Review
Quest 2

Oculus Quest 2 is in bijna alles beter

Alles-in-één-vr heeft de toekomst

Geschreven door Harry Hol op
Het is best raar om nu al de Oculus Quest 2 te recenseren, aangezien de eerste versie van de Quest nog maar een jaar op de markt verkrijgbaar is. De grote vraag is of dit echt een grote stap voorwaarts is, of slechts een klein huppeltje.

Om gebruik te maken van de Oculus Quest 2 is een Facebook-account verplicht. Lees daar hier meer over.

Met de Quest had Oculus opeens een heuse hardwarehit in handen. De headset werd in eerste instantie uitgebracht als een soort vr-console, waarop je kamervullende vr kon spelen zonder dat je een dure pc nodig had. Niet lang daarna kon de Quest dankzij een software update ook gebruikt worden als pc-headset. Daarmee werd Quest de ‘Switch van vr’, met ingebouwde, dubbele functionaliteit.

Met de introductie van deze pc-connectiviteit kwam onder vr-fans ook de zorg over de toekomst van pure pc-vr-headset. Zou Oculus zich daar nog op richten? Voorlopig niet, zo blijkt inmiddels. Niet alleen is Quest 2 de enige nieuwe headset die het bedrijf dit jaar onthulde, maar ook werd niet lang daarna bekend dat de productie van de Rift S staakt. Daarmee is Quest 2 feitelijk de enige Oculus-headset, en een teken dat dit voor hen voorlopig de weg voorwaarts is.

Quest 2

Hoofdband

Quest 2 oogt in eerste instantie niet als een upgrade vergeleken met de Quest 1. In plaats van de stevige zijbanden van de eerste Quest (en de Oculus Rift), zit er nu een elastieken band omheen die identiek is aan die Oculus Go, Oculus’ eerste stand-alone headset. Quest 2 zit ondanks deze slappe bevestigingsbanden best comfortabel. Dat komt vooral doordat de bril zelf een stuk lichter is dan de vorige versie. Toch blijft een flexibele band inferieur, en moet je regelmatig schuiven en bijstellen, vooral tijdens actieve games zoals Beat Saber.

Er is wel een ‘elite strap’ verkrijgbaar voor 49 euro, die een stuk comfortabeler en steviger oogt. We hebben hem helaas nog niet kunnen uitproberen. Overigens is het niet mogelijk om de stevige hoofdband van de Quest 1 te gebruiken op de Quest 2. De manier van bevestigen is anders.

Quest 2

Een andere verandering ten opzichte van de eerste Quest is de instelbaarheid voor je pupilafstand. Nu zijn er weinig mensen die zich überhaupt bewust zijn van het feit dat pupilafstand een ding is, maar voor vr-gebruikers is dit cruciaal. Pupilafstand hangt namelijk samen met de lenzen in de headset. In de optimale situatie ligt het brandpunt van de lenzen precies op je netvlies en daarvoor moeten de lenzen recht voor je ogen zitten. Aangezien mensen onderling nogal verschillen, is het juist voor een vr-headset nodig om de lenzen op de juiste plek te schuiven voor de optimale ervaring.

Bij Quest 1 kon je de lenzen naadloos heen en weer schuiven tot ze perfect stonden. Bij Quest 2 kun je kiezen uit drie standen: wijd, middel en smal. Voor de meeste mensen is dit op zich goed genoeg. Maar goed genoeg is niet perfect, wat dus wel een beetje jammer is. We zouden blij moeten zijn dat er sowieso de mogelijkheid is om te schuiven, aangezien de Rift S dit helemaal niet toestond. Maar aangezien zelfs de eerste Rift en de Quest 1 hier beter in presteerden, is het een opmerkelijke keuze. Geen dealbreaker, maar opmerkelijk.

Quest 2

Beter!

Dat wil niet zeggen dat de Quest 2 een inferieur apparaat is. Eigenlijk is hij op bijna alle vlakken beter dan zijn voorganger. Dat merk je wanneer je de Quest 2 opzet. De resolutie is opgeschroefd van 1440x1600 pixels per oog naar 1832x1900 pixels per oog. Dat is meer dan de veel duurdere Vive Index, die eveneens 1440x1600 pixels per oog toont. Het resultaat is een véél scherper beeld en nauwelijks nog het vervelende hordeureffect. Het hordeureffect wil zeggen dat het lijkt alsof er een heel dun raster over het beeld ligt, als gevolg van de ruimte tussen de pixels. Bij de Quest 2 is dit effect zo goed als afwezig.

Wel is er nog steeds sprake van enige ‘god rays’. Dat wil zeggen dat je in donkere scènes wat lichtkringen ziet, ten gevolge van de ribbels in de lenzen. Als je niet weet wat het is, lijkt het in het ergste geval alsof er wat vetvlekken op de lens zitten. Dat effect was bij de eerste Rift zeer sterk aanwezig. In de Quest 2 (die dezelfde lenzen gebruikt als de Quest 1) is het alleen merkbaar in zeer uitzonderlijke situaties. Het is zeker geen storende factor.

Een andere prettige upgrade is de audio. Hoewel de Quest 2 nog steeds geen over-het-oor koptelefoons heeft, en nog steeds gebruikmaakt van speakers in de headset zelf, is het geluid aanmerkelijk beter. Het 3D surround sound-effect is veel sterker en er is zelfs iets meer bas. Het enige echte nadeel van dit terugkerende ontwerp, is dat andere mensen in de kamer exact kunnen horen wat er in je vr-game gebeurt. Zo sterk zelfs, dat iemand die probeert tv te kijken terwijl jij aan het spelen bent, daar echt wel last van heeft. Uit puur sociale overwegingen is het dus geen gek idee om een koptelefoon aan te sluiten als je in gezelschap bent.

Quest 2

Aangenamer

Dat betere beeld en geluid maken het spelen van de huidige Quest-games een stukje aangenamer, maar verwacht niet dat het een enorme upgrade is. Dat komt vooral omdat de huidige Quest-games nog bijna geen gebruik maken van de upgrade in de grafische processor. De Quest 2 is namelijk een stuk krachtiger dan zijn voorganger en langzaam maar zeker verschijnen er upgrades van bestaande titels in de Oculus-winkel die hier gebruik van maken. Vergelijk het met hoe games op de PlayStation 4 Pro er net wat beter uitzien dan op een gewone PS4.

Bij het spelen van pc-vr via link-kabel is de hoge resolutie en het betere geluid een welkome upgrade vergeleken met de Rift S. Het is dus niet vreemd dat de Rift S nu het veld ruimt. De veel goedkopere Quest 2 is domweg beter in pc-vr, mits je er een geschikte kabel voor aanschaft. De oplaadkabel in de doos is helaas te kort. De kabel van de Quest 1 werkt dan weer wel, als je hem nog hebt liggen (en een usb-c-poort op je pc hebt).

Quest 2

Controllers

Ook de bijgeleverde bewegingscontrollers zijn verbeterd. Hoewel er op zich niet zoveel mis was met de controllers van de Quest 1, liggen de nieuwe net wat beter in de hand. De lay-out van knoppen en de stick is hetzelfde gebleven. De ring met ledlampjes (waarmee de bril de controllers in de ruimte volgt) is wel wat groter. Daar merk je tijdens het spelen niets van, want je ziet ze toch niet in vr.

Erg fijn is dat de batterij in de nieuwe controllers veel langer meegaat. Je zou je af kunnen vragen of het niet tijd is om, net als bij een DualShock 4, een oplaadbare batterij in te bouwen. Aan de andere kant is het natuurlijk makkelijker om snel van batterij te wisselen als je door wil gamen, dan dat je abrupt moet stoppen en die dingen aan een laadsnoer moet leggen. Hoe dan ook zijn de nieuwe controllers net wat beter dan die van de Quest 1 en Rift S.

Quest 2

Toekomstige upgrades

Het vreemde aan de Quest 2 is dat de headset in zijn huidige toestand op zich prima functioneert, de beste mobiele vr-ervaring biedt én heel goed werkt als pc-vr-headset, maar niet voelt als een volwaardige opvolger van de Quest. Het is eerder een Quest 1.5 dan een Quest 2.

Dat betekent dat als je nu een Quest 1 hebt, er niet echt een reden is om nu al te upgraden. Maar dat die reden er nu nog niet is, wil niet zeggen dat deze niet gaat komen. Er staan namelijk een aantal software updates op stapel die de Quest 2 wel degelijk veranderen in een totaal nieuw apparaat, net zoals de link-kabel-update dat deed voor de Quest 1. Zo belooft Oculus dat ergens deze winter de Infinite Office update uitrolt. Daarmee verandert Quest 2 in een soort vr-laptop, waar je diverse productiviteitsapps kunt gebruiken met meerdere virtuele monitoren, terwijl je nog steeds via de sensors je eigen handen en toetsenbord kan zien: een opmaat naar een augmented reality-kantoor dus.

Ook wordt de beeldververssnelheid van de Quest 2 op een later punt opgewaardeerd naar 90 frames per seconde, wat een veel comfortabelere vr-ervaring biedt. Het ligt ook in de lijn der verwachting dat er games gaan verschijnen die veel meer gebruik maken van de extra processorkracht van de Quest 2. Of dat resulteert in exclusieve Quest 2-games is nu nog onduidelijk, maar zeker niet uit te sluiten.

Oculus Quest 2

Conclusie

Quest 2 is voor 349 euro de meest betaalbare en eigenlijk ook de beste vr-bril van dit moment. Het apparaat werkt geweldig voor kamervullende vr, zowel stand-alone als op pc. De vernieuwde controllers liggen beter in de hand, beeld en geluid zijn beter en je hebt toegang tot een enorme collectie software, zowel specifieke Quest-games als pc-vr uit de Oculus Store en op Steam-vr. Wie dus eindelijk eens Half-Life Alyx wil proberen, krijgt met de Quest 2 een geweldige ervaring. Dat er nog wat kleine minpunten zijn, zoals het los moeten kopen van een betere hoofdband, neemt niet weg dat Quest 2 de beste manier is om in vr te stappen. Ben je al voorzien van een Quest 1, is het wellicht verstandig om te wachten tot de Quest 2-software upgrades de aanschaf van een nieuwe vr-bril verantwoorden.

Lees meer reviews:

Dit artikel delen:

Lees meer

Rainbow Six Siege op 22 oktober naar Xbox Game Pass Valve verplaatst mogelijk naar Nieuw-Zeeland wegens pandemie
55

Reacties op: Oculus Quest 2 is in bijna alles beter

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    denver

    • 19 oktober 2020 14:59
    En hier waarom je ABSOLUUT NOOIT een Oculus Quest 2 moet aanschaffen:

    https://www.reddit.com/r/Games/comments/jcyxyy/facebook_heads_of_vr_quest_2_buyers_should_make/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 19 oktober 2020 15:22
    @denver
    Dat is ziek inderdaad zeg. Ik heb al een paar keer een ban gehad op Facebook omdat ik een meme postte die Facebook niet door de beugel vond kunnen. Zou je nu lekker mee zijn, kan je gelijk je Quest niet meer gebruiken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JaccoPeek

    • 20 oktober 2020 09:57
    @denver ik reageer hier maar even: Harry heeft eerder een uitgebreid artikel geschreven over het Facebook-gebeuren. We linken het nu bovenaan de review.

    En deze review is uiteraard geen advertorial. U kunt de hooivorken weer opbergen en beginnen aan deze prachtige dinsdag!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 20 oktober 2020 10:32
    @JaccoPeek maar ik had net een nieuwe hooivork bij Coolblue besteld!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JaccoPeek

    • 20 oktober 2020 11:55
    @fonsrutte Ai, sorry! Misschien voor de volgende keer ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    NrFive

    • 19 oktober 2020 15:11
    Ik kreeg de optie om m'n Oculus account langer te behouden en nog niet over te gaan op de Facebook koppeling. Nu kan ik t/m 2023 nog met m'n oude Quest 1 vooruit. Sociale functies werken niet, maar dat boeit mij niet zo.

    Ja, Quest 2 is een prachtig product, maar hoe momenteel omgegaan wordt met (te makkelijk) ban-able Facebook accounts is iets wat ze moeten oplossen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Omnikon

    • 19 oktober 2020 15:13
    Ik snap dat dit een hardware review is en dat ding ziet er voor die prijs super aantrekkelijk uit maar je kan niet facebook en de nu verplichte koppeling negeren als je het over de Quest 2 hebt…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 19 oktober 2020 15:13
    Hoe werkt het standalone gedeelte eigenlijk? moet je hiervoor games opnieuw kopen of werken games die je via Steam bezit gewoon meteen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SuperDre

    • 19 oktober 2020 22:33
    @Aerofox81 wat denk je nu zelf?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xeros

    • 19 oktober 2020 22:45
    @SuperDre Hoe vraagt omdat hij het blijkbaar niet weet. Niet iedereen heeft de gaming kennis zoals jij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 20 oktober 2020 11:52
    @SuperDre damn, wat heb je verkeerd gegeten? Ik ben een echte console gamer en helemaal niet thuis in VR en sinds kort pas op de PC actief met games vandaar nu ook de interesse in VR.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Magister

    • 20 oktober 2020 09:40
    @Aerofox81 Voor vr zijn er nu meerdere stores. Steam, alleen op pc. Oculus store, grotendeels pc only met een aantal Quest games. Quest store (in de bril zelf, of via mobiele app), alleen voor de bril. Een aantal spellen zijn soort van cross platform, dus 1 keer kopen op de Oculus store of Quest store en je kunt ze overal spelen. Maar eigenlijk dus erg goed opletten waar je hem aanschaft en waar je hem dan kunt spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 20 oktober 2020 11:53
    @Magister thanks. ik zal er eens wat dieper induiken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sabor

    • 19 oktober 2020 15:13
    Geen woorden over het verplichte Facebook account?
    Ik ben nog steeds blij met mijn Quest 1 maar ik hoop dat andere producenten ook snel overstappen op een stand alone VR set.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 19 oktober 2020 15:32
    @Sabor Bizar, dat riekt een beetje naar een advertorial, als zulke negatives niet worden uitgelicht. Zeker als het van Hol komt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 19 oktober 2020 15:57
    @Sabor Dat snap ik dus ook niet, dat is voor mij echt de dealbreaker van dit apparaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    HunterSeeker

    • 19 oktober 2020 15:28
    Heeft de Quest2 nog een aparte store? of zijn de Quest games en de Rift-S games nu samen? En vraag me af hoe het precies met de graphics gaat wanneer je een Quest op je pc aansluit.

    Heb je screens van hoe het er dan uit ziet met en zonder kabel? of bv ook hetzelfde spel op een Rift-S die niet zonder kabel kan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Excalibur82

    • 19 oktober 2020 17:03
    @HunterSeeker de beeldkwaliteit met de link kabel schijnt erg goed te zijn, hoewel je soms wel wat compressie artifacts kan zien.
    Je moet er wel rekening mee houden dat het gebruik van de link kabel performance kost. De Reverb G2 heeft bijvoorbeeld een betere performance dan de Quest 1 met link kabel (terwijl de G2 een veel hogere resolutie heeft dan de Quest 1). Grote kans dat Quest 2 een grotere performance drop oplevert vanwege de hogere resolutie tov de Quest 1.

    Als je googled naar screenshot van Onward op pc en Quest zie je het grote verschil in kwaliteit (zonder link kabel). Met de Quest 2 zou dit verschil kleiner moeten zijn, maar een pc is natuurlijk veel krachtiger dan een stand alone headset. Volgens mij zijn er nog geen spellen bekend die specifiek gebruik maken van de Quest 2 hardware.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 19 oktober 2020 15:47
    Wauw, helemaal niks over de verplichting van een Facebook account die nodig is om de Quest 2 te gebruiken. Dat is namelijk in mijn ogen toch wel het grootste minpunt van deze VR-bril

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    StormX

    • 19 oktober 2020 16:21
    En ondertussen lekker Facebook je kamer laten scannen, wat voor boeken je in de kast hebt staan enzo. Of je een kat of een hond hebt..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.