Dat Overlord een hele leuke game is, dat zou de trouwe Gamer.nl-lezer onderhand wel moeten weten. De laatste tijd heeft deze game, die uit ons eigen Nederlandse stadje Delft komt, behoorlijk bij ons in de schijnwerpers gestaan. En zoals je reeds in onze review van de Xbox 360-versie hebt kunnen lezen is dat niet meer dan terecht. Maar behalve op de Xbox 360 verscheen Overlord ook op de PC. Is die ervaring anders of is er eigenlijk weinig verschil? Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ook op de PC is Overlord een extreem leuke game. De unieke mix tussen verschillende gameplay-elementen komt wederom tot volle wasdom en het is niet onwaarschijnlijk dat je tot in de late uurtjes met een brede grijns op je gezicht je minionleger aanvoert. Dat wil echter niet zeggen dat beide versies volledig identiek zijn. Allereerst zijn daar natuurlijk de technische specificaties van het systeem: niet elke PC kan Overlord aan… maar waarschijnlijk de meeste PC's wel. De minimum systeemeisen zijn niet al te hoog en dingen zoals shader model 3-ondersteuning of Windows Vista zijn gelukkig niet nodig om kwaadaardige heerser te spelen. De meeste mid-end systemen zullen Overlord dan ook kunnen draaien, zij het niet op de hoogste instellingen. Bij het tweede verschil, de besturing, is van tevoren één belangrijke opmerking te plaatsen: Overlord ondersteunt gamepad-besturing, dus als je een gamepad hebt dan worden de verschillen tussen de Xbox 360-versie en de PC-versie al helemaal nihil. Uiteraard kun je de game ook gewoon met de oude vertrouwde muis-toetsenbord combinatie spelen, wat voor niet al te veel problemen zorgt. Niet al teveel, maar helaas wel enkele. Het besturen van je leger minions (de kleine kwaadaardige wezentjes die de show stelen) gaat merkbaar stroever met je muis dan met een pookje. Je moet beide muisknoppen ingedrukt houden en vervolgens kun je je muis vrij bewegen om je minions te sturen. In acht van de tien gevallen gaat dit goed maar in de andere twee gevallen niet. Als je je minions over een bruggetje stuurt, kan er eentje in het water lopen en verdrinken. Hierdoor ben je constant op een negatieve manier op je hoede omdat je niet wilt dat je telkens sterker wordende legertje een knullige dood sterft. In dat opzicht had Triumph het systeem beter zo kunnen maken dat minions die er niet tegen kunnen, gewoon niet in water, vuur of gif zullen lopen. Gaandeweg de game leer je de minions echter beter en beter besturen. Je kunt ze ook leiden via een guard marker, waardoor het allemaal wat makkelijker wordt. Bovendien moet je zo goed mogelijk de sterke punten van elk miniontype gebruiken: de blauwe moeten paraat staan om dode makkers tot leven te wekken, de rode minions kunnen het beste vanaf hoger gelegen plekken de vijand bestoken met hun vuurballetjes en de groene minions kunnen het beste van achteren besluipen. De bruine minions laat je gewoon lekker simpel erop los rammen. De minions staan dan ook helemaal op de voorgrond en zijn werkelijk geniaal. Het zijn slaafse wezentjes die er de grootste lol in hebben om alles kort en klein te meppen en vol enthousiasme zichzelf opofferen of schatten naar jou brengen. Ze pakken bovendien allerlei voorwerpen op om ze als wapen en bescherming te gebruiken, zoals hooivorken, botten, pompoenen, pannen, harnassen en noem maar op. Je krijgt dan ook een bonte stoet volgelingen die je het liefst niet ziet sterven. De plus- en minpunten van deze versie en de Xbox 360-versie komen over het algemeen met elkaar overeen. De game speelt lekker weg, is enorm vermakelijk, blinkt uit in sfeer en originaliteit, loopt over van de humor en voelt zeer goed aan. Daarentegen had de navigatie wat beter gemogen en zijn er hier en daar een aantal afwerkingfoutjes te bemerken. Maar de minpunten wegen totaal niet op tegen de pluspunten, want je wilt Overlord maar door en door spelen en hebt continue bewondering voor het geweldige concept. Daarom is de game ook voor PC-bezitters een absolute aanrader, met als kanttekening dat de gamepad-besturing superieur is.