Een jong ventje met een schild en zwaard, naarstig op zoek naar avontuur en verborgen schatten. Waar hebben we dat eerder gezien? Wie Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas speelt, kan zich moeilijk aan de gedachte ontrekken dat de game wel heel veel lijkt op Zelda. Toch stoort die gedachte nooit, want de game toont voldoende ballen om meer te zijn dan een schaamteloze rip-off.
Eigenlijk zouden we de makers van Oceanhorn zelfs dankbaar moeten zijn voor deze look-a-like, want de gedachte van een heuse Zelda-game op een iOS-apparaat blijft voorlopig niet meer dan een droom. Bovendien straalt de game op diverse vlakken uit dat we hier te maken hebben met een zeer goed uitgewerkte titel waarbij het predicaat 'triple A-titel' niet zou misstaan. Al zeggen we dat laatste wel met enige voorzichtigheid, aangezien Oceanhorn niet overal een dikke voldoende scoort.
Maar hoe je het ook wendt of keert, het moment waarop je jouw eerste stappen in Oceanhorn zet, zullen ongetwijfeld gepaard gaan met een gevoel van ontzag. Ontzag voor hetgeen er op het 'kleine schermpje' voorbij komt. Audiovisueel behoort Oceanhorn namelijk tot de crème de la crème van het iOS-platform. De omgevingen zien er haarscherp uit en elk eilandje of kerker (er zijn er genoeg om je een uurtje of twaalf zoet te houden) lijken met veel liefde te zijn gemaakt. De meeslepende muziek, die op sommige momenten het gevoel van een groots avontuur nog meer versterkt, maakt het plaatje compleet. Al is dat laatste geen verrassing te noemen wanneer je weet dat Nobuo Uematsu de muziek gecomponeerd heeft. Dat deed hij namelijk ook voor bijna alle Final Fantasy-delen.
Een eigen smoel
Ondanks de overeenkomsten met Zelda, zoals de visuele stijl, het vechtsysteem met zwaard en boog en zelfs een bootje waarmee je van hot naar her kunt varen, is het misschien wel te gemakkelijk om Oceanhorn een regelrechte kopie te noemen. De game doet ook aardig wat dingen anders, zoals het verhaal. In plaats van een wanhopige prinses is het nu een land dat wacht op verlossing en een vader die verdwenen is. Gewapend met een magisch zwaard en schild en andere magische voorwerpen stap je in de voetsporen van je vader in de hoop het mechanische monster Oceanhorn te vinden én te verslaan.
Bovendien bouw je in Oceanhorn, in tegenstelling tot zijn grote inspiratiebron, gedurende jouw avontuur ook ervaringspunten op waarmee je bijvoorbeeld nieuwe krachten en meer uithoudingsvermogen vrijspeelt. Deze zorgen er op hun beurt weer voor dat je bepaalde puzzels kunt oplossen. Helaas zijn diezelfde puzzels wel veel te eenvoudig en zullen nauwelijks meer moeite vragen dan een hendel overhalen of een krat de juiste richting induwen.
Waar de game ook een steekje laat vallen, is de besturing. De makers proberen, niet geheel onterecht, de besturing zo eenvoudig mogelijk te houden. Maar door één knop te gebruiken voor bijna alle belangrijke handelingen (zoals slaan, objecten oppakken en deuren openen) kan het soms gebeuren dat je personage niet datgene doet wat je van hem verwacht. Tel daarbij op dat je niet altijd even secuur kan mikken met je pijl en boog of losse objecten en je weet dat frustrerende momenten op de loer liggen.
Dit gezegd hebbende maakt het algehele plaatje veel goed. Oceanhorn neemt je mee op een avontuurlijke reis langs vele eilanden. Deze zitten vol zitten met kleine en grote vijanden (ook uitdagende eindbazen) en je kunt er je uren en uren ongestoord ronddolen op zoek naar heilige artefacten en betere wapens. Zeker wanneer je een aantal upgrades hebt vrijgespeeld, ontvouwt zich een avontuur waar je jezelf volledig in wilt storten.
Reacties op: Oceanhorn
chizzle
Heb wel zin in deze game.
Tomhap
zandmannetje
Is toch een betere phone dan die android troep.
Linus117
aRtero
The Chosen One
kaaai3
Mental_Fear
Apple heeft vele fantastische dingen gedaan, maar de hele "0.99 is het maximum" mentaliteit is er daar niet 1 van.
7.99 is een fantastische en lage prijs voor een goede game. Als we allemaal vergeten dat een game meer dan een euro mag kosten, kun je over een paar jaar alleen nog free to play games kopen, volledig afhankelijk van micro transacties in plaats van behendigheid.
Bah.
CosaNostra0183
Heb m al gedownload maar moet nog beginnen.
Jelster
droidfan
geert1
Mensen moeten even inzien dat een mobile game niet per definitie minderwaardig is dan een game op console of pc. Het bouwen van een spel kost gewoon enorm veel tijd dat moet allemaal betaald worden. Maar dit inzicht zal wel komen bij het publiek, hoe langer de mobiele platformen bestaan, denk ik. Er zijn op mobile gewoon veel simpele, kleine spelletjes die goedkoop zijn, en vaak is die prijs prima, maar dat is niet alles wat er te vinden is. Deze game zit overduidelijk een flinke stap hoger dan een Angry Birds of Fruit Ninja qua complexiteit en beleving.
Louwter
Lijkt me een mooie prijs.
Duidelijk een game waar lang aan gewerkt is dan is het toch ook logisch dat er iets meer voor gevraagd wordt?
Ik denk dat het probleem ligt bij de vluchtigheid van een app.
Je phone/tablet staat er vol mee.
Je gooit ze net zo makkelijk weg als dat je ze downloadt.
Tel hierbij de levensduur van een gemiddelde telefoon en tablet.
Als je een paar van dit soort spellen erop hebt staan dan "gooi" je die ook weg bij het wisselen van hardware.
Mental_Fear
Flocker
Ik blijft het nog steeds te duur vinden, om het te kopen.
VonTaylan
VonTaylan
Shadowkid
On topic:
Op basis van deze review net de game aangeschaf! Hopelijk kan ik die iPad nu echt gaan gebruiken voor meerdere dingen dan lezen.
Flip_Side