NBA Live 08 (X360) | Gamer.nl

De National Basketbal A ociation wist dit jaar geregeld het nieuws te halen door de invoering van een nieuwe basketbal. In plaats van een lederen bal, ging het seizoen van start met een kunststof bal. Al snel kwam NBA-baas David Stern terug op zijn besluit en werd na kritiek van onder andere zwaargewichten LeBron James en Shaquille O'Neall de leren bal weer geherintroduceerd. Ook NBA Live 08 heeft een flinke transformatie doorgemaakt, al lijkt het besluit van EA Sports zo wijs geweest dat men de boel niet terug hoeft te draaien.

De EA Sports-games plukken nu pas echt de vruchten van het werk dat in het ontwikkelen van de engines op de next-gen console gestopt is. Waar het vorige jaar besteed is aan optimalisatie, kan er nu ook daadwerkelijk aan de gameplay gesleuteld worden. Ook voor NBA Live 08 heeft dit positieve gevolgen, want de game speelt aanmerkelijk fris.

Zo is het spel voor de basket aanzienlijk verbeterd. Aanvallend heb je meer mogelijkheden door je kont in de strijd te gooien en knap weg te kunnen draaien van je directe tegenstander. Ook heeft iedere speler een eigen 'grid' (te activeren door op de LB-knop te drukken) waarop je direct kunt zien waar de speler zijn capaciteiten liggen. Middels verschillende kleuren worden de sterke en minder sterke punten binnen en buiten de ring aangegeven. Op deze manier kun je ook met minder kennis van de spelers het uiterste uit je team halen.

EA Sports legt in NBA Live 08 ook weer ouderwets de nadruk op de sterspelers uit de NBA. Dribbelaars zoals de genoemde LeBron James en Shequille O'Neal, maar ook Tony Parker, Kobe Bryant en Corey Brewer, hebben ieder hun eigen GoTo-bewegingen. De GoTo-bewegingen zien er cool uit en bieden voor NBA-kenners ook een vleugje authenticiteit. Je kunt de bewegingen niet op ieder moment zelf inzetten, maar ze worden gevoelsmatig door de game gebruikt. Dit werkt best aardig. Denk bijvoorbeeld aan het beest O'Neal dat in luttele seconden zijn tegenstander bonkig opzij zet en de bal door het netje heen ramt. Doe je hetzelfde met een minder sterke speler en er is een grotere kans dat de bal geblokt of afgepakt wordt.

De gameplay van NBA Live 08 is vrij traag en vereist, net zoals zoveel games uit de EA Sports-reeks van dit jaar, geduld en inzicht van de speler. De animaties zijn soepel, al valt op dat niet alle bewegingen even vloeiend in elkaar overlopen en de game soms toch dat typische computersfeertje krijgt. En dat is jammer, want over het algemeen ziet NBA Live 08 er weer fantastisch uit met waarheidsgetrouwe spelers en sfeervolle speelzalen. Ook het commentaar en de soundtrack blijven pluspunten.

Een ander nadeel is dat het schieten soms wat te gemakkelijk is en dat vrij simpele punten gemist worden. Driepunters scoor je, zelfs op de hogere niveaus, vrij simpel, waar je toch wat meer uitdaging had verwacht in de vorm van een uiterst nauwkeurige timing. Het mi en van de makkelijke punten komt tot uiting als sterspelers enkele lay-ups gaan mi en, waar ze dit soort ballen er normaal blind inleggen.

Verdedigend heeft EA Sporst een goede keuze gemaakt door je een volgknop te geven. Dit houdt in dat je als verdediger door het indrukken van de linker trigger de man met de bal altijd volgt. Dit voorkomt dat je simpeltjes uitgespeeld wordt omdat je eenmaal de verkeerde kant op beweegt en is ook echt een toevoeging aan het defensieve werk. In de verdedigende modus kun je vervolgens wel de bal proberen te stelen of blokken.

Over het algemeen is de tendens in NBA Live 08 echter positief. De gameplay is na wat uurtjes gewenning goed te behappen en ook daadwerkelijk uitdagend, al doen de genoemde minpunten wel ietwat af aan de game. Gelukkig kent NBA Live 08 genoeg modes om je bezig te houden, waaronder uiteraard de Dynasty Mode. Ook opzetten van online competities en het zelf selecteren van tien spelers voor een eenmalig potje behoort tot de mogelijkheden.

NBA Live 08 is daarmee een prima basketbalgame die nooit tot immens grote hoogten reikt, maar met de lading gamemodes en goed uitgewerkte gameplay wel erg lekker wegspeelt.