Wat zou jij doen als je met een flinke kater wakker zou worden op de koude ondergrond van een stuk steen, omringd door lijken, stank, en vreemde machines. En als extra verrassing ben je ook nog je geheugen kwijt. Nou? Wat doe je? 'Tuurlijk! Je knipt in je arm om te zien of je niet in de plot van Planescape: Torment bent terechtgekomen! Want als dat wel het geval is, kan je je voorbereiden op een lang avontuur...

Black Isle heeft met Planescape: Torment een grote verrassing aan het eind van het vorige millennium neergezet. Nadat Baldur's Gate toch niet (helemaal) het verkoopsuccess was wat men gehoopt had, waren de verwachtingen over Torment niet echt hoog. Niets is echter minder waar: Door de Infinity Engine lichtelijk aan te passen en een sterk verhaal er in te passen, zijn ze er toch in geslaagd om van Torment een klassieker te maken. Hulde en veel bier!

[bullet]Het Verhaal

Zoals bijna elk Advanced Dungeons and Dragons verhaal heeft ook Planescape Torment een zeer uitgebreid plot dat je met kleine stukjes zal ontrafelen. Je start in een soort van mortuarium waar je ontwaakt en totaal niet weet waar je bent, wie je bent en hoe je daar terecht bent gekomen. Je ontmoet echter al snel een vliegend doodshoofd (a la Murray uit Monkey Island 3) dat je zal helpen om weg te geraken. Tijdens deze tocht op zoek naar je eigen identiteit en het lot dat je te wachten staat zal je steeds op je hoede moeten zijn en niemand vertrouwen. Als je trouwens denkt dat dit een duffe bedoeling is dan heb je het zeker mis, want de humor in Planescape doet zeker niet onder voor eerder genoemd adventure.