Naruto Shippuden: Clash of Ninja Revolution 3 | Gamer.nl

Met de komst van de Shippuden-reeks kreeg de populaire anime Naruto een welkome reeks vernieuwingen. De serie werd een stuk volwa ener, zonder de bekende basis te verlaten. In tegenstelling tot de serie zijn de vernieuwingen bij het derde deel uit de Clash of Ninja Revolution-reeks op één hand te tellen, maar de uitstekende basis uit de vorige delen is gebleven.

Basis

De uitstekende basis waar we het over hebben is natuurlijk het verra end diepe en toegankelijke vechtsysteem. De enige aanpa ingen die hierin te vinden zijn, is de toevoeging van tag-team gevechten en de mogelijkheid om tijdens een gevecht met handgebaren voor korte duur je aanvalskracht te verhogen of Chakra bij te laden. Deze handgebaren kunnen alleen gemaakt worden door de combinatie van Wiimote en Nunchuck te gebruiken als besturingsoptie, waarbij wel aangetekend moet worden dat het uitvoeren van deze techniek veel risico met zich meebrengt. Je bent namelijk volledig onbeschermd en het vormen van de gebaren luistert vrij nauw.

Het kiezen uit de vele besturingsmogelijkheden blijft een kwestie van persoonlijke voorkeur. Gebruik van de Cla ic- of GameCube-controller heeft als voordeel dat de besturing wat strakker aanvoelt, maar wij gaan liever voor de Wiimote- en Nunchuck-combinatie. Zwabberen om aan te vallen is mi chien niet het meest secuur, maar het verhogen van de kracht van een Jutsu-aanval door de juiste bewegingen na te doen is naast erg bruikbaar, ook een leuke manier om meer bij het spel betrokken te zijn.

Eindelijk online

De belangrijkste, en ook gelijk de meest gewenste, vernieuwing is natuurlijk de toevoeging van de online multiplayer. Eindelijk kunnen we online de uitdaging opzoeken in zowel één-op-één gevechten als de nieuwe tag-team gevechten, waarbij tijdens een gevecht van mannetje gewi eld kan worden. De multiplayer ontkomt niet aan de lag-problemen die bijna gebruikelijk lijken bij online-ondersteunende Wii-titels, waarbij voornamelijk de plaatsing van de Wii ten opzichte van de router de boosdoener is. Van de potjes die wij online hebben gespeeld had ongeveer de helft last van dit probleem, maar gelukkig blijft het binnen de speelbare perken. Het vinden van een tegenstander kan enige tijd duren, maar binnen een halve minuut heb je meestal wel beet. Voordat je online gaat is het wel aan te raden om eerst even te oefenen, en daarvoor is de verhaalmodus een uitgelezen kans.

Het verhaal van Naruto Shippuden: Clash of Ninja Revolution 3 bestrijkt de eerste 32 afleveringen van de Shippuden-reeks, dus komen in vogelvlucht de hernieuwde kennismaking met Naruto en zijn vrienden voorbij tot het redden van een oude vriend uit de handen van de slechte Akatsuki-organisatie. Door middel van tu enfilmpjes en stukken tekst worden de gebeurteni en tu en de gevechten uit de doeken gedaan, waarbij geen moment van de originele verhaallijn wordt afgeweken. Hoewel de filmpjes goed de sfeer van de anime neer weten te zetten is het ontbreken van een Japanse taaloptie een groot gemis, helemaal doordat de lippen van de personages niet synchroon lopen met de Amerikaanse stemmen. Buiten de gevechten, waar wel de originele Japanse stemmen gebruikt zijn, zul je dan ook geen woord Japans horen. Zonde.

Doorzetten wordt beloond

Een ander minpunt dat is overgewaaid uit de voorgaande delen is de wi elvallige moeilijkheidsgraad tijdens de verhaalmodus. Het ene gevecht kan je bij wijze van spreken met twee Wiimotes in je neus nog winnen, terwijl een volgend gevecht meer afhankelijk lijkt te zijn van een flinke dosis geluk. Grootste boosdoener is de opdracht om bepaalde gevechten te moeten eindigen met het gebruik van een speciale Jutsu-aanval. Mis je namelijk met deze aanval, dan ben je al je opgebouwde Chakra kwijt en moet je opnieuw beginnen met het opsparen hiervan. Zelfs op de laagste moeilijkheidsgraad is je tegenstander goed in staat deze aanvallen af te weren, waardoor je af en toe gefrustreerd afhaakt na de zoveelste mislukte poging.

Doorzetten in de verhaalmodus wordt wel beloond door de goed gevulde in-game winkel, want naast nieuwe vechtersbazen en arena’s zijn hier ook nieuwe speelmodi te krijgen. Al deze modi kennen we al uit de voorgaande delen, zoals Time Attack, Survival (ook voor twee spelers beschikbaar), Kumite en Mi ion Mode. De eerste drie kunnen gelijk in deze winkel aangeschaft worden, maar om toegang te krijgen tot de Mi ion Mode moet de verhaalmodus minimaal op de tweede moeilijkheidsgraad voltooid worden. Een pittige uitdaging, maar de beloning is er wel naar. Niet alleen de Mi ion Mode zit in eerste instantie achter slot en grendel, ook het merendeel van de veertig beschikbare personages moet eerst vrijgespeeld worden voordat ze aangeschaft kunnen worden. Door deze aanpak krijgt het spel naarmate er meer en beter gespeeld wordt meer vlees op de botten, waardoor menig uurtje doorgebracht zal moeten worden met het vrijspelen en verdienen van Ryo om alles uit het spel te kunnen halen.