nieuw
Wanneer een game zo sterk op nostalgie leunt als deze remakes, moet het ook op een andere manier de aandacht weten te trekken. Het wordt anders lastig om ook bij een nieuw publiek op verlanglijstjes te belanden. Hieronder verstaan we spelers met weinig tot geen Pokémon-ervaring, maar ook zij die na jaren fanatiek spelen zijn afgehaakt. Voor hen kunnen dit soort remakes zomaar een terugkeer naar de franchise betekenen. Dat is iets wat ontwikkelaar Ilca goed begrepen heeft, want Brilliant Diamond en Shining Pearl stralen plezier uit. De mix van een Chibi-achtige overkoepelende wereld en driedimensionale gevechten voelt aan als nieuw, terwijl de charme van ouderwetse Pokémon-games er niet onder leidt.
Vanaf het moment dat je ontwaakt in je slaapkamer, tot het moment dat je oog in oog staat met Cynthia in de Pokémon League, voelt alles vertrouwd aan. Je beleeft hetzelfde avontuur als vroeger, alleen voelen de paden die je bewandelt een stuk minder kapotgetrapt. Daarnaast bevatten de remakes een aantal veranderingen die je lijdensweg als Pokémon Meester dragelijker moeten maken.
Veilig genieten
Zo roept de Pokétch wilde pokémon op om HM-gebonden aanvallen voor je uit te voeren en kunnen party-pokémon te allen tijde worden omgewisseld met box-pokémon. Een plekje in de party voor Bidoof hoeft dus niet meer gereserveerd te worden. Verder voorkomt de autosavefunctie onnodig progressieverlies en kunnen verdwaalde spelers altijd terugvallen op de hints in het pauzemenu. Dit soort logische ontwikkelingen die ook al aan de afgelopen games binnen de franchise zijn toegevoegd, zorgen voor een prettigere spelbeleving.
Ook al is het geen grafisch hoogstandje, de opgepoetste spelwereld van Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl springt in het oog. Daarnaast loopt alles net even lekkerder, waardoor je jezelf nog sneller verliest in de regio van Sinnoh. Dat zorgt ervoor dat je je focus er langer bij kan houden, zodat je na het verslaan van de Pokémon League nog genoeg energie hebt om van de endgame te genieten. Er is dan nog genoeg te doen: zo kun je urenlang dwalen in het Grote Ondergrondse, op zoek naar speciale plekken waar zeldzame pokémon loslopen, op legendarische pokémon jagen en alle trainers opnieuw uitdagen.
Je beleeft hetzelfde avontuur als vroeger, alleen voelen de paden die je bewandelt een stuk minder kapotgetrapt
‘Verbeteringen’
Niet alle veranderingen kunnen echter als directe verbeteringen worden beschouwd. Zo neemt de automatische XP Share – afkomstig uit Pokémon Sword en Shield - de flow van de game significant op de schop. Trainen in het gras is zo goed als overbodig. Zeker in combinatie met de verlaagde moeilijkheidsgraad zorgt deze toevoeging voor minder spannende gevechten. Wat tactische gevechten betreft ben je afhankelijk van een één of twee gymleiders en de Elite Four. Ook voelt het toevoegen van een nieuwe pokémon aan je party heel anders dan in het origineel. Ervaring leert namelijk dat je in praktijk slechts één of twee pokémon gebruikt, omdat het level van de rest van je party toch wel meegroeit. Dit leidt tot minder verbintenis met je pokémon.
Dat niet alle veranderingen even goed werken in een nieuwe Pokémon-game, is niets nieuws en bovendien afhankelijk van het type speler. Wel opvallend is dat de besturing van de games duidelijk ontwikkeld is voor een verouderd platform. Je personage beweegt zich voort over een spelraster, gebaseerd op de vierpuntdruktoetsbesturing van de Nintendo DS, wat haaks staat op de vrijheid die de analoge stick die je in deze remakes gebruikt moet bieden.
Uiteindelijk wordt er met Brilliant Diamond en Shining Pearl weinig risico genomen en maakt het niet zoveel indruk als Pokémon SoulSilver en HeartGold. Toch doen de games op de wat knullige besturing na maar weinig fout. De spelwereld staat als een huis en klassieke Pokémon-games waren nog nooit zo sfeervol en aanstekelijk.
Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn nu verkrijgbaar voor Nintendo Switch.
Reacties op: Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn trouwe remakes
Vogeltje
Jorn6810
RoyVG
CodyDakota
MissMeNL
Dokter Caspari
RIO
Dat is voor de die hard fans de casual player wil gewoon snel er doorheen en laat dat nou net de doelgroep zijn
RoyVG
MissMeNL
Ik speel ook al sinds red blue(zelfs green gespeeld). Maar ik heb nooit exp share erg gevonden. Maar goed opties hebben is natuurlijk altijd beter. Aan de andere kant kan je nuzlocke spelen.
Dokter Caspari
RoyVG
Hoe de EXP share in deze game is verpest de game voor mij niet, begrijp me niet verkeerd. Ik ben alleen een beetje de controle kwijt die ik voorheen wel altijd had. Het was ook iets wat ik jammer vond aan Sword/Shield. Ik ga nu wel sneller door de game dan dat ik anders was gegaan en dus eerder kan beginnen met andere games die ik met Black Friday bij elkaar heb geschaard, dus ik zie de positieve punten er ook van in.
MissMeNL
RoyVG
Ik ben wel hoopvol voor Legends Arceus dat de veranderingen aan de formule die game ook meteen heel anders laat voelen. En als het een succes is dat ze de 'Legends' serie ten minste eens per generatie terugbrengen.
MissMeNL
watashi wa maurice desu.
Nu stoort het me nog niet super want ik vind Pokemon toch altijd al een instap rpg, de echte diepe keuzes heb je nooit. Soms een beslissing of je een move vergeet of leert. Maar echt een mega verschil maakt het allemaal niet.
Dat terwijl je bij veel andere jrpgs toch echt veel diepgaandere keuzes krijgt en soms zelfs helemaal zelf bepaalt wat je leert of niet.
Dus wat dat betreft vind ik de Exp share niet zo’n issue. Pokemon in mijn ervaring met meekijken bij mijn broertje en nu zelf is dat het altijd al niet de grootste uitdaging bied. En dan doel ik op het verschil tussen bijvoorbeeld de Weapons van FF7( origineel maar hopelijk ook remake) of de dark Aeons in FFX.
Dat soort uitdaging heb ik bij mijn broertje jn geen enkele Pokemon gezien en ik hoop het fout te hebben en dat deze game toch wat echt moeilijk erin mikt.
Zie niet dan vind ik de Exp share niet zo’n punt omdat het toch al vrij als een walk in the park aanvoelt. Meer een soort van lekker relaxte rpg met een vrolijke wereld en de uitdaging om alle Pokemon te vinden.
Lord Ganon
CodyDakota
Lord Ganon