Not A Hero | Gamer.nl

Not A Hero | Gamer.nl

Een combinatie tussen Hotline Maimi en OlliOlli levert verrassende resultaten op.

Roll7 wist eerder met OlliOlli het skateboardgenre terug te brengen tot de e entie. Die 2D-skategame draait alleen om een man en zijn skateboard, en het oefenen van vaardigheden tot je met één combo door een level kon knallen. De studio doet nu hetzelfde met cover-based shooters in Not A Hero, een soort combinatie van OlliOlli en Hotline Miami. Het gaat terug naar de e entie van een cover-based shooter, namelijk het verstoppen en het schieten, en dat werkt beter dan je verwacht.

De game draait om twee simpele handelingen: schuilen en sliden. Oh, en schieten natuurlijk. De 2D-levels zijn voorzien van genoeg plekken om je achter te verstoppen, zoals kasten, buizen of deuren. Je pixelige held slidet van cover naar cover en steekt af en toe zijn hoofd naar buiten om een schot te lo en. De gebouwen zijn bevolkt met gewelddadige bendeleden die uit zijn op jouw bloed. Met shotguns, mitrailleurs en blote vuisten als wapentuig, hebben ze het op je voorzien.

Tijdreizend burgemeesterkonijn

Dat is ook niet zo gek, want jij komt zonder pardon hun clubhuis binnenstormen. Je werkt voor een tijdreizend konijn genaamd BunnyLord, die uit de toekomst is gekomen om het burgermeesterschap te winnen. Als hij niet wint, vergaat de wereld in een allesverwoestende ontploffing. Dat moeten we natuurlijk voorkomen, en de beste manier om een verkiezing te winnen is door criminaliteit terug te dringen. Het geschifte konijn stuurt je daarom op allerlei mi ies om de drugsbazen de stad uit te werken.

Dat klinkt allemaal net zo absurd als het is. Elke opdracht begint met een briefing van BunnyLord, en als je de mi ie goed voltooit, dan trakteert hij je na afloop op een milkshake. Zijn monologen zijn heerlijk vreemd en laten je regelmatig hardop lachen. Zo introduceert hij een nieuw lid van je ‘campagneteam’ als een spandex-gehulde, oversekste Latino die letterlijk tegen alles aanschuurt, of vergelijkt hij jullie team met een gigantische eik. Maar dan wel een met geweren. Een deel van deze teksten wordt willekeurig gegenereerd, bepaalde zinsnedes zijn elke keer weer anders. Zo kun je het spel meerdere keren spelen en telkens een nieuwe clou krijgen, maar het zorgt er ook voor dat sommige grappen gewoon niet zo leuk zijn. Zo wil BunnyLord een geslaagde mi ie vieren met een ‘crazy frog party’, typisch zo’n zinnetje dat willekeurig bij elkaar geraapt is.

Bloedige schuivers

Elke mi ie sta je voor de taak om je een weg door een gebouw van meerdere verdiepingen te vechten en iedereen uit te schakelen, om vervolgens heelhuids te ontsnappen. Het spel voelt gelijk goed aan, want binnen de kortste keren rijg je de meest bloederige kills aan elkaar. Je schuift vliegensvlug door een level, schiet van dichtbij iemands hoofd aan gort en tackelt daarna zijn handlanger om hem vervolgens te executeren. Het klinkt allemaal gruwelijk, maar door de pixelige graphics en vloeiende bewegingen voelt het als een feestje.

Het is jammer dat het spel niet alleen maar met dit soort hoogtepunten is gevuld. De mi ies worden steeds moeilijker en in plaats van een moordpartij die je voldoening geeft, wordt het steeds meer een frustrerende zoektocht naar de perfecte route. De levels geven je niet de vrijheid om je eigen pad van destructie te zoeken. Eigenlijk is er maar één manier om een level uit te spelen en dan ook nog alle optionele opdrachten te halen, zoals het vinden van verborgen voorwerpen. Hoe moeilijker de levels worden, hoe meer je bezig bent met het vinden van die perfecte route en hoe minder je in die heerlijke, bloederige flow komt.

Als het spel werkt, dan werkt het echter ook goed. Er is bovendien een reden om levels opnieuw te spelen en de extra opdrachten te voltooien; je speelt er nieuwe leden van het team mee vrij. Die geven het spel de broodnodige variatie door je te laten spelen met iemand zonder geweren, een meisje dat kan rennen en schieten tegelijk of een langzame redneck met een krachtige shotgun. Het verbloemt echter niet dat Not A Hero niet zo lang meegaat als OlliOlli, een game die je tot in het oneindige door kunt blijven spelen. Na een paar uur heb je het trucje waarschijnlijk wel gezien. Maar dat waren dan wel een paar fantastische uren.

Not A Hero is verkrijgbaar voor pc via Steam, voor PlayStation 4 en Vita.