Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest (GBA) | Gamer.nl

Wat ziet mijn oog vandaag? Een licentiegame van een recentuitgekomen film? Hmmm, dat zal wel niet zoveel soeps zijn. Oh, en degame is blijkbaar voor de GBA bedoelt? Dan is alle kans op eenfatsoenlijke game wel vervlogen ben ik bang. Maarja, de game zal tochgereviewed moeten worden, dus we pakken het beestje er maar es bij omte kijken of we hier met een schatkist vol goud, of een gezonken schipte maken hebben. Veel hoop is er niet.Ok leuk, bij het opstarten wordt ik begroet door de herkenbarePirates of the Caribbean soundtrack, maar dan in beperkt midi-formaat.We hebben hier immers met een zes jaar oude handheld te maken, dus eencompleet orkest hoefden we niet te verwachten. Om heel eerlijk te zijnhebben deze deuntjes wel hun charme, ze doen een beetje aan vroegerdenken. Bovendien is de muziek melodieus genoeg om niet te storen. Zokrijgen ik er toch al iets meer zin in moet ik bekennen.

Er zijn niet zoveel keuzes in het hoofdmenu beschikbaar. We hebben NewGame, Load Game en Options. Nadat ik de Options traditiegetrouw evensnel bij langs gelopen ben, start ik het avontuur. Hey, daar hebben weJohnny Depp! Wel in minder kleuren dan gebruikelijk, op een lagereresolutie en met een stilstaand beeld zonder stemgeluid; maar hey, hetis Johnny Depp! Blijkbaar zit ik gevangen en moet ik zien te ontsnappen. Dat moet voor Sparrow geen probleem vormen lijkt me.

Kijk, dit ziet er niet zo verra end uit. Het speelt als eensidescrolling actiegame, iets wat ik ook al achterop de verpakking konzien. Hmmm, ik moet wel zeggen dat Jack behoorlijk soepel engeloofwaardig beweegt. Dit zijn zeker fraaie animaties voor een 2D gameop de GBA. De achtergronden zijn ook niet verkeerd. Een klein beetjeeentonig mi chien, maar we zitten dan ook in een gevangenis. De besturing is lekker simpel. Je rent rond, slaat met jezwaard, springt op platformen. Kind kan de was doen! Blijkbaar hangt erwel een soort RPG-systeem aan vast, want je kunt je reputatie alspiraat verhogen door vijanden te verslaan, schatten te vinden en meervan dit soort swashbuckling fun. Je krijgt daar weer nieuwe moves voor,zoals een pistoolschot en een dubbele sprong. De framedrops zijn weljammer. Die zijn niet heel gebruikelijk bij dit soort 2D-games, maarPOTC2 op de GBA heeft ze wel hier en daar.

Fijn, we zijn klaar met het doorlopen van het gevang, dan zullen we nuwel het volgende level krijgen? Oh hey, dit is toch anders dan ikverwacht had! Ik krijg een kaart voorgeschoteld vol met eilandjes endaar mag ik helemaal zelf naar toe varen met de Black Pearl. Op deeilandjes zijn vaak dorpjes en stadjes waar je geruchten kunt kopen vande plaatselijke barman. Deze geruchten geven informatie over een schaten de locatie waar de schat te vinden zou zijn. Zo kun je Jack Sparrowweer sterker laten worden. Ook kun je de Black Pearl upgraden metbetere zeilen, een sterkere boeg en allerlei wapens. Dit is nodig om devele vijandige schepen op zee aan te vallen. Je kunt die schepenenteren en hun schatten stelen. Je kunt Jack Sparrow zelf ook voorzienvan een betere uitrusting. Kijk, nu wordt de game toch een stukintere anter.

Het blijkt dat je behoorlijk wat vrijheid hebt in deze gameen dat je kunt doen en laten wat je wil, totdat je provisie op is en jemuiterij op je schip krijgt. Dan zul je eerst dat op moeten lo en.Daarvoor moet je wederom dat beginleveltje doorlopen, wat eigenlijkmeer voelt als een vervelende straf in plaats van een intere anteuitdaging. De scheepsgevechten hebben ook een vervelend probleem. Somsprobeert de vijand te vluchten. Als men dan sneller is dan jou, danmoet je eerst wachten totdat ze het speelveld uitgevaren zijn en datkan erg lang duren. Hierdoor gaat er nogal wat tijd verloren. Een ander minpunt is het vechten op land. Jemist bij het slaan een juist gevoel van momentum en impact. Daardoorvoelt dit soms wat stroef aan. Hetzelfde gedlt voor de platformingactie welke een beetje zweverig en onnauwkeurig is. De levels zijn ook ietwat herhalend qua design en vijanden. Als je bovendien puur de verhaallijn volgt, dan ben je behoorlijk snel door de game heen. Uiteindelijk blijft het toch eenregelrechte licentiegame zullen we maar zeggen.