Outlaw Volleyball | Gamer.nl

Sinds enkele tijd schieten de volleyball games als paddestoelen uit de grond. Vooral beachvolleyball is populair: schaargeklede dames met een goedgevormde voorkant schijnen het in de verkoop goed te doen bij gamers, wat als gevolg heeft dat we een hele zooi soft-porn games voor onze mik gaan krijgen. TDK Interactive probeert zich van deze groep te onderscheiden door naast halfnaakte dames ook een flinke dosis humor in een volleyball game te stoppen. Of deze humor genoeg is om Outlaw Volleyball te redden of dat er wel degelijk gameplay in het spel te vinden is, lees je in de volgende alinea's.

Als we spreken over treurige games dan komen de laatste beach volleyball spellen al heel snel bij ons op. Hoewel er niets mis mee is om gamers te trekken door de game wat 'aantrekkelijker' te maken voor het oog, verwachten we dan op z'n minst toch een leuke, speelbare game. Men faalde echter enorm, waarna iedereen een beetje huivert als er een nieuwe volleyball game gereleased wordt. Terecht of onterecht, voordat je met de twee-tegen-twee volleyball game Outlaw Volleyball aan de slag gaat verwacht je niets hoogstaands. Dat de game toch wél leuk was kwam dan ook enigszins als een verra ing.

De game bevat verschillende opties, waarvan de Tour mode de meest in het oog springende is. In de Tour mode kies je twee volleyballers om vervolgens vijftig wedstrijden mee af te werken en je tot de nummer één van de wereld te kronen. Tu en de wedstrijden door kun je door middel van de Drill mode je characters upgraden door simpele, doch grappige minigames te voltooien. Je moet hierbij denken aan Virtua Tennis-achtige oefeningen als het omver slaan van een aantal tegenstanders of het blokken van een aantal smashes van je tegenstander. Naast het behalen van stats punten levert dit je dus ook 'echte' ervaring op, wat tijdens het spelen best van pas komt.

In totaal zijn er tien banen om op te volleyballen. De settings zijn gevarieerd en komen, geheel in de sfeer van de game, humoristisch over. Zo speel je op een gegeven moment op het dak van een wolkenkrabber in New York, kom je later in de jungle terecht en mag je ook nog een balletje slaan in het riool. Ook de characters waarmee je speelt zijn in een creatieve bui bedacht. Natuurlijk zijn alle typetjes wat erotisch getint, maar ze hebben ieder wel een eigen achtergrond en karakter. Voorafgaand aan de wedstrijd wordt dit alles piekfijn uitgelegd door de commentator, die bij ieder persoon wel iets onzinnigs te melden heeft. Je kunt onder andere aan de slag met een typische Londense meid, een soort 'punk a ' niger en een zonnegod uit Arabië. De taunts die deze personen tijdens de wedstrijd naar elkaar toeschreeuwen pa en allemaal perfect bij de manier waarop je ze in gedachte hebt, wat de sfeer alleen maar versterkt.