Nerf N-Strike | Gamer.nl

Nerf-geweren zijn eigenlijk nagenoeg onbekend in Europa. In de Verenigde Staten zijn ze echter mateloos populair. Vooral bij kinderen, maar ook wel bij volwa enen. Er zijn talloze typen geweren die onschuldige, stoffen kogels schieten. Electronic Arts bundelt een Nerf-geweer bij hun game en dat is dan ook een goede manier om je game op te laten vallen.

Nadat je over de pret heen bent dat het schieten met zo'n Nerf-geweer oplevert (ondergetekende heeft het lang volgehouden tot de vrouw des huizes woedend de kogels die ze telkens tegen haar aan kreeg verstopte), blijft de game zelf over. Een game die op het eerste gezicht een makkelijke cash-in van een bestaande franchise lijkt en leunt op het bijgeleverde geweer. Maar dat is uiteindelijk niet helemaal waar.

Het Nerf-geweer kan in ieder geval wel voor de game zelf gebruikt worden. Je schuift een gedeelte er van af en je schuift de Wiimote er op. In een handomdraai heb je een prima acce oire voor de Wii die niet alleen voor Nerf N-Strike, maar ook voor andere lightgun-shooters goed functioneert. Hij ligt in ieder geval beter in de hand dan de geweerhuls van Nintendo zelf.

In de game daagt een zwevende metalen discobal je uit om het tegen andere kinderen met Nerf-geweren op te nemen. Dit wordt allemaal leuk vormgegeven via mooi afgewerkte tekenfilms. Wel zijn deze in het 4:3-formaat en zitten er dus rare verticale balken aan de linker- en rechterkant van je breedbeeldtelevisie. Na elk filmpje kom je in een nieuwe arena waarin één van je tegenstanders een aantal uitdagingen heeft klaarstaan. In feite gaat het hier om verzamelingen minigames, maar het zijn wel leuke minigames.

Zo moet je het opnemen tegen tientallen robots. Je hoeft zelf nooit rond te lopen en deze minigames komen dan ook het dichtste in de buurt van de standaard on-rails shooters die zo populair blijken op de Wii. Origineler zijn de games waarin je een arena van bovenaf bekijkt en een aantal metalen ballen binnen een tijdslimiet van verf moet voorzien, of een aantal dozen van de rand van de arena af moet schieten.

Leuk voor de fans van Nerf-geweren is dat er een groot scala aan echte exemplaren in de game zitten. Je ontgrendelt er meer door de levels uit te spelen en elk level kent een geweer dat bij voorkeur gebruikt moet worden. Het is leuk dat de geweren op verschillende manieren werken; de ene schiet heel snel en de ander schiet juist weer heel nauwkeurig.

Laat er geen pretentie over bestaan dat de volwa en gamer deze game in zijn collectie moet hebben. Kinderen zijn de doelgroep en daar maakt de game ook helemaal geen geheim van. Kinderen zullen dan ook veel plezier hebben aan de leuke tekenfilmpjes tu en het spelen door en de gameplay zelf is laagdrempelig en werkt prima. Nergens blinkt dit product verder in uit, maar jij en ik zijn dan ook niet de doelgroep. Je broertje of kleine neefje gaat zich echter wel prima vermaken met de game.