Ms. Pac-Man | Gamer.nl

Men denkt vaak dat er in gamesland tegenwoordig veel meeruitgemolken wordt dan vroeger. Niets is echter minder waar. Blik maar eens meteen kritische blik terug op de jaren ’80 en de eerste helft van de jaren ’90.Als een spelconcept eenmaal succesvol bleek, dan kon je er vergif op innemendat er vele klonen zouden volgen.

Wie herinnert zich niet al dieplatform-klonen van Mario en Sonic, meestal met vrolijke tekenfilmfiguurtjes inde hoofdrol? Franchises werden destijds net zo belangrijk geacht alstegenwoordig, en in de jaren ’80 was Pac-Man één van de bekendste. Hoewel iedereen Pac-Man tegenwoordig nog steeds maar al tegoed kent, stelt de merknaam eigenlijk niet veel meer voor. De games dietegenwoordig van Pac-Man verschijnen zijn van bedenkelijke kwaliteit eneigenlijk geeft niemand nog iets om de gele happer. Namco, de ontwikkelaar vandeze pionier van gamemascottes, heeft dit mede zelf veroorzaakt. Hoewel demarkt na het verschijnen van de doolhofgame al snel overspoeld werd met klonen,deed Namco er namelijk zelf aan mee.Ms. Pac-Man was één van de eerste klonen en kun je eigenlijkzien als een puur uitmelkproduct. Kort door de bocht is het niet meer danPac-Man, alleen met een vrouwelijk karakter. De versie voor XBLA is gelijk aande originele arcade-release en is op dezelfde manier geport als andereNamco-kla iekers die we al eerder besproken hebben. Dat betekent een artworkkader rond het spelbeeld en de toevoeging van het automatisch opslaan van hetspel na elk level. Je hoeft je wederom niet druk te maken over de hoeveelheidlevens die je nog hebt, want je kunt simpelweg een savegame aanroepen en weerverder spelen waar je gebleven was. Dit maakt het behalen van alle achievementsook buitengewoon simpel.