De originele No One Lives Forever was op vele vlakken een erg succesvol spel, maar de multiplayer-component viel destijds toch wat tegen. De gamemodes die men wist aan te bieden mochten er op zich best wezen maar door de slechte balans in wapens, het povere leveldesign en vooral de laggy netcode werd het niet echt een succes. Bij No One Lives Forever 2 heeft men dan ook besloten dit over een andere boeg te gooien. Na het succes van Serious Sam is coöperative multiplayer namelijk weer in. Echter werd deze gamemode lange tijd niet voor mogelijk gehouden in de huidige reeks 3D shooters met een grote hoeveelheid 'scripted events'. No One Lives Forever 2 heeft hier echter een handige oplossing voor bedacht!

Zoekt hij iets?

In de coöperative mode van No One Lives Forever 2 doorloop je namelijk niet de singleplayer campaign simpelweg met meerdere spelers maar heeft men speciale levels ontworpen die geen struikenblokken bevatten voor wanneer het met meerdere mensen gespeeld wordt. Deze levels spelen zich wel af in dezelfde setting als die we zagen bij de singleplayer component. Het verhaal achter de levels is dan ook een aanvulling op het gebeuren in de singleplayer en onthult zelfs enkele nieuwe zaken die je het verhaal een stuk duidelijker maken.

In multiplayer neem je niet de rol aan van Cate Archer maar van een aantal agenten van de U.N.I.T.Y., de organisatie waarvoor Cate actief is. Je moet vaak dingen voorbereiden die nodig waren om de missies van Cate tot een succes te maken of juist dingen rechtzetten die Cate niet helemaal netjes heeft achtergelaten. Het leuke is dat je dingen uit de singleplayer campaign soms op een erg leuke manier weer terug vindt in de multiplayer. Nu ga ik geen voorbeelden noemen om vooral niets van het spel plezier de spoilen, maar wanneer je de multiplayer speelt na de singleplayer voltooid te hebben kom je een aantal erg leuke dingen tegen.

Stel een chapterlist samen en kies je player model.

Er zijn 5 grote chapters in het multiplayer gedeelte die elk weer zijn onderverdeeld in kleinere levels. Je kan ervoor kiezen om ze alle 5 in volgorde te spelen als een campaign of om zelf een aantal missies uit te kiezen die je graag wilt spelen. Je kiest echter wel voor een volledige chapter en kan geen aparte levels binnen het chapter selecteren. Er is zoals bij elk multiplayerspel ook hier een host/client situatie. De host kan alvast het spel opstarten en vijanden naar de andere wereld helpen terwijl de andere spelers later pas het spel joinen. Je hoeft dus niet eerst in een lobby te gaan wachten tot iedereen er is. Dit houdt tevens in dat je de multiplayer ook in je eentje kan uitspelen wat dan eigenlijk gewoon een verlening van de singleplayer campaign is!