Review

Myst (PSP)
subtitle
intro text
Een genre dat vrijwel non-existent is op de PSP is het
adventuregenre. Midway besloot daar verandering in te brengen door de inmiddels
ruim 11 jaar oude klassieker Myst naar Sony’s handheld over te zetten. Het
betreft hier een rechtstreekse, zo exact mogelijke port van de game uit 1995 en
dus niet van één van de vele opgepoetste versies die later zijn verschenen. Wel
heeft Midway een geheel nieuw hoofdstuk aan het spel toegevoegd, speciaal voor
de PSP. Althans, dat is wat men beweert, maar dat was buiten ons
olifantengeheugen gerekend.
Maar allereerst Myst zelf. Myst was één van de eerste games
die op CD-ROM verscheen en was voor veel mensen de reden om zo’n CD-ROM drive
in huis te halen. Het spel zat voor die tijd vol met multimedia: prachtige
voorgerendeerde achtergronden met daarin, weliswaar kleine, filmpjes
geïntegreerd met echte acteurs. Het spel was in zijn tijd een lust voor het oog
en was, met de perceptie van toen, enorm sfeervol en rijk aan detail.
Helaas zijn we wat jaartjes verder en ook Myst is slijtage
gaan vertonen. De achtergronden die toen tot de beste 3D kunstwerkjes
behoorden, zouden nu zelfs in ‘real-time 3D’ weinig indruk maken. De meeste
achtergronden zien eruit alsof iemand net een weekje heeft lopen experimenteren
met 3D Studio Max. De sfeer die er ooit was, is geheel verdwenen doordat ons
brein door de jaren heen verpest is met zovele mooiere plaatjes. Mooiere
bewegende plaatjes ook, want Myst is zo statisch als een standbeeld. Zelfs het
rimpelige water is niet in beweging te krijgen. Als ik Marco was zou ik er een
liedje over zingen.
Een ander probleem met de graphics is dat ze behoorlijk
korrelig zijn, omdat het originele Myst nog rekening moest houden met een
beperkte kleurenpallet. Hierdoor zijn vooral de donkere locaties eigenlijk echt
niet om aan te zien. Ook jammer is dat objecten die je kunt gebruiken, niet
altijd netjes in de omgeving zijn verwerkt. Wanneer je bijvoorbeeld een knop
indrukt, dan wordt er een nieuw plaatje over de knop heen geplaatst die aan de
randen niet aansluit op de omgeving, zodat je het vierkantje rond het nieuwe
plaatje kunt waarnemen. Dit komt erg slordig over.
De interface van Myst was al nooit de meest
gebruikersvriendelijke, maar kan naar hedendaagse maatstaven eigenlijk helemaal
niet meer door de beugel. Je cursor verandert bijvoorbeeld niet wanneer je over
een bruikbaar object beweegt, dus je zult het hele scherm af moeten ‘klikken’
op zoek naar bruikbare voorwerpen. Je ziet zo ook makkelijk dingen over het
hoofd die je wel kunt gebruiken. Ook is het niet altijd duidelijk welke kant je
nu wel en niet op kunt lopen. Soms blijkt een ogenschijnlijke muur van bomen
toch een doorgang te bieden naar een andere locatie. Als de cursor mee zou
veranderen, zou je dit heel wat sneller door kunnen hebben.
En dan de puzzels van Myst. Ooit ware hersenkrakers, waar
vele gamers zich dagenlang op stuk konden bijten. Bij gebrek aan andere games
deden we dat toen ook maar. Inmiddels zijn we echter veel betere puzzels
gewend. Die van Myst zijn niet zo moeilijk omdat er zoveel denkwerk bij komt
kijken, maar vooral omdat ze zo onlogisch en vaag zijn. Het komt eigenlijk
allemaal neer op het overhalen van hendels en het invoeren van codes die je
elders gevonden hebt. Van de hendels heb je vaak geen idee wat ze precies doen,
waardoor je eerst een tijdje rond moet lopen om het effect te kunnen
achterhalen. De codes zul je zelf neer moeten pennen, want een ingame
memoblokje is niet van de partij. Handig hoor, voor een handheldspelletje dat
bedoeld is om onderweg te spelen.
Een ander probleem met Myst op de PSP is de grote rol die
geluid speelt in Myst. Zo is er een puzzel waarbij je de toonhoogte van noten
moet herkennen, maar wanneer je in een drukke bus zonder geluid zit te spelen,
dan is dat onmogelijk. Ook de filmpjes in het spel bevatten veel informatie in
de vorm van gesproken tekst, maar ondertiteling ontbreekt. De enige uitkomst
zijn oordopjes, maar zelfs dan is vooral de gesproken tekst moeilijk te
verstaan. Er is namelijk sprake van heftige compressie, omdat er in de tijd van
Myst nu eenmaal geen betere compressiemogelijkheden waren. Maar dat is geen
reden om het niet even op te poetsen bij een re-release 10 jaar na dato.
Een ander probleem met de PSP-versie zijn de laadtijden.
Omdat de UMD een vrij traag medium is, moet je soms tussen twee schermen in,
wel drie seconde wachten. Op zich geen probleem, ware het niet dat je voor
sommige puzzels zoveel heen en weer moet lopen dat je in totaal wel honderd
schermen passeert. Dan werken de laadtijden op zijn zachts gezegd, enigszins op
je zenuwen.
En dan is er nog de nieuwe Age, die speciaal voor de PSP
gemaakt zou zijn. Deze Age heet de ‘Rime Age’ en is helemaal niet zo nieuw.
Deze Rime Age zat namelijk al in realMyst, een 3D-versie van het originele
Myst. De versie van de Rime Age in de PSP-versie van Myst maakt echter wel
gebruik van stilstaande achtergronden en kent dus geen vrije navigatie zoals in
realMyst het geval was. Deze achtergronden zijn echter gewoon screenshots uit
realMyst en niet eens met hedendaagse rendertechnieken opgepoetst. Ze zijn
enorm korrelig en ook nog eens slechts geresized, waardoor de kartelrandjes
schering en inslag zijn. Werkelijk schandalig dat dit gedrocht van een appendix
durft te adverteren met ‘A Complete New Age With All Newly Created Graphics’.
Puur consumentenbedrog dus. En dan te bedenken dat de Rime Age an sich sowieso
weinig voorstelt en eigenlijk alleen in het leven is geroepen, om Myst met zijn
opvolger Riven te verbinden.
Myst voor de PSP is een van de slechtste overzettingen in tijden.
Men heeft niet de moeite genomen om ook maar iets aan het originele spel aan te
passen, terwijl dat na 11 jaar toch wel wenselijk was geweest. Het spel heeft
noch aantrekkingskracht op fans van Myst, noch op nieuwe gamers. Voor de fans
biedt het spel simpelweg te weinig nieuws en opnieuw dezelfde puzzels oplossen,
werkt niet echt inspirerend. Nieuwe gamers zullen Myst hopeloos gedateerd
vinden, met de onlogische puzzels en het gebrek aan visuele feedback op je
handelingen. Daarbij komt dat de PSP-versie ook nog eens behoorlijk
handheld-ongeschikt is door het ontbreken van ondertiteling, de kleine
filmpjes, de stugge interface en het feit dat je perse pen en papier bij de hand moet hebben om het te kunnen spelen.
Reacties op: Myst (PSP)
slayernl
hopelijk wordt the myst @ de ds beter
Jackash21
Geef mij maar dan maar wat bagere graphics, en de DS versie, dit is peop eerste klas, een dikke 1 man!
Mesijs
Ronn
=HellFire=
Jackash21
SilNiN
Als ik per ongeluk mocht winnen: laat dat opsturen v/d game maar zitten, hoor….
Wéér geen goeie titel voor de PSP…oh zo jammer….
Vichan
Ze hadden het spel op zn minst wel een facelift mogen geven vind ik!
BlackSir13
Zefiros
Mikro
lord crazydude
lord crazydude
SONY-MASTER
Het is een vette puzzelgame, hoofdstuk leugen is geen minpunt voor de game.
Had ergens anders een 7.8 gezien…
clanck
Erwie
Mesijs
En als ze ook nog eens gaan liegen, mag je dat best verwerken in de score.
Kawaii Chiko
masterchiefje
Nootmuskaat