Ninja Reflex (Wii/DS) | Gamer.nl

Vroeg of laat droomt iedereen er wel eens van een ninja te zijn. Ontwikkelaars hadden deze behoefte van veel gamers al vroeg door, zo blijkt uit de ninja-games voor onder andere de NES. In de huidige generatie is Ninja Gaiden het bewijs dat ninja-games spelers nog steeds aanspreken. Ook EA heeft zich dit gerealiseerd en komt op de proppen met een ninja-simulatiegame genaamd Ninja Reflex. Helaas geeft deze game je niet het gevoel dat je Wii-Remote een volwaardige katana is.Door Hewy Rappe en Philip Cremers

In navolging van non-games als Brain Training, lijkt het tegenwoordig een trend te worden om voor zo laag mogelijke kosten mensen een game voor te kunnen schotelen. Ontwikkelaars zien het succes van simpele games en hopen hier een graantje van mee te kunnen pikken. Dit gevoel is naar mijn mening zeer sterk aanwezig in Ninja Reflex, aangezien het ook een uitgebreide techdemo had kunnen zijn.

In Ninja Reflex neem je de rol aan van een ninja in training. Door middel van de Wii-Remote en je reactiesnelheid kun je jezelf trainen op zes verschillende gebieden die vertaald zijn naar minigames. Zoals elke ninja, train je jezelf in de omgang met werpsterren, een katana en een nunchaku. Naast deze traditionele ninjawapens is het e entieel jezelf te trainen in het vangen van vliegen met eetstokjes, het vangen van koikarpers en in de omgang met vuurvliegjes. De optimale training op deze gebieden verkrijg je door het voltooien van de verschillende uitdagingen per minigame, waarvoor je een juweel krijgt. Met vijf van de zes beschikbare juwelen kun je vervolgens het examen voor de volgende kleur band doen. Met een nieuwe band op zak worden alle minigame-onderdelen op 'niet-behaald' gezet en zullen ze moeilijker worden.

Hoewel het concept origineel is, blijkt het dat de uitwerking van de minigames erg simpel en zeer vermoeiend is om te doen. Het vliegenvangen met eetstokjes doe je bijvoorbeeld door middel van je Wii-Remote boven de vlieg te bewegen en A+B ingedrukt te houden. Je brengt de vlieg vervolgens naar een bak op tafel en laat hem los. Om het geheel niet helemaal eentonig te maken zullen er bij sommige onderdelen verschillende kleuren vliegen verschijnen, die je naar de bak van hun eigen kleur moet verplaatsen.

Bij het gebruik van de katana zal je geleerd worden een slag van een vijandige samurai af te weren voor je hem de genadeslag geeft. Je weert je vijanden af door je Wii-Remote naar rechts, link of boven te bewegen op het moment dat je vijand slaat. Des te hoger je niveau is, des te sneller dat de samurai's zullen bewegen waardoor het afweren steeds lastiger zal worden. Per minigame-onderdeel zul je een te bereiken doel moeten behalen wil je een juweel verdienen. Het feit dat je echter alle voltooide uitdagingen na elk examen opnieuw moet doen is herhalend en biedt geen plezier op langere termijn.

Naast de magere kwaliteit van de minigames is het je sensei, met een slecht geïmiteerd Japans accent, die het allemaal nog net iets erger maakt. Met het continu maken van 'kung-fu'-bewegingen tijdens normale gesprekken straalt de leermeester alles behalve expertise uit en merk je dat je maar weinig kunt leren van deze nep-Japanner. Naast technieken zal de sensei je ook leren te mediteren in het echte leven, zodat je ook profijt zult hebben van Ninja Reflex in je privéleven.

De meeste minigames zijn leuk uitgevoerd, maar ontzettend herhalend. Het feit dat er maar zes minigames tot je beschikking staan zorgt ervoor dat je snel uitgekeken zult zijn op deze game.Omdat je per minigame verschillende onderdelen kunt doen, zal het behalen van een examen je toegang geven tot maximaal zes onderdelen per minigame. Helaas is ook dit niet de moeite waard en zal dit spel na een aantal uren waarschijnlijk in de kast belanden.

Net zoals op de Wii heeft Ninja Reflex op de DS niet zo heel veel te bieden. De handheldversie is qua inhoud namelijk identiek aan zijn grote broer op de Wii. Het is uitgerust met dezelfde zes herhalende minigames, met als enige verschil dat je de spelletjes nu dient te spelen door gebruik te maken van de stylus in plaats van de Wii Remote. Het geheel gaat echter net zo snel vervelen, de belabberde sensei is ook hier aanwezig en de verhouding prijs-kwaliteit is eveneens in deze draagbare versie ver zoek.