Paperboy (XBLA) | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Een groot deel van degames op Xbox Live Arcade zijn ports van kla iekers uit het échtearcadetijdperk. Een aantal van deze games waren in hun tijd memorabel enzodoende nu nog het spelen waard, maar er zijn ook een aantal games naar XboxLive Arcade overgezet die in hun tijd nauwelijks noemenswaardig te noemenwaren. Paperboy hoort echter tot de eerste categorie. Deze krantenjongengame is 80s nostalgie ten voeten uit, net alsbijvoorbeeld de film Back to the Future. Maar is de overzetting naar de Xbox360 ook zo geslaagd?Paperboy verscheen voor het eerst in 1984 voor de arcade ende Xbox 360 versie is een nauwkeurige port van die eerste versie. Het is debedoeling om vanaf de fiets kranten in de brievenbus of op de deurmat te werpenvan de huizen die langs de straat staan. Niet alle huizen in de straat zijnechter op de krant geabonneerd, dus het is zaak de juiste huizen te bedienen.Bij adre en die geen abonnement hebben, en een stuk grauwer zijn gekleurd dande overige huizen, kun je de kranten gebruiken om ramen in te gooien voor watextra bonuspunten. De moeilijkheid van Paperboy komt voort uit de talrijkeobstakels die zich op je pad bevinden. Putdeksels, brandpaaltjes, skaters,speelgoedauto’s, huisdieren, autobanden, lijkwagens en omaatjes met eenwinkelwagen maken onder andere je het leven zuur. Ook is het mikken van dekranten en de brievenbus niet zo eenvoudig als het lijkt. Lukt het je niet dekrant te bezorgen of gooi je hem per abuis door de ruiten in plaats van netjesop de deurmat, dan zal het adres zijn abonnement opzeggen met als gevolg dat erde volgende dag minder punten te behalen zijn. Met elke verstreken dag zaloverigens de moeilijkheidsgraad ook verder toenemen doordat er meer obstakelsop de weg te vinden zijn. Het spel kent een drietal straten in oplopendemoeilijkheid, met elk andere huizen en obstakels. Aanvankelijk raak je al snel gefrustreerd door de talrijkeobstakels die Paperboy op je af gooit. Doordat er steeds weer nieuwe dingenzijn die een gevaar vormen, is er veel sprake van trial and error. Je zult eerst moeten ontdekken welke gevaren jewaar te wachten staan, voordat je er ook probleemloos voorbij zult fietsen.Gelukkig ebt de frustratie op den duur wel weg, want doordat je steedsbedrevener raakt in het spelletje, lukt het je ook om steeds een hogerehighscore neer te zetten. Het is dus niet zo dat je op een bepaald punt blijftsteken omdat het spel écht teveel moeilijkheden op je af stuurt.De Xbox 360-versie is behoorlijk goed overgezet. Het spelbiedt de mogelijkheid om het beeld naar wens op te schalen, afhankelijk van ofje het hele beeld gevuld wil hebben, of dat je toch liever de oorspronkelijkebeeldverhouding handhaaft. Door het gevoelige D-Pad van de 360 bestuurt hetspel het beste met de analoge stick, al blijft het door het isometrischeperspectief soms lastig om langs objecten heen te sturen. Wanneer je immersvooruit duwt, ga je eigenlijk schuin naar boven. Zoals wel vaker het geval is met de arcadeports is ook Paperboy voorzien van enkele Xbox Live-features.Zo wordt je highscore genoteerd op een online scorebord, zodat je je prestatieskunt vergelijken met die van je vrienden. Ook zijn er ‘multiplayermodes’, zowelin een coöperatieve als versusvariant. Dit is helaas niet meer dan tegelijk meteen ander spelen, om uiteindelijk de highscores respectievelijk bij elkaar opte tellen of met elkaar te vergelijken. Het is dat een aantal achievements persé in dezemultiplayermode behaald dienen te worden, want een echte toevoeging is hetnauwelijks te noemen. Deze achievementszijn overigens verder wel prima verdeeld over de game, al zitten er geen échtmoeilijke opdrachten tu en zoals het uitspelen van een hele week in demoeilijkste straat.
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou