Bij sommige titels kun je van te voren al merken dat het een klassieker wordt. Vaak komt dat een innovatief spelconcept, bijzonder goede graphics, briljante gameplay of een compleet unieke stijl. Voornamelijk van dit laatste is sprake in Okami, dat ook anderhalf jaar na zijn originele release op de PlayStation 2 nog steeds zijn magie weet te tonen met een Wii-versie. Hoewel er qua gameplay weinig veranderingen aangebracht zijn tegenover de Playstation 2-versie, zit het grootste verschil in de besturing. Bij de originele versie had menigeen al het gevoel dat deze game prima voor de Wii ontwikkeld had kunnen worden, en dat is inmiddels gebeurd.

Er was eens een zeer kwaadaardig wezen genaamd Orochi met acht drakenkoppen, die elk jaar een maagdenoffer eiste van een dorpje in het land Nippon.  Alleen wanneer het meisje dat hij uitgekozen heeft geofferd wordt, zal het dorp weer een jaar in rust verder kunnen leven. Op een normale dag in deze cyclus verscheen er een witte wolf in het dorp, die de dorpbewoners met de dagen begonnen te vertrouwen. Zoals ieder jaar was het echter onvermijdelijk dat er een maagd geofferd moest worden. Dat jaar zou dat niemand minder zijn dan het mooiste meisje uit het dorp, waar tevens Nagi, de dapperste strijder uit het dorp, verliefd op was. Bij het bericht over haar lot besloot hij eropuit te gaan om Orochi te vermoorden.

Aangekomen bij de grot waar Orochi zich schuil hield, blijkt al snel dat hij machteloos is tegenover het veelkoppige beest. Op dat moment verschijnt echter de wolf, die hem helpt de overwinning te behalen. Vanaf dat moment is het dorp verlost van het kwaad van Orochi. Generaties gingen voorbij zonder dat er ooit maagdenoffers gehouden werden. Het is exact honderd jaar later wanneer het kwaad opnieuw gewekt is. Met haar laatste kracht brengt Sakuya, de beschermgestalte van het dorp, de witte wolf terug tot leven. Als incarnatie van een god is het nu zijn taak om de wereld opnieuw te verlossen van het kwaad.

Het spel begint op het punt dat de witte wolf de incarnatie van de Japanse zonnegodin Amaterasu aanneemt. Vanaf dit moment zul je vergezeld worden door een artistieke vlo, die op zoek is naar alle magische schildertechnieken. Naast het afstruinen van de omgevingen en het gevechten van tegenstanders, zul je voornamelijk bezig zijn met het oplossen van puzzels door middel van deze te behalen technieken. Door op de B-knop te drukken kom je in de schildermodus terecht, waar je omgeving aan kunt vullen met je eigenlijk krabbels. Omdat je kwast magisch is, heeft het natuurlijk meer effect dan een normaal potlood en zal de wereld beïnvloed worden door je tekeningen. Zo kun je bijvoorbeeld een zon aan de hemel tekenen als je wilt dat het weer dag wordt of kun je een kapot waterrad maken door het ontbrekende deel er weer aan te tekenen.

Het verschil met de PlayStation 2-versie is voornamelijk het schilderaspect. Aangezien je in het spel virtueel een kwast in de handen neemt, is het logisch dat dit een stuk natuurlijker voelt op het moment dat je die met bewegingen vanuit je hand maakt in plaats van met een joystick op de PlayStation-controller. Naast dit aspect voegt het spel eigenlijk weinig toe aan de originele versie en kan daarom het best gezien worden als directe overzetting van de Playstation 2-versie. Degene die het spel eerder gespeeld hebben op de PlayStation 2 raad ik daarom niet aan om Okami op de Wii te kopen.

Dat Okami een bijna exacte kopie is van het origineel op de PlayStation 2 is op zich geen minpunt, deze versie is meer te zien als een kans voor de Wii-eigenaren om ook van Okami te genieten, maar nu met een betere besturing.  Mocht je Okami nog nooit gespeeld hebben en je bent in het bezit van een Wii, dan is dit spel zeker de aanschaf waard. Alles wat de PlayStation 2-versie goed maakte, zoals het meeslepende verhaal, de briljante grafische stijl en de vindingrijke puzzels, zijn nog steeds aanwezig. Voor meer informatie over het spel zelf kun je ook terecht bij de review van de Playstation 2-versie.