Pirates of the Caribbean | Gamer.nl

Arr.. ahoy scurvy pirates! Trek je zwaard, importeer een papegaai, koop een houten been en maak je klaar voor een bloederig en spannend avontuur op de Caribische zee. Ontwikkelaar Akella Software heeft onlangs namelijk de piraten RPG Pirates of the Caribbean uitgebracht. En hoewel de game weinig met de film te maken heeft, zijn we altijd wel in voor een echt piraten avontuur. Of PotC daarin onze dorst kan le en lees je in de review.

De oplettende gamer weet dat PotC niet de eerste game van Akella Software is. Eerder kwam het bedrijf al met Sea Dogs op de proppen. In feite is PotC dan ook de sequal op Sea Dogs: het spel had tot kort voor de release gewoon de werknaam Sea Dogs 2. Disney kwam er echter achter dat diens piratenfilm Pirates of the Caribbean nog geen game had en gaf Akella een pot met goud om Sea Dogs 2 om te dopen in PotC en het spel ook een vleugje op de film te laten lijken. Kijkend naar de game komt dit er op neer dat alleen het einde enigszins met de film te maken heeft: je moet uiteindelijk The Black Pearl veroveren.

Maar laten we bij het begin beginnen. In het openingsfilmpje zien we hoe het eiland Oxbay veroverd wordt door de Fransen en de bewoners van het eiland onder het regime komen te staan van deze Franse overheersers. En accident bevindt jij je tijdens de aanval niet op het eiland, maar ben je rustig op zee aan het varen. Kijkend naar de aanval ontvang je je eerste quest: vaar naar Redmond en vertel de gouverneur dat Oxbay overmeesterd is door de Fransen. Het varen op zee is één van de facetten van de gameplay: je zult dus zelf moeten navigeren om tot een eiland te komen.

Op deze eilanden aangekomen is er flink wat te doen. Niet alleen is er de mogelijkheid de hoofdquest af te ronden, er zijn ook nog zat andere dingen te ontdekken. Zoek je de outskirts op om wat vijandelijk vlees aan je zwaard te spiesen, of ga je liever bij de Shipyard langs om je schip te repareren of up te graden; de keuze is aan jou. In de verschillende dorpjes zijn daarnaast ook nog sub-quests op te halen die je extra geld of ervaringspunten opleveren. Net als in iedere RPG werkt dit ervaring ysteem met punten. Deze punten zijn te behalen door te vechten (zowel op zee als aan land) of door een quest positief te beëindigen. Wanneer je genoeg punten bereikt hebt voor een volgend level krijg je één ability en twee skill punten toegedeeld. In totaal zijn er tien skills en vijfendertig abilities beschikbaar. Onder skills vallen dingen als mêlee combat, sailing en accuracy, terwijl abilities directer merkbaar zijn en vaardigheden als sneller varen en sneller herladen op zee omvatten.

Naast het ontdekken van het land, kun je ook op zee de horizon verkennen. Net als op het land, is ook op zee is niet iedereen vriendelijk gestemd en kun je ieder moment door een piratenschip belaagd worden. Zeker in het begin van de game is dit negen van de tien keer 'rennen' geblazen; je bent nog een nietsnut die het never-nooit tegen deze schurken op kan nemen. Toch betekent dit niet dat je helemaal niets uit kan halen tegen vijandelijke schepen op zee. Zolang het geen piratenschepen zijn wil het nog best eens lukken om als winnaar uit de bus te komen. Helaas is de besturing van tijdens een zeeslag niet volledig koosjer, waardoor het soms lastig is de vijand te bestoken. Bijkomend nadeel is dat ten tijde van het kolonialisme op zee de schepen nog niet van de nieuwste snufjes als digital enemy tracking en rapid fire cannons voorzien waren, wat de gevechten soms tergend langzaam maakt. Realistisch, maar niet de meest intere ante manier om de zeeslagen aan te pakken.