NBA Ballers | Gamer.nl

Money, bitches, rides en cribs, dat is waar het leven van een basketballer om draait. Althans, als we Midway's nieuwste over-the-top basketbal game NBA Ballers mogen geloven. In NBA Ballers speel je jezelf van straatjochie tot de oorden van 'the rich and the famous', door tegenstanders te vernederen in één-tegen-één basketbalpotjes. Klinkt als een spin-off van EA Big's populaire NBA Street serie. Of het meer dan een goedkoop aftreksel is lees je in de review.

Ennn-biieee-ééé..Ballahs. Het introfilmpje van de game brengt ons, aangesleurd door een niet al te hoogstaande rapsong waarin de hiervoor genoemde lettercombinatie vaak de boventoon voert, direct in de bling bling wereld die in NBA Ballers centraal staat. Een aantal prominente NBA sterren hebben hun medewerking verleend aan de game, wat het voor de doorgewinterde basketbalfan een feest van herkenning maakt. Later in de game zul je ook nog tegen deze diehards mogen strijden en ze uiteindelijk van de troon stoten als koning van de straat.

De mode die je hiertoe de mogelijkheid biedt is de “Rags to Riches”-mode. Deze term kun je vrij letterlijk opvangen: je wordt door TV zender Midway Sports als 'punk' van de straat gehaald om te figureren in een nieuw basketbalprogramma, waarin onervaren jongeren zich een weg naar de top mogen boksen door een ma a aan basketballers te verslaan. Nadat je via een vrij uitgebreide customize mode je baller samen hebt gesteld, word je direct een afgelegen veldje opgegooid om deel te nemen aan je eerste toernooi.

Zoals gezegd speel je in NBA Ballers één-tegen-één wedstrijden, waarbij je volgens het traditionele concept van één basket aan de slag gaat. Dit betekent dat je, zodra je de bal onderschept hebt, eerst uit de ring moet om aanvalsrecht te verkrijgen. Rondes win je door elf punten te scoren of in twee minuten het meeste punten te drukken. Een wedstrijd bestaat vervolgens uit het 'best of 3' principe, waarbij je dus twee rondes moet winnen om als overwinnaar uit de bus te komen.

De besturing van NBA Ballers is vrij intuïtief en bied je tijdens het spelen genoeg mogelijkheden om acties aan elkaar te rijgen, waardoor je in een mum van tijd de gekste en gaafste dunks uit je mouw schudt. Jammer genoeg heb je vooral in het begin van de game last van herhalende gamemomenten. Je wint wedstrijden namelijk niet door je tegenstander alle hoeken van het veld te laten zien en tot in het oneindige te dollen, maar door punten te scoren, iets dat in een game als dit vrij raar over komt. Het is namelijk veel effectiever om iedere bal linea recta de basket in te dunken dan je tegenstander eerst drie keer te pa eren, met iedere keer de kans dat de bal afgepakt wordt, en dan pas te scoren. Wedstrijden kunnen hierdoor soms wat eentonig worden. Gelukkig worden de spelmogelijkheden naarmate de game vordert diverser en zul je minder vaak gapend achter je console zitten.

Nadat je wat wedstrijden hebt gewonnen, kun je al je verdiende punten (welke wél weer te verdienen zijn door trucs uit te halen) spenderen aan auto's, kleren of huizen. Hoe meer credits je verdient, des te groter de 'cribs' en des te exclusiever de 'rides' worden. Uiteindelijk zul je de ongekroonde koning van het straatbasketballen worden en ook helden als Shaquille O'Neal de bal door de benen kunnen spelen. Deze basketballers lijken trouwens verdomd goed op hun menselijke equivalenten, zowel qua speelstijl als visueel.

De rest van de game ziet er grafisch wat minder indrukwekkend uit. Hoewel het allemaal niet beneden gemiddeld is, verwacht je van een game waarin zo weinig karakters gerenderd hoeven te worden meer dan hoekige spelers met vage textures. Ook mi en er soms nog wel eens wat animaties, waardoor het geheel wat rommelig overkomt. Zeker gezien de eeuwige laadtijden van de game verwacht je grafisch spektakel, wat helaas uit blijft.

Het geluid van NBA Ballers is je vriend of je vijand. Als je niet 'into' rap bent kun je het met deze titel wel shaken. De ene na de andere gesproken tekst pa eert de revue, maar hoewel er werkelijk oorverdovend slechte nummers bij zitten (Yo this is NBA Ballers x 20 bijvoorbeeld), valt het over het algemeen best te slikken. Het commentaar van de wedstrijden valt helaas wel wat snel in herhaling.

De Playstation 2 versie van NBA Ballers bevat naast singleplayer ook multiplayer. Via Sony's online netwerk kun je snel spelers zoeken en afhankelijk van je verbinding een potje tegen deze knakkers spelen. Ook zullen er regelmatig toernooien georganiseerd worden door Midway, waarbij men de winnaars met toffe prijzen zal belonen. Wanneer je veel wedstrijden wint kun je ook nog eens 'the man' worden en als nummer één op de ranglijst belanden. De multiplayer optie van de game werkt daarnaast ook nog eens even soepel als de singleplayer, iets dat als een compliment gezien kan worden.

NBA Ballers is een leuke basketbalgame, die helaas wat laat op gang komt door de vooral in het begin van de game storende straight-forward gameplay. Gelukkig krijg je in de 'Rags to Riches'-mode al snel een aantal knotsgekke bewegingen tot je beschikking, waardoor zeker fans van de 'money, bitches, rides en cribs' leefstijl zich goed zullen vermaken met NBA Ballers. Dat de graphics dan niet top of the bill zijn, daar zul je mee moeten leven. De muziek is voor dergelijke spelers in ieder geval geen punt van ergernis.

Gameplay: 7,5Graphics: 6,5Geluid: 7,0Totaal: 7,0